Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Exotic34

Orkeslös och svart rykande Volvo TD 121

Rekommendera Poster

Hej alla,

Kan någon sprida lite ljus över mitt problem?

 

Har nyligen köpt en Exotic 31 från 1980, enligt papperna ska det sitta en Volvo TD 121 turbo (Bussmotor)

När vi började resan att segla hem henne var det inga större problem, hon gick upp till 18 knop utan problem och man märkte när turbon börja ladda, maxfart = 23-25 knop.

Efter en hög sjögång så dog givetvis motorn p.g.a. slam i tankarna.

Vi anlitade en marina och mekanikern bytte samtliga filter 4 st, men de visade sig att matarpumpen hade också lagt av. Efter rep. av matarpumpen började vi vår resa igen och märkte att hon inte ville gå mer än 8-10 knop.

Efter ca 25 sjömil, stop igen.

Samma mekaniker gör nu följande, monterar ett förfilter med vattenavskiljare, monterar en elmatarpump från Biltema och suger upp slam från tankarna.

Återigen börjar vi resan men hon börjar svartryka vid 10 knop och sedan händer det inte mer.

När vi äntligen har fått hem henne, kontaktade jag lite marinor för felsökning och rep utan lycka, verkar som ingen vill mecka med denna motor.

Jag har gjort följande, har kollat så turbon snurrar, rensade bränslesystemet med Diesel Purge, 1 liter i glasburk med insug och retur slangarna direkt i burken.

Inget har hjälpt, motorn går bra och varvar bra så länge man ligger vid bryggan och gasar på, men så fort man är ut på sjön så är det max 8,5 knop, sedan är det bara svart rök.

Ett ständigt grubblande gör mig snart galen.

Kan det första stoppet orsakat ett följdfel, eller är det något helt annat?

Några idéer någon?

 

Mvh//Kostas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svartrykande och orkeslös tyder på för lite luft jämfört med diesel. Kolla det, ett annat tips är att kolla så avgasslangana är intakta, de kanske är stopp i dem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svartrykande och orkeslös tyder på för lite luft jämfört med diesel. Kolla det, ett annat tips är att kolla så avgasslangana är intakta, de kanske är stopp i dem? 

Tack för tipset!

Jag är inne på samma spår, men det som förbryllar mig är, att hon har gått över 200 sjömil klanderfritt, samt att vi bytte även luftfilter i samband med första rep. efter stoppet.

Viserligen har båten stått över 3 år på land så man vet aldrig, kanske ett råttbo i avgasröret som spökar :-)

Ska prova även med att ta bort luftfilter och slang och köra med öppen lucka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite klurigt när det bara blir plötsligt utan att man gjort något. oljan och vattnet ser bra ut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite klurigt när det bara blir plötsligt utan att man gjort något. oljan och vattnet ser bra ut? 

Oljan såg bra ut, men ska kolla igen vid tillfälle, samt vattnet.

det som är ännu mer konstigt, är att vi segla henne i detta tillstånd från Ölands norra udde till Malmö utan att märka förvärring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så du inte har läckage på luftsidan från turbo till insug. Inspektera rör/slangar/laddluftkyl noggrant. Trycksätt med kompressor om det behövs.

Har själv ingen koll på denna motor. Har motorn laddluftkylare? Kan denna ha sprungit läck? Det låter iaf helt klart som att motorn behöver mer luft för att kunna förbränna bränslet som sprutas in.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så du inte har läckage på luftsidan från turbo till insug. Inspektera rör/slangar/laddluftkyl noggrant. Trycksätt med kompressor om det behövs.

Har själv ingen koll på denna motor. Har motorn laddluftkylare? Kan denna ha sprungit läck? Det låter iaf helt klart som att motorn behöver mer luft för att kunna förbränna bränslet som sprutas in.

 

/L

 

Ja, den har laddluftkylare, ska ta bort slangen från turbon till insuget och försöka sätta lite tryck och se om jag hör något pysande, återkommer med resultat när jag hunnit med det.

 

Tack! till er för alla tipsen, det hjälper när fantasin börjar ta slut :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. 1bar räcker. Gå inte över det så du inte pajjar maskinen. Kolla efter korrosion på laddluftkylaren. Min var ärgat hål i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. 1bar räcker. Gå inte över det så du inte pajjar maskinen. Kolla efter korrosion på laddluftkylaren. Min var ärgat hål i.

 

Ok, tack för tipset!

Tar det varsamt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Äntligen sjösattes båten idag,

Turbon skickades för renovering i vintras då jag såg att den tryckte olja i intercoolern, rengjorde även denna, men blev besviken vid testkörningen idag, kom upp till 12 knop på full gas.

Den rök också, men gasa man varsamt i etapper blev det mindre rök.

Jag saknar kicken från turbon.

Det är bara till att bita ihop och felsöka vidare.

 

Mvh//Kostas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...