Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
catinca

Orust Komun/Gästhamnar

Rekommendera Poster

Hej på er alla båtägare!

Vill bara spy lite gala över Orust Komun, som höjt gästhamnsavgifterna med 100 SEK över en natt

utan att göra någonting extra för oss båtgäster.

Detta är väl lite sent kommet men jag har inte semester förrän nu.

En natt på Smögen för 260 SEK,Mollesund 340 SEK och nu i Skärhamn för 250 SEK.

Fortsatt trevlig sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla båtägare!

Vill bara spy lite gala över Orust Komun, som höjt gästhamnsavgifterna med 100 SEK över en natt

utan att göra någonting extra för oss båtgäster.

Detta är väl lite sent kommet men jag har inte semester förrän nu.

En natt på Smögen för 260 SEK,Mollesund 340 SEK och nu i Skärhamn för 250 SEK.

Fortsatt trevlig sommar

Tror jag betalade 320kr på Gullholmen, håller med om att det är svindyrt, till saken hör att dom hade fått lägga ner både affär krog mm utan oss sommargäster så lite ge o ta hade det bort varit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med.

Tittar man tex på vad en camping tar för en husvagn och vad man får för detta så är det STOR skillnad.

Skulle inte säga nått om åtminståne toaletter och duschar var frächa men det verkar vara lågprioriterat på det flesta gästhamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 övernattningar i en gästhamn kostar lika mycket som lokalbefolkningen betalar för en fast plats hela året........

Rim o reson?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja beror väl på om man ligger komunalt. Jag betalar 4000:- för 10x4m på norra Orust,

Men som sagt priserna I gästhamn hade väl varit skäliga om standarden varit därefter.

Sen kan väl undra hur folk är funtade som svinar ner efter dusch/toabesök.

Eller dom som åker båtar I miljonklassen och smiter från gästhamnasavgiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har höjts röster om detta tidigare, från Orustfolk...

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.3923464-kritiserar-hojda-hamnavgifter

Har för mig att en reporter frågade en av dem i kommunledningen om de inte tror att det kommer färre båtgäster nu, och att denne då svarade att de tror att de ändå får in pengar på besökande till krogarna... M a o så vill de ha festande folk till hamnarna, och inte barnfamiljer eller de som har semester och vill ta det lugnt...

Hittar dock inte den intervjun, jag letar vidare. Hittar jag den så klistrar jag in den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett till...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/orust-chockhojer-hamnavgift

Och jag hade fel, det var ingen från kommunledningen som blev intervjuad, det var en representant från Käringöns företagarförening, och det även det jag citerade var fel... Rätt citat finns i reportaget, samt kommer citerat och inklistrat nedan...

"– Jag är själv seglare och minns ju själv hur det var att vara ute med tre barn och en skral semesterkassa, säger Gunnar Arwidson som representerar Käringöns företagarförening.  Ungdomsbåtarna med 5-10 killar ombord kommer däremot inte ha några problem att betala."

Kommunrådet Kerstin Gadde´s (S) citat

"På Käringön är båtturisterna en viktig inkomstkälla, och under högsäsongen är de 120 båtplatserna i stort sett alltid upptagna. Nu befarar man dock att barnfamiljerna kommer att välja bort ön."

Och när jag åkt förbi (medvetet val p g a höjningarna, ren protest) så har det definitvt inte varit fullbelagt... Synd, för Gullholmen är en av mina favoriter... Var inte där i år p g a höjningarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så med ovan citat i åtanke, så läser åtminstone jag att de inte vill ha dit "vanligt" folk och barnfamiljer, utan istället festande ungdomar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...