Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
tobbo166

Bästa sättet att söka efter långfärdsbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Stämmer det att den här typen av båtar generellt sett är billigare i Holland och England än på blocket?

Verkar så om man jämför lite svenska båtmärken. Kan tänka mig köpa en engelsk båt, de finns nästan aldrig på blocket så svårt att jämföra?!

Har klickar runt på yachtworld mm. Men då jag inte ännu har kunskap om alla märken och modeller som är lämpliga är det svårt. Hittade då boatshed.com

http://www.boatshed.com/dosearch.php?page=6&rank=raw_gbp_price&bq=%7B%22category%22%3A%5B%2273%22%5D%2C%22category_child%22%3A%5B%2276%22%5D%2C%22boat_country%22%3A%5B%22UK%22%5D%7D

Här kan man söka på offshore cruising boats och olika länder. Hittat en del intressant runt 40 000 EUR. Hur gör ni när ni söker?

Är det värt att köpa i Holland eller England? Man får väl lägga till en overhead kostnad på 20-30000 kr på resa och titta på båt mm. Men sparar man minst 100000 kr är det ju värt att spendera en sommarsemester att segla hem! Kul äventyr och bra sätt att lära känna båtens styrkor resp. svagheter inför långfärdsrustningen väl hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Stämmer det att den här typen av båtar generellt sett är billigare i Holland och England än på blocket?

Verkar så om man jämför lite svenska båtmärken. Kan tänka mig köpa en engelsk båt, de finns nästan aldrig på blocket så svårt att jämföra?!

Har klickar runt på yachtworld mm. Men då jag inte ännu har kunskap om alla märken och modeller som är lämpliga är det svårt. Hittade då boatshed.com

http://www.boatshed.com/dosearch.php?page=6&rank=raw_gbp_price&bq=%7B%22category%22%3A%5B%2273%22%5D%2C%22category_child%22%3A%5B%2276%22%5D%2C%22boat_country%22%3A%5B%22UK%22%5D%7D

Här kan man söka på offshore cruising boats och olika länder. Hittat en del intressant runt 40 000 EUR. Hur gör ni när ni söker?

Är det värt att köpa i Holland eller England? Man får väl lägga till en overhead kostnad på 20-30000 kr på resa och titta på båt mm. Men sparar man minst 100000 kr är det ju värt att spendera en sommarsemester att segla hem! Kul äventyr och bra sätt att lära känna båtens styrkor resp. svagheter inför långfärdsrustningen väl hemma.

Hej, Tobbe!

När du skriver att du ännu inte har kunskap om alla märken så undrar jag om det är märken och modeller som är din svaga sida, eller om du inte har särskilt stor båtvana alls?

För om du inte är väldigt bra på båtar och vet vad du skall titta efter på ett begagnat exemplar så tror jag att risken att köpa bekymmer är stor. Det är lätt att bli kär i en båt, och när man väl blivit det så överser man med en del saker som man nog borde ha dragit öronen åt sig av. Men jag kan ju ha misstolkat dig, eller så kanske du har en (riktigt) duktig båtmänniska som vän att ta med. Då tycker jag att du resonerar helt rätt.

Första havsseglingen med en för dig obekant båt, som dessutom kanske inte är fullt så bra som annonsen gjorde gällande... Kan bli spännade. :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svar. Det jag undrar är:

1. Andras åsikt om det är billigare utomlands, tänker i första hand Holland eller England?

2. Tips på hur man kan söka på internet.

Just nu tittar jag på en Westerly 36 för <400 000 kr utomlands. Enda på blocket kostar 499 000 kr med trasig motor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi bytte båt i sommar och hade funderingar som dina. England har dock blivit dyrt pga pundkursen. Priserna i Sverige har också i många fall anpassats och för oss blev det så att vi hittade rätt båt till rätt pris i Sverige. Tror jag sammantaget fått svårt få det sammantaget billigare i Holland, om man räknar allt.

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Om man hittar en Engelsk båt man verkligen faller för som inte finns eller få ex i Sverige så kanske ett annat läge dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent generellt har du rätt. Båtar är billigare utomlands….  Jag tycker jag har rätt bra koll eftersom jag jobbade länge i Holland, Belgien och ofta var över till England. Skulle jag då inte hem över helgerna så återstod att åka till marinor och titta på båtar! Har sett ganska många...

Men priset beror inte alltid på båten i sig. Utomlands är man mer van att lägga in sin båt som säljobjekt på ett par tre siter. Utbudet är således mycket större och priserna stabiliseras lite.

Tre grejer att tänka på:

1 Priset i annonserna är högre än vad säljaren kommer att få. Det beror dels på att det finns prutmån och dels på att man alltid räknar med en besiktning som ger som resultat en förhandling.

2 Skicket skulle jag vilja säga är normalt sett klart sämre än en svensk / skandinavisk båt. Dels använder man kanske båten året runt, i vart fall ligger båten i vattnet. Dels har man inte samma tradition som vi har att "fixa" med båten vilket innebär att skavanker kan bli små skador. Och slutligen så har man inte samma önskan att fullutrusta båten med senaste inom elektronik etc

Det innebär att du bör se flera ex av samma båttyp för att avgöra vilken som är bäst.

3 Du kan inte provsegla eller besiktiga båten utan att ha ett kontrakt skrivet. Där står också vad det kostar dig om du efter besiktning inte vill köpa båten. Vilket normalt innebär att ditt åtagande är mer formaliserat än i Sverige/Danmark/Finland när du köper båt. Du får heller inte underskatta vad det kostar att fixa båten lite innan avfärd. Tar tid och tid är ju pengar också. Men det blir ju ett äventyr att segla hem båten och det finns väldigt många som gjort det utan större incidenter.

Slutligen är mina erfarenheter om du ska köpa en mer modern båt, säg tillverkad efter juli 1998 att det finns oklarheter om moms. Många båtar inom EU kan köpas för privat charter och man kan vänta med momsen. Efter några försäljningsled så blir det oklart. Har du behov av ett momskvitto för en långfärdsbåt som ska passera länder inom EU ( verkar vara Frankrike som är mest på här?) så kan det vara en minimal risk men ändå en risk att inte ha klarhet om momsen?

Sammantaget så tycker jag att du även kan leta i de skandinaviska länderna efter en båt, det är inte säkert att kostnaden till slut blir så mycket högre?

Det absolut billigaste stället att hitta en bra båt till bra pris sägs ju annars vara att köpa av långfärdsseglare som av någon anledning avbryter sin färd. Kanarieöarna, Panama, Colombia mfl och framförallt Australien är bra platser att titta efter båtar tydligen - de som inte vill segla varvet runt och gå Suezkanalen säljer båten redan i Australien numera? 

Observera dock att en EU momsad båt som byter ägare utanför EU förlorar sin momsstatus vilket innebär att du inte kan segla tillbaka båten utan att erlägga moms igen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi letar också efter båt. Vi bor i Holland, men letar lite överallt just nu för att få en bild på vad den båten vi söker kostar. Om det är billigare här vet jag nog inte. Men att det finns fler båtar till salu här är helt klart!

De sidor jag använder mig av är

www.yachtworld.com

www.sailboatlistings.com

www.devalk.nl (mycket hjälpsamma!)

www.botentekoop.nl

www.boatshop24.com

Jag gör ett spreadsheet och jämför båtarna i detalj för att se vad för instrument och detaljer som är viktiga för oss, ingår. En välutrustad båt känns som ett bättre köp än om man ska köpa allt nytt själv.

Vi upplever att det är många från andra länder (inklusive Skandinavien) som kommer hit till Holland för att köpa båt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit med och tittat på en del båtar både hemma och utomlands. Generellt tycker jag priserna ofta är bättre utomlands och framförallt så får man oftast mer utrustning. Tittar man på Blocket så verkar en del priser vara rena fantasipriser. Lite äldre segelbåtar över 200tkr verkar helt omöjliga att sälja.

Holland, UK, Frankrike och Spanien finns det många fina båtar. I Spanien ligger många båtar som seglats dit från andra länder men sen har ägarna tröttnat. Båtar i UK känns lite dyra, dessutom är min uppfattning att de ofta är otroligt skitiga och slitna inuti. Ofta välutrustade men ll utrustning monterades när båten var ny. Båtar i Frankrike har ägare som låtit varv gör allting, inget hemma fix.

Men som sagt, det är min absolut subjektiva uppfattning.

Bra långfärdsbåtar är väl oftast de som oftast används för långfärd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Just nu tittar jag på en Westerly 36 för <400 000 kr utomlands. Enda på blocket kostar 499 000 kr med trasig motor...

Hej Tobbo. Om det är samma Westerly vi pratar om så kan jag lugnt intyga att den båten är totalrenoverad till bättre än nyskick! Att ägaren skriver trasig motor beror på att han har inte lyckats lufta ur insprutningssystemet å vill inte ställa en ev. köpare på pottkanten så han skrev att motorn är "trasig" Den behöver bara justeras/luftas. Jag har seglat med den båten å hon är otroligt fin, ny rigg, ja allting totalrenoverad som sagt.

Ville bara säga det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...