DanielMalmgren 189 Postad 16 Augusti , 2015 Mors alla. Jag är komplett nolla på det här med motorer. Har aldrig ens haft moppe. Nu känner jag för första gången i livet att jag skulle behöva mecka med en motor... Jag har en 80-hästars Yamaha (utombordare) ifrån ca 87. Den går jättebra på höga varvtal men den är oerhört tjurig att starta, går lite allmänt hackigt på låga varvtal och det händer till och med att den självdör. Kan någon ge mig lite allmänna tips om vad man ska börja titta på? Eller peka på någon bra artikel någonstans man borde läsa? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Augusti , 2015 Har den stått länge? Har felet uppkommit nu, eller har den alltid gått dåligt på lågvarv? Tändstift är enklast att börja med. Pröva också att pumpa på bränsleblåsan när den går dåligt för att se om det blir bättre. Du har väl fräsch bensin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 16 Augusti , 2015 Nja... Vi köpte den i höstas och när vi provkörde den tänkte jag inte på att den gick dåligt. Vi hann dock aldrig köra någonting själva innan det var dags för vinterkonservering. Den här säsongen har den gått lika dåligt sedan vi la i den i våras. Vad gör man med tändstift då? Jag tror jag kan hitta var de sitter någonstans, men inte mycket mer. Är det bara att se till att de är rena? Bränsleblåsan pumpar jag alltid upp till fullt tryck innan jag startar. Kan det göra nytta att pumpa på den sedan också alltså? Bensinen är nyinköpt. Med inblandning av Biltemas marina 2-taktsolja enligt instruktioner på flaskan (dvs 2%). /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Augusti , 2015 Det är inte så enkelt att motorn har fungerande autolube(sparatsmörjning)och blandar egen olja i bensinen? Är vanligt med både och på Yamaha från sent -80tal. Tändstift byter man mot nya, men de kan också berätta hur motorn går och mår. De skall alla ha samma utseende, kaffefärgade på den platta "böj" som går upp i mitten och inte blöta eller med mycket svart smet på sig. Titta och återkom, gärna med bild om du känner dig osäker. Om blåsan eller bränslepumpen är dålig kan blåsan bli mjuk när man kör. Blir motorns gång bättre när man pumpar på blåsan, får motorn för lite bensin. Bränsle+ olja låter bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 16 Augusti , 2015 Finemang, då känns det som att jag har lite att börja kolla på. Eftersom motorn är allmänt svårstartad även precis när jag har pumpat upp trycket på blåsan så känns det ju spontant som att det inte är det som är problemet, utan snarare då tändstiften. Ska skruva loss dem och undersöka dem och titta på dem. Och, ja, jag är säker på att det ska vara olja i bensinen. Manualen till motorn har mot alla odds överlevt ända sedan 80-talet Tack för hjälpen så långt. Återkommer med resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Augusti , 2015 Jag brukar starta med gasen upp ca hälften och chokevippan uppe ända tills den tänder, då släpper jag den. Ifall du gör på ett annat sätt kan du ju pröva det. Lycka till! Jag vet allt för väl hur det känns när det inte fungerar som det ska:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 16 Augusti , 2015 Håller med de andra om att börja med tändstift. Det är förbrukningsgrejer och bör bytas ibland, kostar lite och är enkelt. Jag har/haft 3st yamaha tvåtaktare, när de har varit tjuriga har det i samtliga fall berott på blåsan eller bränsleslangen/anslutningarna. Det måste vara tätt! Helt tätt! Pumpar du på blåsan ska den bli hård och hålla sig hård, ingenstans i någon anslutning ska det bubbla det minsta. Biltema och julas slangar och blåsor duger inte många veckor enligt min erfarenhet. Orginal är dyrt, men de funkar! En annan tanke, hur låg tomgång har du? Det kan ju vara så att motorns tomgångsvarv är för lågt inställt bara. Låter det som att den går så sakta att den självdör av det? Då kan den behöva justeras upp lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 17 Augusti , 2015 Jag brukar starta med gasen upp ca hälften och chokevippan uppe ända tills den tänder, då släpper jag den. Ja, ungefär så har jag också testat mig fram till att det funkar bäst. Då brukar jag få igång den efter några försök. Blir dock lite väl många försök ibland... Håller med de andra om att börja med tändstift. Det är förbrukningsgrejer och bör bytas ibland, kostar lite och är enkelt. Jag har/haft 3st yamaha tvåtaktare, när de har varit tjuriga har det i samtliga fall berott på blåsan eller bränsleslangen/anslutningarna. Det måste vara tätt! Helt tätt! Pumpar du på blåsan ska den bli hård och hålla sig hård, ingenstans i någon anslutning ska det bubbla det minsta. Biltema och julas slangar och blåsor duger inte många veckor enligt min erfarenhet. Orginal är dyrt, men de funkar! En annan tanke, hur låg tomgång har du? Det kan ju vara så att motorns tomgångsvarv är för lågt inställt bara. Låter det som att den går så sakta att den självdör av det? Då kan den behöva justeras upp lite. Om man ska köpa nya tändstift, hur vet man då vilket man ska välja? Finns ju några stycken olika att välja på om man tittar på t ex Biltema... Det finns ingen varvtalsräknare på min motor, så jag har lite svårt att avgöra hur låg tomgång den har. Men det är något man enkelt kan justera med en liten skruv någonstans eller? Dock händer det ibland att den självdör även när jag kör med lågt varvtal (vilket är måttligt kul när man precis ska försöka lägga till i sidvind), så det känns inte som att det skulle vara själva grundproblemet. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Augusti , 2015 Köp för guds skull inte tändstiften hos Biltema vad du än gör, du ska ha NGK B8HS-10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 17 Augusti , 2015 Köp för guds skull inte tändstiften hos Biltema vad du än gör, du ska ha NGK B8HS-10. Typ såna här alltså? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8826 Hur vet du att det är just såna? (inte för att ifrågasätta alltså, är mest nyfiken på hur det funkar) /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 17 Augusti , 2015 http://www.drev.se/Upload/DocumentManager/PDF_Kataloger/NGK1.pdf Rekomendationstabell för vilket tändstift din motor bör ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 17 Augusti , 2015 NGK är det enda jag kör med sen många år. De har alltid fungerat felfritt oavsett applikation. Angående blåsan brukar utombordare tappa trycket efter en stund när de är avstängda, det viktiga är att den går att få hård och att den förblir det med motorn igång. Jag har inte samma erfarenhet av blåsor och slangar som Mikael. Jag har kört med Biltemablåsa + slang och koppling flera år nu utan problem, men kommer att köpa en riktig ändå. Var ett test med ny blåsa och koppling på motorn för att utesluta dessa som fel, men orkade sedan inte byta tillbaka när det fungerade ok:) Känns ändå fel med Biltemas grejer på en 200hk, på en mindre motor som 80hk, hade jag nog däremot inte tvekat. När det bara kostar någon hundring att testa att byta allt detta blir det ett lättare beslut än om det kostar lite mer som med original. Jag tycker att startproblemen och den dåliga gången på lågvarv skall utredas innan man pillar för mycket med inställningar, tror att stift och ev blåsa+ kopplingar kommer att ge resultat. Jag håller dock med dig Mikael i att ett tätt soppasystem är a och o för att kunna komma vidare om inte stift hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 17 Augusti , 2015 Tack för alla råd och tips allihopa! Känns som att jag har ganska bra kolla på vad jag behöver undersöka nu. Får se när jag hinner komma ut till båten och titta. Har förmodligen ett gäng med följdfrågor efter det /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bgaa 4 Postad 17 Augusti , 2015 NGK skall det vara!. Motorn har en bränslepump. Om den börjar bli dålig kan man testa genom att under gång pumpa på gummiblåsan - går motorn bättre då är pumpen dålig. Jag har avslöjat ett antal dåliga pumpar på detta sätt. Anledningen till alla problem med läckande eller hårda slangar o gummiblåsor är vår sk-tbensin. Etanolen i den alltså. Själv kör jag på Shell 98 oktan (tror den heter ungefär Super V-max) och problemen minskade. Jag har Yamahas verkstadshandbok - tjock som en bibel, har för mig att dom förbjuder all körning med etanolinblandning i bränslet. Jag tror dock att ditt stora problem är att munstyckena i förgasarna är igensatta. Etanolen löser upp materialet (zink/aluminium?) i flottörhuset och ett vitt pulver bildas som sätter igen de ytterst fina hålen i munstyckena. Då går motorn bra på fullgas men dåligt på delgas. Att ta av förgasarna är relativt enkelt, men lämna dem sen till en Yamahaverkstad som kan rengöra med ultraljudstvätt. Alltså mkt viktigt att dränera flottörhusen när säsongen är slut. Jag kör en 50 hästare från ungefär -87.Den har autolube, men för säkerhetsskull slår jag nån procent olja i bensinen oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 30 Augusti , 2015 Nu har jag äntligen fått tid till att åka ut till båten och kolla på detta. Jag kände mig dock mer än lovligt dum när jag insåg att nyckeln som passar så bra på tändstiftet på min grästrimmer (det står 19mm på det) inte alls passade på de här tändstiften. Inte hade jag med mig något skjutmått heller. Någon som kan berätta för mig vilken storlek på nyckel det ska vara? Dock noterade jag att det är NGK-tändstift som sitter där nu. Det säger ju dock ingenting om hur gamla de är... bgaa: Hade helt missat ditt inlägg. Min mailserver verkar ibland klassa mail ifrån det här forumet som spam. Jag får väl se om jag kan hitta förgasarna och titta på dem. Hur gör man när man drännerar flottörhusen då? Det var inget jag gjorde i höstas i varje fall. