tedde1 21 Postad 14 Augusti , 2015 (redigerade) Hej. Jag ska ut och segla i morgon och det ska blåsa mer än de gånger jag tidigare varit ute. Byvind 10-11 m/s samt en klass ett varning för tidvis kuling 14m/s. Seglingen kommer att ske inomskärs och jag tänkte ta storseglets enda rev redan innan vi lämnat hamn. Jag har även en stormfock men jag antar att den är för betydligt kraftigare vind. Tänkte köra på vanlig fock. Revkrok vid masten vållar inga frågetecken men hur gör man i andra änden? Ska man koppla om uthalet till revöglan (hålet) i seglet eller räcker det att ta en repstump och binda om bommen? Det sitter öglor på sidan på bommen som ser ut att passa att binda i, men det blir ju inte lika sträckt som vanligt. Mvh Tedde Redigerad 14 Augusti , 2015 av tedde1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Augusti , 2015 Jag skulle ta uthalet i ditt fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2015 Revlinorna skär man i det första man gör på våren, efter att man slagit under seglet. Det gör jag tom på mitt pyttelilla storsegel, som jag nästan aldrig hissar. Det finns ju några sätt att arrangera en revlina och jag vet ju inte vad det finns för utrustning/skena för rev på din båt. Vad har du för båt föresten. Ofta sitter det ju en skena med ett block i akterkant på bommen. Bilden i fråga är tänkt när man drar ner fall och revlinor till sittbrunnen, men du får tänka dig den aktre delen om du revar vid masten Det brukar va en "hundsvott" på blocket. http://www.benns.se/block/rutgerson/block-35-enkel-hundsvott I Hundsvotten fäster man ena änden på revlinan. Själv slår jag en pålstek runt "hundsvotten" men det går ju lka bra med ett dubbelt halvslag om egen part. Revlinanlägg sedan under bomen och upp till revlöddran i seglet. Att man fäster revlinan på ena sidan bommen och låter den gå under bommen och upp till revlöddran på andra sidan, annser jag beror på att det tar upp mycket kraft från infästningen. Sedan går revlinan ner och genom blocket och fram till en knap som sitter i framkant på bommen. När man revar, sätter man an dirken, släpper fallet, så man kan trä den främmre revlöddran över revkroken framme vid masten. Sen hissar man storseglet igen. Sen tar man hem på revlinan som kommer akterifrån så att man får stärkt upp underkanten på seglet. När det är klart, släpper man dirken, går ner till sittbrunnen och skotar hem och seglar vidare. Vid allt arbete på däcket skall man ha livsele med livlina med tre krokar, så man kan kroka fast sig både under förflyttning å däcket och under arbetet. Själv använder jag seglarväst med inbyggd livsele. Har också en uppblåsbar väst med livsele. Flytvästar utan livsele får inte förekomma på min båt. Den viktigaste principen som finns är;"HÅLL DIG ALLTID KVAR OMBORD" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Augusti , 2015 Den här livselen... har ett gäng såna på min båt. När jag provade dessa så känns storleken so om dom ska sitta runt höften men viss är dom menada att ha runt överkroppen och över axlarna? Har inte hittat nån bra förklaring. Kommit fram till att man låser den runt sig med en av hakarna iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 15 Augusti , 2015 Stort tack för utmärkta svar. Ska fixa till reven så det fungerar direkt. Smhi har under natten mildrat sin prognos, känns bra. Tallatha, jag har en hr26. Mvh Tedde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Augusti , 2015 Stort tack för utmärkta svar. Ska fixa till reven så det fungerar direkt. Smhi har under natten mildrat sin prognos, känns bra. Tallatha, jag har en hr26. Mvh Tedde Åh katten - ett hemmabygge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 16 Augusti , 2015 Haha, jag har sett att de har någonting längs vägen ut från kungshamn mot bron men vet inte riktigt vad det är. Revandet gick, körde med krok och uthal. Lite omständligt men jag gjorde det i hamn så det gick. Ska dock fundera ut en lösning typ bilden ovan för att förenkla för mig själv. Mvh Tedde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Augusti , 2015 Dubbelpost Det där med dubbelpostning på MG är inte ovanligt. Det finns en knapp "Göm". Man trycker på den och skriver en motivering till admin och trycker på ok och vips är det dubbelposte inlägget borta. Vissa HR-ägare blir arga när jag kallar deras båtar för "hemmabyggen". Men de måste väl va "hemmabyggen" när de är byggda hemma. Jag ser HR´s gamla fabriker från mitt vardagsrumsfönster och kan nog även skymta de nya, där de bygger skrov och däck och sätter huvudskott och monterar kölar och vete katten om de inte sätter i motorerna också. Sen kör de båtarna till Ellös där man monterar en massa lull och lägger teakdäck. Hoppas väl att de nu för tiden limmar teakdäcket, så de inte förstör det hel ok däcket som byggdes i Kungshamn genom att skruva fast teakribbor med tusentals skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser