Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
tobbo166

Freedom ketch med ostagade master

Rekommendera Poster

Precis en såda här segelbåt låg för några år sedan i Svinsundet mellan Adelsö och Munsö.

Här kommer några kvalificerade teoretiska gissningar från min sida hur jag tror man gör när man seglar en sådan här typ av segelbåt.:

Jag tror att när man väl har rullat/fått ut seglen så seglar man på samma som man gör med en tvåmastad segelkanot eller en tandembräda.Själv har jag erfarenhet av att just vindsurfa på en tandembräda.  Där har mastens lutning mindre betydelse än på en vanlig bräda. Man försöker hitta en balans, rätt kurs och seglingstryck genom att skota på olika/samma sätt med de olika riggarna:

Lova - Då slackar man på det främre seglet och minskar trycket

Falla - Då slackar man på det bakre segel och minskar trycket

Om man skotar bägge seglen på ungefär samma sätt kan man uppnå perfekt balans och få segelbåten/tandembrädan att gå spikrakt. När vi plattlänsade med tandembrädan hade vi seglen på varsin sida. Det var en märklig o härlig upplevelse som jag tror att man även kan uppnå med andra tvåmastade segelbåtar, med någorlunda samma storlek på storseglen.

Jag kommer inte ihåg om Freedom båten hade utrullbara storsegel eller om de var vikta/upplagda på bommarna  som i princip var två stycken förstorade vindsurfingbommar.

Klart orginell och intressant segelbåt tycker jag i alla fall :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Freedombåtarna är nog ganska enkla att segla.

 

Tror (är ganska säker på) att de hade seglet inrullade på masten. Rulla ut, skota hem, segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skotar båda seglen för halvvind så går hon perfekt i den riktningen, skotar du båda för plattläns så går hon perfekt i den riktningen menar du?

 

Verkar ju vara en bra ide att skota rätt om man använder vindroder? Funkar vindroder och autopilot bra på en sån här båt? Vill ha både och.

 

Sandwichlaminat med balsa i skrovet...

 

Men hur kan masterna vara ostagade? Lite krafter blir det väl på dem?

 

Skillnaden på vindsurfing och båt är ju avsaknaden av roder på vindsurfingbrädor, vilket gör det svårt att vindsurfa tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var i alla fall skillnad mellan att vindsurfa på en vanlig fullängdsbräda och en tandembräda, men det finns också tre väsentliga saker som de har gemensamt:

 

1 Båda har en fast fena istället för roder

2. Båda har en en ostagad och ledad mast som sitter fast i brädan med en mastfot och gummijoint.

3. Man styr brädan genom att flytta segeltryckpunkten föröver /akteröver på all bogar förutom läns.

Då styr man genom att lägga segeltryckpunkten babord/styrbord sida. Lutar jag masten styrbord när jag länsar så svänger brädan babord

 

För att summera likheten melllan tandembrädan och Freedom så söker man balansen/självstyrning genom att reglera skottrycket i de olika storseglen.

Jag kan mycket väl tänka mig att man ställer/fäster masten på samma sätt som man gör på en Ljungström-riggad båt dvs ungefär så som Thallatha beskriver. Men Ljungströmmarna har ingen bom och Freedom har typ två väldigt stora vindsurfingbommar

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Sugen på denna, men hur sjutton seglar man en sån här båt!?

http://www.yachtsnet.co.uk//boats/g17106/g17106.htm

 

Djäkligt cool båt... tror det ligger en sån, eller står? visst står en båt på land men ligger i vattnet, båda horisontellt dock.. som att ta höjd i horisontalplandet, skiljer sig från flygets sätt att ta höjd =).

 

Nåja, intressant tråd. Har sett den stå vid en marina i Oxelösund, precis på väg mot restaurang Sailor. HAr sett dom skumma bommarna och funderat på om vad dom har för uppgift eftersom dom e som ett rör som går runt.. tanske lite fler trimningsvaranter eftersom dom går att justera både i höjdledd vid masten och i längsledd... har inte tänkt på, noterat, att det inte är några stag.

 

Fick en riktig, "skulle vilja segla, prova, haaa" en sån..

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man jämför seglet på en Ljungsströmare (De lär nog bara ha ett storsegel) och Freedoms segel plus även tittar på hur man reglerar skotningen så tror jag det kan bli lättare att förstå varför man har gjort som man har gjort.

Ljungströmaren har ett dubbelvikt storsegel som skall vara så när man seglar allt från bidevind till slör. Eftersom det blir en sådan tyngd i seglet när den är dubbelvikt och det här är typ en skärgårdskryssare så seglar man förmodligen inte den i speciellt tuffa förhållanden. Om det börjar bralla för mycket så kan man ju även väldigt lätt reglera segelytan genom att snurra på masten tills man har uppnått den segelytan som man vill ha.  När man länsar så vecklar man ut storseglet så att den får två skothorn och seglar då helt uppfläkt. Mycket smart och orginellt tycker jag!

Eftersom Freedom inte har dubbelvikta storsegel utan ser ut som ett traditionellt sådan  (saknar lattor?) så behöver man ha en bom, men också möjlighet att även här reglera seglingsytan steglöst. Då passar den principen som man har på en klassisk vindsurfingbom väldigt bra!

Självklart så kommer skothornet att hamna allt högre ju mer man minskar segelytan, men framåt lär det gå ändå. Hade man tillverkat Freedom idag så hade man säkert haft en modern bom där man kan reglera/sätta  uthalet där man vill ha det längs hela bomlängden beroende på hur stor segelyta som man vlll använda.

Man kan ju segla på så olika sätt och under olika  miljöer, ambitioner och villkor. Jag kan mycket väl tänka mig att för de som seglar mycket på öppet hav så kan det passa en del perfekt att ha en självstyrande båt som dessutom inte är beroende av elektronik eller vindroder som kan gå sönder. Fast AIS, ekolod o plotter är nog alltid bra att ha i sådana lägen kan jag tänka mig åså sextant tabell o sjökort. Men som total skärgårds- och Mälar-seglare så är det här inte min/vår grej: Jag njuter av upptäckta även små vindvridningar och vill då upptäcka dem själv eller att någon annan gör det när de sitter till rors.

 

Har någon av er prövat på klassisk vindsurfing eller möjligtvis gör det forfarande?

Lossnade det någon gång? Det var lite tråkigt att det  förmodligen var så få som hade tillgång till varken  följebåt eller coach när de prövade på att vindsurfa framför allt på 80-talet, när vindsurfingen var som störst.

Klassisk vindsurfing anser jag handlar mycket om att luta /trimma masten bakåt eller framåt för att minska lovgirighet och fallgirighet.

Det är ju i princip samma sak som att trimma en mast på en segelbåt. At skota rätt och även stå rätt har stor betydelse om det skall gå bra eller inte. Man skulle kunna sammanfatta detta som att som att en klassisk vindsurfare är både stag, roder och skot.

Notera även gärna att man kan styra brädan redan när seglet ligger i vattnet, vilket jag faktiskt tror att inte att så  många tänkte på som nybörjare!

Även jag missade det och det tog lång tid innan jag fattade det :(

Det är samma princip som gäller då med lovgirighet och fallgiright. Med en modern bräda är det lite annorlunda eftersom seglen är mera välbalanserade samt att man oftast styr brädan med fötterna och vindsurfar i regel rätt hårt åtskotat precis som när man seglar katamaran.

 

Hoppas att ni inte tog illa upp nu när ämnet flöt ut lite, men vi gillar ju alla att vara ute på sjön :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att kolla. Är 185 cm och hon är 182 cm ståhöjd. Kanske en showstopper. Nu glider jag från ämnet - men rimligt att anta att båtarna är lite billigare i Holland och England än hemma på blocket? Vore kul semester att segla hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Freedom 35 är en båt som jag tittade lite på en gång i tiden. Enkel rigg, litet djupgående och rymlig båt tilltalade mig. Vi tittade på någon båtmässa och jag har haft kontakt med en ägare per telefon och en brevledes (det är ett tag sen) men jag har inte provseglat. De ägarna säger är att de seglar förbaskat bra, många andra förvånades över hur bra. Nu är det ett tag sen och de kanske inte kan mäta sig med nya bredrumpor. Men, det var tydligt var att det är båtar som är väldigt lätta att hantera, man sätter segel snabbt och lätt, sen njuter man av att vara på sjön.

Gary Hoyt och Halsey Herreshoff som ritade är kända som duktiga seglare och båtdesigners. Herreshoff har tex ritat Bristolbåtarna mfl. Hoyt har ett antal patent bla på “Hoyt-bommen”. En spinnakerbom, längst fram på tvären (“Gun Mount”) som kunde skjutas i sidled.
Freedom 39 ritades av Gary Hoyt/Ron Holland.
 
Med risk att jag inte kommer ihåg rätt:
Seglen lindas inte runt masten utan "träs på” så man får hissa/fira som vanligt. Senare båtar har likränna.
 post-80529-0-18528900-1439831732_thumb.jpg
 
Vitsen med riggen är att kommer det en by så ska masten böja sig så att vinden spills ut i toppen och man inte kränger ner så mycket, man ska kunna segla orevat även när det blåser bra.  Någonstans läste jag att iden till riggen kommer från Ljungström.
Den ostagade masten brukar man försvara med att “sätt stag på ett träd och se hur länge det håller”. Man ju även tänka på en 10m flaggstång som sitter fast med fyra M12 bultar nedtill. Visserligen inget segel men en stor flagga som stressar stången.
Det jag senare har fått höra är att masterna är fruktansvärt tunga och att byta segel kräver mastkran, hur det stämmer vet jag inte. Många av Freedombåtarna har i alla fall använts för långfärd.
Tror någon svensk båttidning hade ett reportage om Freedom 35, Yachting World hade i alla fall.
 
Jag hittade en 35:a till salu men sen fick jag syn på Freedom 40CC som passade mig bättre, den har en gudomlig sittbrunn men priset var tyvärr fel.
post-80529-0-95417800-1439831770.jpg
 
Idag finns det få “annorlunda” båtar, marknaden är konservativ och det behövs stora serier få att priserna ska bli konkurrenskraftiga. Därför blir det det få innovation båtar - vilket är väldigt synd, i framtiden kommer alla båtar se likadana ut.
 
Har man en annorlunda båt så får man mycket frågor och många negativa tankar från herrarna på bryggorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i helgen en båt som hade försegel på rulle och storsegel på rulle, typ ett försegel som var spännt paralellt med masten. Som lösfotat i förliket. Dom låg på svaj för långt bort för att kunna prata med dom. Båten såg ut som en förvuxen nauticat.

Nån som känner igen? Fördelar mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskebåtar brukar ibland ha ett permanent plant litet segel/kraftig duk uppsatt. Jag är rätt säker på att de har det för att kunna ligga med stäven rakt mot vinden. Tror att de ville uppnå samma effekt på  segelbåten som du såg.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i helgen en båt som hade försegel på rulle och storsegel på rulle, typ ett försegel som var spännt paralellt med masten. Som lösfotat i förliket. Dom låg på svaj för långt bort för att kunna prata med dom. Båten såg ut som en förvuxen nauticat.

Nån som känner igen? Fördelar mm?

 

Hm, det förstod jag inte, var det ett storsegel med skothornet föröver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Såg i helgen en båt som hade försegel på rulle och storsegel på rulle, typ ett försegel som var spännt paralellt med masten. Som lösfotat i förliket. Dom låg på svaj för långt bort för att kunna prata med dom. Båten såg ut som en förvuxen nauticat.

Nån som känner igen? Fördelar mm?

 

Hm, det förstod jag inte, var det ett storsegel med skothornet föröver?

 

 

Jag har sett nåt liknande arrangemang. Fast det var ett vanligt lösfotat storsegel som satt på en rulle bakom masten. Borde ju fungera någorlunda.

 

Det är ju i princip en rullmast, fast rullen inte är inbyggd. Kan ju ha sina fördelar. Inte så stor risk att seglet fastnar inne i masten. Sen kan det kanske va lite mindre bra för luftflödet run mast och framkant på seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Såg i helgen en båt som hade försegel på rulle och storsegel på rulle, typ ett försegel som var spännt paralellt med masten. Som lösfotat i förliket. Dom låg på svaj för långt bort för att kunna prata med dom. Båten såg ut som en förvuxen nauticat.

Nån som känner igen? Fördelar mm?

 

Hm, det förstod jag inte, var det ett storsegel med skothornet föröver?

 

 

Jag har sett nåt liknande arrangemang. Fast det var ett vanligt lösfotat storsegel som satt på en rulle bakom masten. Borde ju fungera någorlunda.

 

Det är ju i princip en rullmast, fast rullen inte är inbyggd. Kan ju ha sina fördelar. Inte så stor risk att seglet fastnar inne i masten. Sen kan det kanske va lite mindre bra för luftflödet run mast och framkant på seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av rullmast är ganska vanlig i tex UK.

I princip borde man kunna montera en CU-rulle och få en billig rullmast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av rullmast är ganska vanlig i tex UK.

I princip borde man kunna montera en CU-rulle och få en billig rullmast?

 

Var det inte bättre att köpa en riktig rulle till mässpris eller Julrea.

 

Förstår inte mångas förtjusning i CU-rullen. Har en själv som jag kasserat som försegelsrulle pga den taskiga konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den typen av rullmast är ganska vanlig i tex UK.