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 Augusti , 2015 Jag tycker att du skall lämna in motorn på en ordentlig service, ibland kan det vara värt pengarna. Att "gissa" sig till lösningen kan i värsta fall leda till ett totalhaveri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 30 Augusti , 2015 Man brukar börja med de lätta sakerna själv för att få ner kostnaden lite, det är tyvärr dyrt att lämna in båt till mekaniker. En motor rasar inte av nya stift + blåsa, men som du säger skall man inte chansbyta dyrare saker. Minns dessa stift som 21mm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 Augusti , 2015 Tändstift brukar ha 16 eller 21 mm nyckelgrepp. (Egentligen 5/8" eller 13/16".) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 30 Augusti , 2015 Det råkar inte sitta en påse med verktyg nånstans när du lyfter kåpan? Yamaha brukar vara bra på att sätta dit en extra sprint å ett par brytpinnar till propellern och ibland några basic verktyg, t.ex tändşiftsnyckel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 31 Augusti , 2015 Du har fått ett antal bra tips i din tråd. Då du inte var någon van skruvare så försök att få hjälp av någon skruvkunnig bekant. Hade för ett tag sedan en 50 hp Evinrude som gick på halvgas eller mer men ej på tomgång. Jag startade den med startgas. Det som var felet var en trasig bränslepump, den gav för lite bränlse på låga varv. Samt att det var vatten/fukt i bränslesystemet. Blåste rent alla bränsleslangar samt gjorde ren förgasarna. Efter det har motorn gått som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 30 Oktober , 2015 Nu tänkte jag ta upp den här gamla tråden igen. Har äntligen blivit av att jag har skruvat lite på den där motorn först efter upptagningen. Jag bifogar bild på tändstiften, jag vet inte om det går att avgöra ifrån bilden om det kan vara de som är problemet? Har ju själv ingen aning om hur ett tändstift borde se ut. Det som är lite märkligt är att jag upplever att motorn går lite jämnare nu efter att jag haft loss tändstiften och skruvat i dem igen. Vet inte om det är min inbillning... /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Oktober , 2015 Om inte bilden luras, så är det dags att byta stift. Om det inte är felet så är det i alla fall på tiden med nya stift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 Oktober , 2015 Den där ser ut att gå för fett. Det kan också bero på att du kört den länge på tomgång innan den stängdes av. För att få helt rätt diagononos på tändstiften så bör man köra marchfart, stänga av och sedan kolla direkt. Då ska de vara beiga, som kaffe med mjölk i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 30 Oktober , 2015 Den där ser ut att gå för fett. Det kan också bero på att du kört den länge på tomgång innan den stängdes av. För att få helt rätt diagononos på tändstiften så bör man köra marchfart, stänga av och sedan kolla direkt. Då ska de vara beiga, som kaffe med mjölk i. Jaha... Ja, jag körde nog på lågvarv, typ ifrån bryggan till upptagningsrampen och så låg den några veckor innan jag skruvade av tändstiften. Inte ett rätt med andra ord... Men hur eller hur så är det ju ingen större kostnad att byta, så det kanske är det första jag borde testa. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 1 November , 2015 Du kommer att hitta mycket erfarenhet o goda råd här. Om du sen behöver hjälp med hur grejerna ser ut som du ska skruva på så finns det en verkstadshandbok här: http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1984-1996yamaha.html#/0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 1 November , 2015 Nu tänkte jag ta upp den här gamla tråden igen. Har äntligen blivit av att jag har skruvat lite på den där motorn först efter upptagningen. Jag bifogar bild på tändstiften, jag vet inte om det går att avgöra ifrån bilden om det kan vara de som är problemet? Har ju själv ingen aning om hur ett tändstift borde se ut. Här httade jag en bild på olika tändstift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 1 November , 2015 Läste bara tråden snabbt, bidrar med de två saker som jag gjort på två motorer av liknande årsmodell. Rengör förgasarna. Du bör ha ett högfart och ett lågfartsmunstycken. På ena min motor hade ett rallat upp, på de andra var det något grönaktigt släm som satt igen det lite. Byt sedan bränslemenbram. Samt bränslefilter. För mig så blev det simsalabim! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser