tobbo166 10 Postad 16 Augusti , 2015 Hej! Om man ska bygga upp ett elsystem från grunden, och vill använda så lite elektronik som möjligt, vilken är bästa lösningen för start- resp förbrukningssidan. Var för ett par år sedan inne på att ha D250S Dual. Nackdelen med elektronik är att den kan gå sönder när som helst utan förvarning, fråga vilken autopilotsägare som helst,. Man kan väl säga att vindroder, en mekanisk konstruktion, är mer tillförlitlig (vet, de pajar också). Eller ska man ha skiljereläer mm? Är det mer robust? På nuv båt är det separerade start- och förbrukningskretsar, dynastarten laddar även startbatteriet. Så motorn har två generatorer. Vet att det är en ovanlig lösning, troligen inte hur den långfärdsbåt vi köper kommer vara utrustad. Inte heller bästa lösningen, dynastarten kan paja. Är det någon som funderat på vad den bästa lösningen för grovelen är? Mest tillförlitliga, ska man sky elektronik i form av C-tek? Annars är det ju smidigare. Om det pajar mitt på Atlanten, med skilerelä är det troligaste att ett relä gett upp, kan man ha några i reserv. Man kanske inte har råd att ha ett dussin C-Tek vakuumförpackade? Vi kommer även ha mycket solceller. Vill även kunna koppla om hyfsat enkelt så om startbatteriet pajar vill man kunna vrida på en ratt och starta från något annat batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Augusti , 2015 Ju simplare desto driftsäkrare, fast man kanske missar en del finesser MEN Är det inte bättre att du köper en båt först och se vad den är utrustad med än att lägga en massa hypotetisk tankemöda på sånt som kanske inte stämmer på den båten du så småningom köper. Många båtägare har ingen aning om frågan. Av dom som har en aning om frågeställningen så finns det nästa lika många idéer som ideinnehavare. Fast jag vet precis hur jag vill ha det - eller har jag det!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Augusti , 2015 Låter som du söker koncept för en långfärdsseglare? Då är nog inte elektroniken i form av ledningar det största problemet… att ladda batterier är svårt ( men det löser du med solceller ) fast att utjämningsladda brukar vara det som till slut förstör batterierna ( dvs att man inte utjämningsladdar vilket bara kan göras med en extern landsströmsladdare ) Man behöver ofta mycket batterier? Sedan ska du ha navelektronik, fläktar för värmen, radioutrustning osv osv. Där är nog mer problem än i ditt "enkla elsystem" anser jag. Förutom påfrestningar på rigg och segel. Motor är en punkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2015 Det vanligaste för långfärdssegling är att solpanelerna svarar för i princip all laddning. Motorn använder min nästan inte alls och att ladda med motorn när man seglar innebär att det nästan inte får luta för det tycker inte motorn om. Vill man kunna ladda med motorn så gäller det att så snabbt som möjligt trycka i så mycket ström det går, då behövs en "generatorlurare" typ Sterling eller likn. Två stor bankar med solpaneler med var sin bra regulator + en billig, enkel i reserv. Sen en rejäl batteribank med bra batterier, AGM eller GEL (känsligare) eller "flooded" typ Trojan T-105. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Augusti , 2015 (redigerade) Läste just en artikel i praktiskt båtägande skriver av en långseglare som "seglat" 48000 distansminuter på fyra år. Under denna seglingen hade motorn gått 2000 timmar... Jag tycker för övrigt att det är obegripligt att man inte bygger motorer till segelbåtar som tål att det lutar. Det kan inte vara särskilt svårt. Det handlar bara om utformning av oljetråg och oljepickup. Försvarets terränglastbilar från 1970-talet som jag kört tillät maximal sidolutning på 35 grader om jag inte minns helt fel. Det räcker ganska långt. Redigerad 17 Augusti , 2015 av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2015 Lika obegripligt är ju att det inte verkar finns något behov av motorer som tål lutning. Ta bort tråget, led ner oljan i en djupt liggande tank, borde vara enkelt att konvertera. Så gör man på en fartygsdiesel. Sen måste gummifötterna också modifieras. Men den bästa lösningen är nog en gräsklipparmotor med generator som reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 19 Augusti , 2015 Det finns solcellsregulatorer som kan utjämningsladda. På en del kan man tillochmed ställa in att det ska göras t.ex. var 30:e dag. Låter som du söker koncept för en långfärdsseglare? Då är nog inte elektroniken i form av ledningar det största problemet… att ladda batterier är svårt ( men det löser du med solceller ) fast att utjämningsladda brukar vara det som till slut förstör batterierna ( dvs att man inte utjämningsladdar vilket bara kan göras med en extern landsströmsladdare ) Man behöver ofta mycket batterier? Sedan ska du ha navelektronik, fläktar för värmen, radioutrustning osv osv. Där är nog mer problem än i ditt "enkla elsystem" anser jag. Förutom påfrestningar på rigg och segel. Motor är en punkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Augusti , 2015 Det finns solcellsregulatorer som kan utjämningsladda. På en del kan man tillochmed ställa in att det ska göras t.ex. var 30:e dag. Ganska vanligt faktiskt men ska inte användas för GEL & AGM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 19 Augusti , 2015 Hur elsystemet ska se ut beror ju väldigt mycket på hur stor båten är och vilka behov man har. Det är ju praktiskt att ha elspis om man seglar där det är varmt så att man slipper en massa spillvärme från gasol eller diesel. Dessutom slipper man jaga gasol vilket inte alltid är så lätt. Navigationsdator, lekdator, skrivare, AIS, VHF, satellittelefon, kyl, frys, el-toa, avfuktare, luftkonditionering, kaffebryggare, dykkompressor, mm, mm, kan ju vara bra eller bara skönt eller roligt att ha. Dessa batterier är väldigt praktiska och bra, http://www.odelco.se/Sonnenschein-A600-Gelbatterier-2-V.html Batterierna finns många storlekar och former och blir därmed lite lättare att placera. Priset i båtaffär är högt, men om man beställer via en bilelfirma så kan man få dem betydligt billigare. Jag tycker man ska ha ett separat elverk om det finns plats i maskinrummet. Är målet att segla över Atlanten behöver man kanske inte så mycket bekvämlighet, men ska man segla i flera år runt jorden så tror jag resan blir betydligt trevligare om man har alla hjälpmedel och bekvämligheter man kan önska sig. Hur ser din resa ut tobbo166? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 Augusti , 2015 Jag har d250s, smartpass, men det är draget så att jag bara kan koppla om till ett skiljerelä om det skulle gå sönder. Förvisso faller solcellsregulatorn bort då varvid en extra sådan kanske ska med.. I boken "segla med albatross" får man höra en del av dem som kan elektronik. De lagade t ex. sina egna komponenter och blev "kända" påvägen för att de kunde laga elektronik.Dagens grejer verkar inte riktigt palla den salthalt du utsätts för på en jordenrunt segling. Utan man får nästan räkna med att det oxiderar/går sönder. Så möjligheten till att snabbt laga är ett måste och något att räkna med.Extra viktigt verkar dock vara att löda sina skor etc. pga oxidationsrisken. Kanske inte är så viktigt här, men väl där ute så kommer problemen annars, men det dröjer nog 2-3 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2015 På fordon som jag bott längre tider i då man luffade runt körde jag med två bankar och en brytare till varje bank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Augusti , 2015 På en långfärdsbåt är löpande underhåll extremt viktigt. För elsystemet gäller att göra rent kontakter, smörja och kolla att det sitter fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser