Aq32C 0 Postad 17 Augusti , 2015 I fredags hämtade vi en beggad Aquador 32 Coupe, det var en del stul med bogpropellen sa säljaren och därav fick vi ner priset något. Det sitter en Lewmar tt185 från 2005 som enligt säljaren fungerat fint men på se senaste veckorna har den börjat strula. När vi testade vid köp fungerade den ibland och ibland inte.. Vi misstänkte Relä eller dåliga batterier. Vi har nu fått testat batterierna och de presterar bra under last och lyckas driva häckpropellen utan problem. Har mätt relät och den klickar till och ger 12.8V på motorsidan.. Så det verkar som att motorn får ström men fungerar ändå inte.. då återstår (som jag ser det) att byta kolen.. Jag tog några foton på dem, är det någon av Er kunniga där ute som bytt dessa eller kan se på bilden om de verkar slitna? Tacksam för alla god råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Augusti , 2015 Kolen ser ju inte allt för slitna ut, MEN kollektorn är ju helt svart där kolen ligger emot! Där har du troligen felet. Du får ingen kontakt där emellan. Lämna in motorn till någon som kan svarva av slitbanan. Detta är ingen du ska göra själv för då slits kolen ner mycket fortare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aq32C 0 Postad 21 Augusti , 2015 Nu är det löst, jag tog loss kolen och vissa av dem satt verkligen hårt, slipade fint på hylsan där kolen satt för att få bort den lite vitaktiga ärjade ytan, slipade försiktigt ändan på kolen och satte tillbaka dem och kände att de nu enkelt gick in i hylsan. Testade att köra igång den och den gick perfekt! det var nu inte heller några gnistor. Efter att ha pratat med Lewmar i USA så tipsade han mig att göra just detta, tog mig 10min och kostnad av 50kr (5-56 och lite smärjduk). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 31 Mars , 2019 Gammal tråd... Tänk om jag hade hittat ditt inlägg då vår AQ32C fick exakt samma problem. Vi hade just köpt båten och gamla ägaren berättade att kolen var nybytta, med facit i hand borde jag kanske kunnat räkna ut att problemet låg just där. Till mitt försvar så betedde sig bogisen precis som om batteriet var dåligt, den tappade i kraft efter ett par sekunder.... En ypperlig firma som bl.a renoverar generatorer hittade felet och efter lite slipande var allt perfekt. Sen kan jag rekommendera att montera ett extra batteri intill motorn, ett 60Amp AGM räcker och då finns heller ingen risk med gasning. Laddningen ordnas enkelt via de mkt grova orginalkablarna på 95mm2. Fick en betydligt bättre fart på vattenflyttandet... Under användning är det ihopkopplat med startbatteriet men sen på kvällen får det dela nytta med förbrukningsbanken via några kraftiga reläer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 31 Mars , 2019 (redigerade) 13 minuter sedan skrev Northtorp: Sen kan jag rekommendera att montera ett extra batteri intill motorn Mycket smart tips! Northtorp kan Ohms lag. Redigerad 31 Mars , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 533 Postad 31 Mars , 2019 5 timmar sedan skrev Northtorp: Sen kan jag rekommendera att montera ett extra batteri intill motorn, ett 60Amp AGM räcker och då finns heller ingen risk med gasning. Laddningen ordnas enkelt via de mkt grova orginalkablarna på 95mm2. Fick en betydligt bättre fart på vattenflyttandet... Under användning är det ihopkopplat med startbatteriet men sen på kvällen får det dela nytta med förbrukningsbanken via några kraftiga reläer. Ett batteri i närheten av bogpropellern är bra. För laddning av batteriet till bogpropellern räcker nog 6 mm2 kabel. Jag är lite kuven när det gäller att använda batteriet till förbrukning, men jag lutar mest mot att det är bra för att ladda ur förbrukningsbanken lite mindre. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser