Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Snohest

Hydraulstyrning till en suzuki 60hk 2015?

Rekommendera Poster

Jag har letat runt på så kallat internet efter en hydraulstyrning med "feedback" utan å lyckas, jag kanske läser beskrivningarna fel på produkterna... Men de är jag tveksam till.

Anyways... Finns de ingen hydraulstyrning till dem nya suzuki motorerna? Jag har inte lyckats hitta någon i alla fall.

Tackar på förhand om tips rullar in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha feedback? Det brukar man inte vilja ha i motorbåtar både av säkerhetsskäl och bekvämlighetsskäl.

Säkerhet: Du tappar taget om ratten i hård sidvind. Utan feedback händer inget men med feedback blir det våldsam gir och kanske vurpa.

Bekvämlighet: Med feedback kan du aldrig släppa taget om ratten när du kör planande, inte för ett ögonblick och har du kraftig sidvind får du antagligen hålla hårt i den vilket är tröttsamt i längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förstått som att feedback är att motorn stannar där man släpper den vad som än händer. Så har många säljare skrivit i alla fall. Kanske de du menar?

Vilket är bekvämt när man ligger å kör i runt 20-30minuter i marschfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag har förstått det så är det tvärtom.

Med feedback så har du inte några backventiler i systemet utan du känner motorns rörelser i ratten. Om du rör motorn så rör sig ratten.

Om du inte har feedback så sitter det backventiler i systemet och du känner inte av motorns rörelser i ratten. Du kan inte röra motorn så länge som ratten står still, alltså kan du släppa ratten under gång utan risk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha... Aja då verkar de ju som vissa försäljare kanske tänkt rätt men skrivit fel? De beror ju på hur man tolkar "feedback"

Hur som är de självklart en styrsnigel med non feedback? jag är ute efter, alltså så motorn inte kan röra sig utan att man rör på ratten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Non feedback är det du vill ha, finns även i teleflexstyrningar som duger gott åt 60 Hp. och kostar betydligt mindre.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag vet vill man bara ha feedback i segelbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekommendera Baystar HC4645 till din motor, den har backventiler så man kan släppa ratten i alla farter.

Enligt Comstedts manual passar den Suzuki 40 - 70 hk fyrtakt 1998 och framåt.

Är själv inne på min andra hydraulstyrning av denna modell och den är helt underbar.

Vanlig teleflex med eller utan no feedback kommer jag aldrig mer att köra med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Non feedback är det du vill ha, finns även i teleflexstyrningar som duger gott åt 60 Hp. och kostar betydligt mindre.

/B

Nja har haft teleflexstyrningar på 3-4 båtar, de är som å köra en bil utan servo... Behöva lägga så mycke energi på å svänga med motorn istället för å kunna hålla ett spö i handen samtidigt som man letar torsk är onödigt tycker jag.

Kan rekommendera Baystar HC4645 till din motor, den har backventiler så man kan släppa ratten i alla farter.

Är själv inne på min andra hydraulstyrning av denna modell och den är helt underbar.

Perfekt! Just den jag kollat på, men blev osäker vad dem menade med 1998 - Men antog nästan att de vart så men vågade inte chansa... Har även mailat dem utan å fått svar därför jag la upp tråden istället.

Var även lite skeptisk till att den kostade så "lite" jämfört med andra...

Blir å köpa en sån å testa i alla fall.

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/B

Nja har haft teleflexstyrningar på 3-4 båtar, de är som å köra en bil utan servo... Behöva lägga så mycke energi på å svänga med motorn istället för å kunna hålla ett spö i handen samtidigt som man letar torsk är onödigt tycker jag.

Perfekt! Just den jag kollat på, men blev osäker vad dem menade med 1998 - Men antog nästan att de vart så men vågade inte chansa... Har även mailat dem utan å fått svar därför jag la upp tråden istället.

Var även lite skeptisk till att den kostade så "lite" jämfört med andra...

Blir å köpa en sån å testa i alla fall.

Tack för hjälpen.

Du kommer inte att bli besviken. Verkar som att du måste ha en montagesats, HO5090, för att den skall passa din motor.

Var noggrann vid montering och framförallt med luftningen, minsta luftbubbla i systemet gör styrningen trög och/eller oprecis.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu vart den monterad... De jag inte är nöjd med är dock att ratten (Inte motorn) kan "rycka"? Lite innan den börjar svänga åt ett håll, alltså där är ett litet mellanrum precis när man börjar svänga åt andra hållet, tycker jag testat allt och snurrat igenom all olja några gånger.

Är de omöjligt å få bort eller har ni några trix på hur man ska få bort de? Där är alltså inga luftbubblor i slangen man sprutar ut de och man känner inga när man svänger.

Sen vet jag inte om den är trögare än den ska vara egentligen? Hur ska man veta de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste vara lite dödgång i ratten för att backventilerna ska få utrymme att göra sitt jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hydraulstyrning.jpg

http://www.flotecmarin.se/mavimare-gf150brt-p-33.html

Monterade nyligen ett Mavimare GF 150 BRT på min Bella 512 med 75hk Mercury och det blev en klart positiv upplevelse att köra båten efter detta.

Betydligt mera lättstyrd och precis nu än innan med den gamla teleflexen, lite mera rattande vid tilläggning men det kan jag göra med pekfingret numera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste vara lite dödgång i ratten för att backventilerna ska få utrymme att göra sitt jobb.

Jo, men de är ganska mycke. Dessutom "knastrar" de när man byter håll, kan tänka mig att de är bubblorna som låter inne i "hjälmen"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men de är ganska mycke. Dessutom "knastrar" de när man byter håll, kan tänka mig att de är bubblorna som låter inne i "hjälmen"

Tycker det låter som att det fortfarande finns luft i systemet. Lufta mera tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, det verkar vara luft kvar. Viktigt att du fyller på i pumpen i samma takt som du släpper ut via luftningsnipplarna.

Annars kommer det bara in ny luft.

Ska varken knastra eller glappa mer än ytterst lite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma dag jag monterade hydraulstyrningen luftade vi massor, tog en paus till nästa dag och fortsatte lufta då kom det en del luftbubblor.

Nu när jag kört en del med båten så känns styrningen bra men ska ändå lufta lite till.

Jag tror det kan stå luftblåsor i systemet som behöver en rejäl omgång för att flytta på sig och bli så att säga luftningsbara.

Sedan får ju hydraulslangarna inte ligga i ''kringlor'' utan raka rör ska det vara, ''kringlor'' gör det närmare omöjligt att få ut all luft.

Redigerad av jojjeblom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har luftat lite och provkört nu, jäkla lätt å svänga. Blev ännu lättare när motorn var i gång och ÄNNU lättare när man rörde sig framåt på vattnet.

Fortfarande ganska mycke glapp men man tänker inte på de om man inte är medveten om de så att säga, ska se å trixa lite med de om några dagar elr efter några båtturer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...