Eken 5 Postad 13 Augusti , 2015 Beställde en batt monitor på Ebay som nämnts i en annan tråd på forumet.... Ni som köpt och kopplat in dessa kanske kan beskriva hur ni gjorde när ni kopplade in den? Fick med en dålig beskrivning på 3 alternativ att koppla in den men fattar inte så mkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 13 Augusti , 2015 Hej Eken! Jag kopplade in min batterimonitor som en korsning mellan Discharge Two Wire system och Charge Three wire system men utan extern strömförsöjning. Jag bifogar en bild som visar hur jag gjorde. För mig fungerar det fin fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 13 Augusti , 2015 Du klipper minus kabeln och monterar shunten.... Sen 2 röda till + på batteriet eller skall dessa dras till + kabeln som går in i säkringsboxen såkallat matarkabeln? Sen blå grön och svart kabel kopplas till shunten.... Tänker ja rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 14 Augusti , 2015 Hej igen! Jo jag tor du tänker rätt men du kan nog förenkla din beskrivning lite. Typ: Klipp minuskabeln och montera shunten. Bygla kopplingarna på kretskortet och dra EN röd kabel till batteriets pluspol eller till annan lämplig pluspol. Det bör också vara en säkring mellan batteriet pluspol och kretskortets plusingång. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 14 Augusti , 2015 Tack... Ja det var så jag menade.... Ok + kabel till + på batt med säkring.... Räcker med en klen säkring va? Tänkte först att man ev skulle dratt + till matarkabeln in i säkringsboxen men kör som du gjort de verkar ju funka..... Är det nån kalibrering som måste göras för att det ska visa rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 15 Augusti , 2015 Hej igen! Om jag minns rätt så skulle man ladda batteribanken full och därefter ställa in hur många amperetimmar man har. Någon speciell kalibrering gjorde inte jag i alla fall. Mätaren mäter ju sedan ampere in och ampere ut från batteriet samt spänningen och jag antar att det den visar stämmer. För mig så verkar det fungera helt ok. Om det sedan är 100% korrekt kan man bara förvissa sig om man kollar med en annan batterimätare. Jag följde väl i stort sett instruktionen och det fungerade bra, Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 15 Augusti , 2015 Har nu kopplat in den enl din beskrivning men blir inte riktigt klok ändå.... ah och % visar 000 i min display... Borde väl visa 100 när det är full laddat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 16 Augusti , 2015 Har nu fått ordning på det de va ju bara en inställning sen när man kolla bruksanvisningen lite nogrannare..... Ska man kunna se hur mkt ström förbrukarna tar samt vad tex solpanelerna ger i laddning med? Den funktionen har ja inte kommit på än om den finns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 17 Augusti , 2015 Här är några artiklar om hantering av batterimonitorer från en som verkar vara vetenskapsman inom området. Installationen verkar du ha klarat av: http://www.pbase.com/mainecruising/battery_monitor Programmering - om man ska vara väldigt noga. Jag tror inte att vi normala båtägare behöver den exakthet som han försöker uppnå med kalibreringarna, men det kan ju vara bra att ha lite kunskap om vad som påverkar mätresultaten. Något som jag tagit till mig är t.ex. att justera ner antalet Ah-timmar i inställningarna efterhand som batterierna åldras. Det får bli på en höft men de minskar ju faktiskt i kapacitet från inköpstillfället. http://www.pbase.com/mainecruising/programming_a_battery_monitor Sen har han hittat en mätare som verkar jobba på något annat sätt och vara "självkalibrerande" men det är ju en annan historia nu när du redan köpt din. http://www.pbase.com/mainecruising/smart_gauge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 17 Augusti , 2015 Intressant läsning faktiskt.... Undrar hur mkt man ska dra av i ah på batterierna efter varje år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 17 Augusti , 2015 Intressant läsning faktiskt.... Undrar hur mkt man ska dra av i ah på batterierna efter varje år? Jag undrar egentligen det också men jag har dragit av 10% per år. Lite knepigt har det allt varit då jag lagt till batterier i förbrukarbanken i stort sett varje vinter. Har genomgående AGM-batterier. Kanske skiljer mellan olika tekniker? Avvaktar