Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
TobbeO

Rorkultspilot snipa, hur fungerar det i låg fart?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Joda 7500 halvplanande snipa med ratt samt rorkult. Funderar på att sätta på en autopilot typ raymarine st1000 eller st2000 och även koppla den till plottern. Har läst om flera som har liknande installationer och verkar nöjkda. Men har någon erfarenhet av hur det fungerar i låg fart, typ 2-3 knop? Och då kanske med lite sidvind och inte helt optimala förhållanden

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett antal autopiloter för rorkult.

Har ju visserligen segelbåtar och farten kan ju varrieran mellan 0 - 9 knop på de båtar jag haft.

Så fort båten bara rör sig framåt har mina autopiloter fungerat alldeles utmärkt. I sådan höga hastigheter som 2-3 knop  ;) har mina autopiloter fungerar de alldeles utmärkt, både för segel och motor. 

Som Bohusläning tänker jag  den hastigheten som "dörjefart".

Det finns ju många som vill koppla ihop autopiloten med plottern, något som jag aldrig ens funderat på. Jag är så tekniskt ointresserad och har själv ingen önskan att krångla till livet mer ä nödvändigt. Några påstår att det skall va så fantastiskt bra - har själv aldrig förstått vitsen (fast jag har fått det förklarat)

En risk med autopiloter är att man tappar lite fokus på uppmärksamheten runt omkring.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thallatha, tack för ditt svar. Det låter lovande.

Jag ser väl inte heller något jättestort behov av att koppla ihop autopiloten med plottern, men å andra sidan så är jag i den andra änden på teknikintresse-skalan :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Rorkultspilot har ett trevligt pris.

Men du kommer inte kunna ta ratten, när rorkultspiloten sitter på.

Jag har sett endel som har en lösning där de har ett stoppreglage som häktar av rorkultspiloten vid behov.

Jag hade också valt att koppla den till navigatorn, en fristående autopilotär bara en halv autopilot.

Med navigatorn inkopplad tar autopiloten hand om avdrift. Det är också bra att ha några standardrutter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...