Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Stiiv

Diesel avgaser

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle behöva lite input från mer rutinerat folk än mig själv. :-)

Jag håller på att titta på att köpa ny båt och har fallit för Maxim 26 och dess utrymmen. Skulle passa oss perfekt med 3 ungar på 10,13 och 15 bast. Provkörde en igår och i princip är väl allt frid och fröjd men något som slog mig var disel avgaserna. Vi körde med kapellet uppe förutom sista delen mot aktern som var öppen och jag vet inte om det påverkar eller bildar ett sorts "baksug"? Motorn gick fint och det var ingen rök heller. Vi körde med ca 8-9 knops fart. Min fråga som oerfaren är helt enkelt om det är normalt? Går det i så fall att "vädra" bort genom att öppna upp kapellet mer?

Som sagt har jag ingen erfarenhet av denna båt/diesel sen tidigare. När man provkör/är spekulant så har man sina sinnen på helspänn så jag kanske är för "försiktig" men än mer kanske frun i huset behöver en förklaring :-)

Denna fråga kanske inte bara gäller Maxim båtarna utan överlag? Jag har som sagt ingen erfarenhet av den här typen/storlek på båt.

Tacksam för lite input!

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan få liknande effekt om det blåser mot aktern på båten, dock kan juh det vara så illa avgassystemet läcker.

själv brukar jag stänga kapellet om det osar för mycket eller så får man leva med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bildas ett baksug som kan dra in avgaser. Allt beroende på hur vinden ligger på och vilken fart man kör. Vi hade samma problem på förra båten som var en HT. Den var dock bensindriven så avgaserna luktade mer ohälsosamma än dieselavgaser tycker jag.

För det mesta har man kanske kapellet helt av eller helt stängt beroende på väderlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...