Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Gäst Kenta

VHF Simrad Shipmate SR8300 instruktinsbok

Rekommendera Poster

Gäst Kenta

Det sitter en VHF-telefon av typen Simrad Shipmate SR 8300 i den beg båt jag har köpt. Men jag har ingen instruktionsbok till den. Någon som vet var jag hittar en sådan på nätet? Eller någon som kan scanna in de viktigaste sidorna från sin och sedan maila till mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robban

Kolla in denna länk [LINK]http://www.simradusa.com/1-manuals.php[/LINK] och skriv in shipmate RS8300 i Search Word längst upp på sidan, så hittar du användarmanualen till din VHF (dock på engelska). Lycka till! //Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ifall du inte har VHF-certifikat, får du bara titta på anläggningen. Det är emellertid ingna problem att skaffa sig ett. Gå in på ex Stockholm radio och sök dig fram. Ifall du (efter det att du tagit certet), har probem kan du maila mig. Jag har en likadan anläggning. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Du fik tag i instruktionsboken för din shipmate RS 8300 - ville jag vore mycket tacksam om Du kunne hjälpe mig  - som är i samme situation.

Hans 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag väcker en riktigt gammal tråd här... :)

Är det någon som vet om det går att lägga till sitt MMSI nr själv i en Simrad Shipmate RS 8300? Jag har kollat själv i manualen men tolkar det som att bara tillverkare kan göra det. 
Efter att ha kollat enheten så verkar den i alla fall sakna MMSI nr helt idag... Men som sagt, hur lägger jag till mitt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar vara så att om MMSI redan blivit inprogramerat så är det låst. Om man vill ändra MMSI får man kontakta tillverkaren/Servicecenter/återförsäljare och skicka in radion så dom kan låsaupp/Ändra MMSI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mewsen:

Hej, jag väcker en riktigt gammal tråd här... :)

Är det någon som vet om det går att lägga till sitt MMSI nr själv i en Simrad Shipmate RS 8300? Jag har kollat själv i manualen men tolkar det som att bara tillverkare kan göra det. 
Efter att ha kollat enheten så verkar den i alla fall sakna MMSI nr helt idag... Men som sagt, hur lägger jag till mitt. 

Jag har ägt en Shipmate. Jag matade själv in MMSI-numret i den. Men det var "en engångsgrej". Det gick inte att byta numret. När båten med VHF såldes så hade vi lite mailväxlingar med PTS så numret bytte ägare (flyttades till köparen VHL-licens). Sedan fick jag skaffa nytt MMSI till nästa VHF.

Manualen till Shipmaten följde självklart med båten till näste ägare så den har jag inte kvar. Å båten har bytt ägare igen så nuvarande innehavare har jag ingen kontakt med.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej då var det som jag misstänkte. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...