jojjeblom 7 Postad 17 Augusti , 2015 Hej min Bella 512 Excell är ju godkänd för max 90hk, funderar på ett motorbyte till våren. Har den försäkrad hos Atlantica, och min undran är nu om jag vid motorbytet går upp till 100hk vad säger Atlantica om det? Verkar som flera motortillverkare hoppar över steget just 90hk och antingen får man köpa 80 eller 100hk, har ju 75hk nu och vill ju vid ett byte få en kraftigare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 17 Augusti , 2015 (redigerade) Det bästa vore ju att fråga Atlantica själva. Annars är det Suzuki, Tohatsu/Honda och Evinrude som forfarande har 90 hk på den Europeiska marknaden. Ett bra alternativ är också Mercurys nya 80 hk som har samma block som 115 hk. Den kan du uppgradera ganska enkelt och få ut mer än 90 hk Redigerad 17 Augusti , 2015 av Sardaukar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 17 Augusti , 2015 Det bästa vore ju att fråga Atlantica själva. Annars är det Suzuki, Tohatsu/Honda och Evinrude som forfarande har 90 hk på den Europeiska marknaden. Så klart är det ju enklast och fråga dom, men tänkte att detta har nog flera här på forat funderat på Länk till snurran jag blivit sugen på nedan, rejält med kubik jämfört med många andra tillverkare. http://marinkonsulterna.mamutweb.com/Shop/Product/Mercury-F-100-HK-ELPT-15/89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 18 Augusti , 2015 Mejlade Atlantica och dom accepterar inte att jag monterar en 100hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 19 Augusti , 2015 Har nu mejlat försäkringsbolaget if om det finns möjlighet att försäkra en båt med 10hk för stor motor hos dom efter tips ifrån en kollega. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 Augusti , 2015 Jo det är en mycket trevlig motor. Även 80-hästaren är samma maskin. Däremot har de fel bild på deras hemsida. Det är den gamla modellen. Så här ser den ut idag: http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/09/0936481346.jpg Även en länk till lite bättre priser http://www.almhults-marinprodukter.se/produkter/utombordsmotorer/mercury-18713379 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 20 Augusti , 2015 Tack för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 21 Augusti , 2015 Svar ifrån if idag, oacceptabelt med för stor motor där också. Nä nu lutar det mera åt en optimax 90hk, dom kan man ju justera effekten på om man vill har jag hört Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 21 Augusti , 2015 Lite intressant att du får nej från försäkringsbolagen. Har ju läst här på forumet om flera som fått godkännt med lite större motor av tex Atlantica (själv har jag ok på att ha 150 istället för 115 på min båt). Betyder det att de har sådan koll på olika båttyper att de vet vad de "tål"? Imponerande och bra jobbat av dem i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 22 Augusti , 2015 Lite intressant att du får nej från försäkringsbolagen. Har ju läst här på forumet om flera som fått godkännt med lite större motor av tex Atlantica (själv har jag ok på att ha 150 istället för 115 på min båt). Betyder det att de har sådan koll på olika båttyper att de vet vad de "tål"? Imponerande och bra jobbat av dem i så fall. Kan det vara annat om du kommer med båt+motor färdigt så att säga och motorn är lite för stor och att dom då godkänner ekipaget. Man kanske inte ska fråga dom för mycket utan bara komma och försäkra ekipaget man har och hoppas på det bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 22 Augusti , 2015 Kolla med Pantaenius, dom brukar vara väldeigt bra att ha med att göra. Eller. Jag har en lite lättt övermotoriserad båt i Folksam, det gick också. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 22 Augusti , 2015 Tack för tips allihopa. Men det verkar kört för min del att köra för stor motor. Jaja nu tar jag nya tag och köper mig en optimax 90hk iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser