Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Natalea

AQ 130 med VP 100 orkeslös

Rekommendera Poster

Hej alla glada, så blev det sommar till slut...!

 

Motor varvar fint och rent utan belastning (4500 - 5000 varv),

med belastning orkar den bara upp till ca 3000 varv sen händer det inget mer, vad kan det bero på ? Var bör jag börja felsöket ?

 

//

Bertil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den alltid gjort så eller är det något nytt? Att varva en motor utan belastning säger tyvärr inte så mycket, till och med nypta/småskurna motorer kan gå relativt ok i neutral.

 

Går den bra upp till 3000varv eller är det hackigt eller dyl?

 

Hur ser tändstiften ut? Finns bränslefilter med vattenavskiljare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den alltid gjort så eller är det något nytt? Att varva en motor utan belastning säger tyvärr inte så mycket, till och med nypta/småskurna motorer kan gå relativt ok i neutral.

 

Går den bra upp till 3000varv eller är det hackigt eller dyl?

 

Hur ser tändstiften ut? Finns bränslefilter med vattenavskiljare?

 

Hej Mange

 

Det var något helt nytt, brukar normalt bara puttra omkring i 7-8 knop och 3000 varv men häromdagen gasade jag på och upptäckte det då, efter påfyllning av bränsle inkl blyersättning

Den går bra upp till 3000 varv, hackar lite / verkar gå på tre cylindrar vid start men kommer igång på alla efter någon halvminut

tändstift bytta i samband med vinterkonservering

Bränslefilter med vattenavskiljare finns

Kanske bra att börja med att kolla tändstiften & bränslefilter, det är ju en ganska enkel kontroll

Vad tycker du bör bli steg 2 att kontrollera ?

//

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar alltid oljelocket först efter "kaffe"/vatten i oljan när jag felsöker B20. Sen som sagt stift och bränsle.

 

Ett vanligt fel är annars att tändningen behöver service. Lyft på locket och kika att rotor + lock inte är ärjat. Skulle det vara det går det bra att slipa lite lätt för att få kontakt igen så ser du om det blir någon skillnad. 

 

Det är lättmekade motorer, men nu när de blivit så gamla är vattenintrång från toppackning och avgaslimpa allt vanligare problem.

 

Lättaste sättet att utesluta bränsle är att lossa slangen från filtret och lägga ner i en liten dunk med fräsch bensin. Då vet du att den får bra bränsle.

 

När du testat med annat bränsle och kikat på tändstift, rotor och lock bör vi veta mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar alltid oljelocket först efter "kaffe"/vatten i oljan när jag felsöker B20. Sen som sagt stift och bränsle.

 

Ett vanligt fel är annars att tändningen behöver service. Lyft på locket och kika att rotor + lock inte är ärjat. Skulle det vara det går det bra att slipa lite lätt för att få kontakt igen så ser du om det blir någon skillnad.

 

Det är lättmekade motorer, men nu när de blivit så gamla är vattenintrång från toppackning och avgaslimpa allt vanligare problem.

 

Lättaste sättet att utesluta bränsle är att lossa slangen från filtret och lägga ner i en liten dunk med fräsch bensin. Då vet du att den får bra bränsle.

 

När du testat med annat bränsle och kikat på tändstift, rotor och lock bör vi veta mer.

Hej igen

Blev tvungen att fara iväg ett tag därav det sena svaret....

Bensin stift kollat och ok, brytarlöst tändsystem, köpte en kompressionstestare och fick 10 8 10 10 som resultat (räknat från remmen) fyllde på lite olja i tvåan utan bättre resultat så vad jag har läst till mig så är det ventilinställning som är nästa åtgärd ?? Har aldrig gjort det men det ska väl gå att hitta info om hur man gör på nätet... Något särskilt du tycker jag bör tänka på när jag provar ? Eller rentav något annat som bör kollas innan..?

//

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ställa ventilerna är relativt enkelt och billigt då du bara behöver ett bladmått och några ringnycklar. Det är bra att börja där, men tyvärr var ju inte ditt kompprov så lyckat. Man vill se att cylindrarna avviker max 10% och helst 5.

 

När du ställer ventilerna, var extra uppmärksam på hur ventilerna står på cylindern med lägre komp. Det kan exvis vara så att den ena inte har något spel alls, vilket kan tyda på att den är bränd eller har satt sig. Det är också det som tydligast skulle förklara den avvikande kompen.

 

Kompprovet och ev ventilproblem kan förklara dina symptom, men det är alltid svårt att säga hur mycket sådant påverkar.

 

Mitt råd är att börja med att justera ventilerna på cylindern med lägre komp och sedan först kompprova och om resultatet då är bättre, provköra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att ställa ventilerna är relativt enkelt och billigt då du bara behöver ett bladmått och några ringnycklar. Det är bra att börja där, men tyvärr var ju inte ditt kompprov så lyckat. Man vill se att cylindrarna avviker max 10% och helst 5.

 

När du ställer ventilerna, var extra uppmärksam på hur ventilerna står på cylindern med lägre komp. Det kan exvis vara så att den ena inte har något spel alls, vilket kan tyda på att den är bränd eller har satt sig. Det är också det som tydligast skulle förklara den avvikande kompen.

 

Kompprovet och ev ventilproblem kan förklara dina symptom, men det är alltid svårt att säga hur mycket sådant påverkar.

 

 

Ventiler justerade , fick uoo komp till 8,5 på tvåan. Min första ventiljustering någonsin så jag har inte så mycket att jämföra med men de ventilerna kändes inte annorlunda än dom andra, återstår att provköra igen, återkommer i ämnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nått behöver renoveras, kompet var ju inte bara ojämnt utan lågt, man brukar komma upp i 13-14 kg i en frisk motor.

Om jag vore dig skulle jag under vintern ta bort och renovera toppen som ett första steg, det är lite bökigare på en båt än samma motor i en bil, men jämförelsevis enkelt mot andra motorer.

 

Din oljetest visade ju att huvudproblemet låg i toppen, så det är ganska stor chans att en topprenovering räcker för att få fart på båten igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att 10kg inte är perfekt, men om motorn går bra i övrigt utan att ta överdrivet med olja, kan den gå ett antal år till utan problem. Kompen varierar mellan olika B20-modeller, alla brukar inte ha så högt som 13-14kg. Skiljer mellan olika kammar och topppacknngar.

 

Toppen verkar som sagt behöva en renovering. Det är inget svårt jobb att ta loss toppen, rostiga bultar är det enda som brukar kunna ställa till det. Stötstängerna brukar kunna klibba fast i nederdelen, men brukar lossna om man vrider lite.

 

Att renovera en topp brukar kunna kosta en del, men det kan löna sig att ringa runt lite och se vilka som är dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isakare: Jag tycker nästan att det är lättare än i bil, speciellt om motorn är sjövattenkyld. Man slipper värmepaket, luftning mm. Sen brukar grenrörsbultarna sitta värre än de till limpan. Är det ett trångt motorutrymme är det dock en annan historia:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är över 10 år sen jag skruvade, men har ett svagt minne av att det var mer bökigt runt limpan än motsvarande grerör på bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar göra likadant om det är ok med plats. Man får vara lite rädd om oljekylaren bara, så brukar fästa upp limpan med nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...