Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
douakh

Varvtal & förbrukning

Rekommendera Poster

Hej Allesammans!

Jag har sett att det tidigare varit en del snack om motorer gällande varvtal och fart.
Själv har jag en Suzuki 140hk med en fyrbladig stålpropeller.

Vad jag funderar över är vad som är ett lämpligt intervall gällande varvtal så att jag kör så ekonomiskt som möjligt men samtidigt får någorlunda marschfart ca 17knop.
Hur mycket spelar varvtalet in på förbrukningen?
I helgen då vi var ute 2 vuxna låg jag på ca 4500 och hade då ca 17knop.
Vilka är era erfarenheter av varvtal på era båtar och ekonomiskt gaspådrag?
Jag är aningen novis i ämnet så jag tar gärna emot era erfarenheter och tips.

Båten jag har är en Ryds DC 6,95 x 2,5

Vänliga hälsningar / Douglas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med högre varvtal får du högre förbrukning (per timme). Det betyder inte detsamma som högre förbrukning per nm.

Min egen erfarenhet är att förbrukningen per nm är rätt lika mellan säg knappa 20 till knappa 30 knop), med en Silver Eagle (ungefär samma motor och storlek som din). Beroende på antal passagerare som kan man komma mellan 1,2 och 0,9 nm per liter i marschfart. Förbrukningen höjs alltså inte om man ökar farten, allt annat lika.

Man får helt enkelt definiera vad man vill ha ut av sitt båtliv - lång tid på sjön eller snabba färder eller vad annat det kan tänkas vara. Sen får man fundera på lämplig enhet för begreppet förbrukning ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare.

Håll dig i ordentlig planingsfart, förmodligen lite högre än 17 knop med din båt, och undvik de sista 200 RPM så håller du säkert din förbrukning rätt jämn och hyfsat låg.

Hur man trimmar motorn har också en viss betydelse men det kanske du vet?

Jag brukar trimma ut motorn på min styris så den nästan dra luft och sen släpper jag in den en liten bit. Får då ett lätt gångläge på båten i normal planingsfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad dricker din på maxfart?

min df140 dricker 50L/H - 40Kn - 5800rpm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era kommentarer och inlägg.

Då det är första säsong med båten så har jag ännu inte räknat ut riktigt vad förbrukningen är. Ska se till att göra det resterande delen av säsongen. Säkert så kan jag dra på en del till i marschfarten än de 17 knop som jag oftast hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad dricker din på maxfart?

min df140 dricker 50L/H - 40Kn - 5800rpm

Jag hade en Yamaha 130 V4-2takt -01 på en 5,7 m ribbåt, den drog 52 lit på VOT då gjorde den 52 knop Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...