Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
j0mpa

Läckage penta 280t drev

Rekommendera Poster

Hej! Har ett problem och jag har slut på idéer.

Har bytt både avgasbälgen och bälgen för drivaxeln på drevet,

Har tagit bort drevet för att byta ena bälgen, såg ej vart det möjligtvis kunna läcka in vatten. Svårt som attan att se vart ifrån det läcker in när det är en b20 i vägen, men det var läckage förut då avgasbölgen var trasig och då rann det vatten från samma ställe, men det kan ju komma in vatten från annat håll och rinna ner på samma ställe.

 

Jag vet iaf att bälgarna är nya och hela, tätat runt själva drevfästet på akerspegeln, växelvajern tänkte jag på, sitter den i en gummimask eller kan det läcka vatten från den?

Har iaf båten på land nu och ska börja se, tänkte bara kolla om ni hade några idéer om vart det kan ta in vatten?

 

Fick en idéer att testa att läcka båten bakvägen, dvs fylle båten med vatten och se vart de rinner ut? Rinner de in borde de väl rinna ut?

 

Tacksam för hjälp och idéer

Med vänlig hälsning, John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrtappen är ett klassiskt ställe.

 

Det kan inte läcka in vatten pga att det är hål i avgasbälgen, det ska vara hål i den på undersidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, konstigt,i våras tog båten in vatten efter att avgasbälgen var bränd efter motorn gått het då inpellern var slut, bytte den då vart det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett Volvo drev är styrtappen inte något klassiskt ställe och några hål i avgasbälgen har jag aldrig sett, NiclasO du måste tänka på Mercrusier drev.

 

Hål eller inte i avgasbälgen spelar inte någon roll på ett 280 drev det skall inte läcka in vatten i båten för det, om du inte menar avgasslangen mellan motor och avgashornet på insidan av båten.

 

växelvajern är tänkbar den dras in i en slang som dras ett halvt varv uppåt på insidan av skölden, om slangen läcker i den del som är under vattenytan kan det komma in den vägen, den är svår att inspektera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om växelvajern är busen, är det ny slang som gäller då? Säg att den är i en grov slang i genomföringen, går det att täta? Eller är den rörlig ?

Angående avgasbälgen så tog den in mkt vatten sen när jag bytte avgasbälgen så blev det tätt, vare sig det kan ta in vatten eller ej via den så slutade det att ta in vatten efter bytet tidigare i våras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelvajern rör sig in och ut genom skölden när du svänger. Slangen som den löper i bör nå ovanför vattenytan men har inte sällan en egen liten bälg i änden som gör att vajern kan röra sig trots att det är tajt passform mellan slang och vajer (eller snarare höljet).

Slangen sitter på en stos på skölden och är lätt att byta på land eftersom man måste dra ut vajen för att kunna få dit en ny slang. När min sprack nere vid stosen, i sjön givetvis, kortade jag den ett par centimeter på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obegripligt och omöjligt att en trasig avgasbälg skulle kunna få vatten att läcka in i båten!

 

Avgasbälgen sitter ju som en del av avgasröret som mynnar ut i propellern. Det är mao hål rakt ut i sjön via bälgen och när motorn är avstängd så kommer vattnet alltid stå lika högt inne i avgasröret som utanför båten. Det är alltså alltid vatten både inne i bälgen och utanför när motorn står still.

 

Så om du verkligen menar bälgen som går mellan sköld och drev (eller snarare bälghus) så kan du ta bort den utan att det kommer in vatten i båten. Du måste mena något annat eller ha gjort något annat samtidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...