I princip borde man kunna montera en CU-rulle och få en billig rullmast?

 

Var det inte bättre att köpa en riktig rulle till mässpris eller Julrea.

 

Förstår inte mångas förtjusning i CU-rullen. Har en själv som jag kasserat som försegelsrulle pga den taskiga konstruktionen.

 

 

Jo en riktig rulle är bättre, i vart fall till genuan. Jag tittade på CU-rullen men den tilltalade mig inte - mer än priset. Nu fick jag köpa en ny mast inkl rulle så det löste problemet.

Men, den billiga CU-rullen skulle kanske fungera till storseglet på en mastheadriggad båt där storen är mer on eller off.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den typen av rullmast är ganska vanlig i tex UK.

I princip borde man kunna montera en CU-rulle och få en billig rullmast?

 

Var det inte bättre att köpa en riktig rulle till mässpris eller Julrea.

 

Förstår inte mångas förtjusning i CU-rullen. Har en själv som jag kasserat som försegelsrulle pga den taskiga konstruktionen.

 

 

Jo en riktig rulle är bättre, i vart fall till genuan. Jag tittade på CU-rullen men den tilltalade mig inte - mer än priset. Nu fick jag köpa en ny mast inkl rulle så det löste problemet.

Men, den billiga CU-rullen skulle kanske fungera till storseglet på en mastheadriggad båt där storen är mer on eller off.

 

 

Man skulle naturligtvis kunna använda plastmojänger som pseudonym tipsade om i stället för pistolhakar, för att de senare inte skall gnaga hål på duken.

 

Men du menar att man skall avhända sig möjligheten att reva storen bara för att man tror att man spara några korvören.

 

Om man skall arrangera det med en rulle bakom masten, måste man ändå ta bort lattorna och göra seglet underskuret om man skall behålla det gamla seglet, eller låta sy ett nytt med stående lattor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den typen av rullmast är ganska vanlig i tex UK.

I princip borde man kunna montera en CU-rulle och få en billig rullmast?

 

Var det inte bättre att köpa en riktig rulle till mässpris eller Julrea.

 

Förstår inte mångas förtjusning i CU-rullen. Har en själv som jag kasserat som försegelsrulle pga den taskiga konstruktionen.

 

 

Jo en riktig rulle är bättre, i vart fall till genuan. Jag tittade på CU-rullen men den tilltalade mig inte - mer än priset. Nu fick jag köpa en ny mast inkl rulle så det löste problemet.

Men, den billiga CU-rullen skulle kanske fungera till storseglet på en mastheadriggad båt där storen är mer on eller off.

 

 

Man skulle naturligtvis kunna använda plastmojänger som pseudonym tipsade om i stället för pistolhakar, för att de senare inte skall gnaga hål på duken.

 

Men du menar att man skall avhända sig möjligheten att reva storen bara för att man tror att man spara några korvören.

 

Om man skall arrangera det med en rulle bakom masten, måste man ändå ta bort lattorna och göra seglet underskuret om man skall behålla det gamla seglet, eller låta sy ett nytt med stående lattor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

ja givetvis den typen är det. "Utanpåliggande-rullstor"

 

 

Såg i helgen en båt som hade försegel på rulle och storsegel på rulle, typ ett försegel som var spännt paralellt med masten. Som lösfotat i förliket. Dom låg på svaj för långt bort för att kunna prata med dom. Båten såg ut som en förvuxen nauticat.

Nån som känner igen? Fördelar mm?

Hm, det förstod jag inte, var det ett storsegel med skothornet föröver?

Jag har sett nåt liknande arrangemang. Fast det var ett vanligt lösfotat storsegel som satt på en rulle bakom masten. Borde ju fungera någorlunda.

 

Det är ju i princip en rullmast, fast rullen inte är inbyggd. Kan ju ha sina fördelar. Inte så stor risk att seglet fastnar inne i masten. Sen kan det kanske va lite mindre bra för luftflödet run mast och framkant på seglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men du menar att man skall avhända sig möjligheten att reva storen bara för att man tror att man spara några korvören.

 

Om man skall arrangera det med en rulle bakom masten, måste man ändå ta bort lattorna och göra seglet underskuret om man skall behålla det gamla seglet, eller låta sy ett nytt med stående lattor.

 

Har du kollat vad en rullmast skulle kosta till din båt skulle kosta?

 

Jag skulle kunna göra avkall på seglingsegenskaperna för att få den bekvämlighet som rullmast utgör. Tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...