Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
redpirate

mercury 50 hp -67

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har problem med att det verkar vara stopp i motorns kylsystem (ingen skvalstråle). Har bytt impeller så denna är ok. Vet någon om det finns någon termostat eller något annat hål där man kan försöka sig på att skölja igenom motorn med kylarensning eller annat medium? har försökt trycka in vatten bakvägen genom kylvattenslangen men det är bom stopp (fungerade tidigare på en liknande motor).

 

Tacksam för tipps :huh:

 

/RP

Redigerad av redpirate

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har själv en mercury 200, (20 HP från 1965) och den har på högra sidan långt bak och långt ner på motorn en anslutning för spolning. Det står med ganska svårläst text "Fresh Water" här kan du spola systemet bakvägen. Däremot så kan det även vara om du bytt impeller att du inte lyckats få det långa röret som leder upp kölvattnet korrekt monterat.

Eller om du tappat krysskilen vid impellerbytet som låser impellern på axeln, om den saknas så snurrar inte impellern.

Lycka till och skriv gärna om du hittar felet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska stå "leder upp kylvattnet", skrev på surfplattan som gjorde en autokorrigering texten till "kölvattnet"    :) 
PS.   Kan man öppna ett inlägg och redigera/korrigera text/stavfel eller ...?   DS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva med en piprensare eller liknande där skvallerstrålen kommer ut (ska komma ut)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-08-22 vid 10:09 skrev RichLin:

Pröva med en piprensare eller liknande där skvallerstrålen kommer ut (ska komma ut)

Hej Micke.Detdär du nämde med kilen på 20 hk merc är verkligen vanligt vid impellerbyte.Har själv en rödrand 1967 Mercury. I sverige och Finland betraktas de som ankarskrot men i USA verköigen dyra 30-40.000 skr om de går  någorlunda. Har litet extra delar till denna förstadiethunderbolt mr Brewsters konstruktion, Båten helt  originalskrov IW-sport 1060  men ytan förstörd med hårtsittande färglager.Båtens konstiga histotia. Användes i Öja  när Gamlakarleby (ÖsterBOTTEN) för att dra vattenskidåkare vid ett motell inom/utomskärs. Sålödes till Väserbotten, En fosterländsk laestadianyngling målade den gul och blå men sen blev han kär i en finsk essetjej flyttade hit tog båten med och målade med flaggans färger vit och blå. Synd m,en här vet ingen värdet på IW-varvets produkter knappast laestadianen heller,men jag fick den nästan gratis. Intressant är att  IW-varvet använt samma kanadensiska sdesignfirma som ritade de första Swahn.36-orna.En sån 36:as ekplugg fick jag av Pekka Koskenkylä till ved då han hade hyrt vår nedlöagda Kållby läderfabrik för tillverkning av de första 10 swahnbåtarna.Vi och mina kamrater Ander Granholm och Wili Schauman drömde och planerade att bygga en segelbåt av pluggen men tyvärr fick jag den i 3 delar. De hade kanske fått nys on planerna och därför sågat pluggen i 3 delar. Bra ved för uppvärmningen av vårt stora vita " Slotte kråkslott" Andwers blev senare svensk medborgare då han var sjökapten på dr i Göteborg baserade stora tankbåtsrederierna.Wili var 10 år senare försäljare/produktdemonstratör på Nautor som tillverkade Swahnbåtarna. Efter en demonstrationsseglats i hemstaden Jakobstad "skröt"  han på sitt vänskapåliga sätt med att "vem annan har sett svenska kungen spy". Tyvärr omkiom hans havande fru i en trafikolycka då hon besökt stt barnahem på Åland vid tiden för kungaseglatsen och så var det färdiskämtat.Wili sörjde sin första fru i hela sitt liv. Bäst under dwe 12 åren i Stockholm triovdes jag i Solna. I helsingforstrakten i Sibbo. Då som nu där en svart 50 hk och en 

20 hk blårand. (se FB Stefan Alex Sloitte)Till blåranden antagligen 1972 kan jag behöva några eldelar. Har en Artchimedes 9hk som ser mycket oanvänd ut bra kompression och växelåda. Den bortges mot frakt eller om någon besöker dettaÖ-botten kan den inklusive tank hämtas gratis.

Hejohå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...