experterna här på MG och deras svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2015 Man kan på ett ungefär, fastställa batteriernas kondition ganska enkelt. Ladda batterierna så de är absolut helt fulladdade. Vänta 6-12 tim, mät spänningen. Kolla in en last som är lite mer en normal, tex en billampa som drar runt 5-6A. Ha den inkopplad så länge att det ungefär motsvarar 10-20%% av batteriets kapacitet. Vänta 6-12 tim och mät spänningen. Nu ska man helst ha tillgång till hur just denna batterityp håller spänning i förhållande till laddningsgrad. För ett vanligt blybatteri är det 12,72V vid fullt och 12,32V vid 50% laddning, förhållandet är oftast ganska linjärt. Gör man det här varje vår innan sjösättning så vet man ganska väl hur mycket kapacitet man har i batteribanken. Framförallt vet man att man har tillräckligt med kapacitet för att slippa starta motorn kl 2 på natten därför att batterierna inte räcker längre. Jag har en timer och en lampa. Jag kopplar bort solpanelerna på kvällen. Nästa dag åker jag ner och mäter spänningen med larmet. Sen startar jag timern. Nästa morgon får jag spänningen via larmet utan att behöva åka ner. Mina AGM batterier var nya förra våren, någon nedgång av kapaciteten syntes knappt i våras, några procent kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2015 Så här ser timern ut, kostar ca 100kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 18 Augusti , 2015 Har du köpt samma modell som jag gjorde (som jag nu slängt) skall man börja med tom batteribank när man kopplar in och sedan ladda upp banken för att få 100 procent http://www.ebay.com/itm/DC-120V-100A-Voltage-Amp-Power-Capacity-Meter-Battery-Monitor-State-of-Charge-/161751430848?hash=item25a922f6c0 / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 18 Augusti , 2015 Man kan på ett ungefär, fastställa batteriernas kondition ganska enkelt. Ladda batterierna så de är absolut helt fulladdade. Vänta 6-12 tim, mät spänningen. Kolla in en last som är lite mer en normal, tex en billampa som drar runt 5-6A. Ha den inkopplad så länge att det ungefär motsvarar 10-20%% av batteriets kapacitet. Vänta 6-12 tim och mät spänningen. Nu ska man helst ha tillgång till hur just denna batterityp håller spänning i förhållande till laddningsgrad. För ett vanligt blybatteri är det 12,72V vid fullt och 12,32V vid 50% laddning, förhållandet är oftast ganska linjärt. Gör man det här varje vår innan sjösättning så vet man ganska väl hur mycket kapacitet man har i batteribanken. Framförallt vet man att man har tillräckligt med kapacitet för att slippa starta motorn kl 2 på natten därför att batterierna inte räcker längre. Jag har en timer och en lampa. Jag kopplar bort solpanelerna på kvällen. Nästa dag åker jag ner och mäter spänningen med larmet. Sen startar jag timern. Nästa morgon får jag spänningen via larmet utan att behöva åka ner. Mina AGM batterier var nya förra våren, någon nedgång av kapaciteten syntes knappt i våras, några procent kanske. Allt detta mätande, pysslande och rännande hit och dit kallar jag inte ganska enkelt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Augusti , 2015 "Allt detta mätande, pysslande och rännande hit och dit kallar jag inte ganska enkelt:)" Tja, en gång om året ska man mäta spänningen två gånger samt däremellan ha en lampa brinnande? Jämför det med att göra rent fendrarna tex .... Det går knappast att gör enklare tror jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 18 Augusti , 2015 Har du köpt samma modell som jag gjorde (som jag nu slängt) skall man börja med tom batteribank när man kopplar in och sedan ladda upp banken för att få 100 procent http://www.ebay.com/itm/DC-120V-100A-Voltage-Amp-Power-Capacity-Meter-Battery-Monitor-State-of-Charge-/161751430848?hash=item25a922f6c0 / Tomas Går ju även att börja med helt full batteribank och 'nolla' mätaren och säga 'nu är det fullt, börja räkna'. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 18 Augusti , 2015 Det är en sån mätare som Tomas länkade till.... Varför slängde du ut din mätare Tomas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 18 Augusti , 2015 Fick alldrig några vettiga mätresultat, i min manual stod det att man skulle börja tomma batteri - bara en sådan sak - hur tänker man. Jag bärjade med fulla och fick den aldrig att räkna ner när ström togs ur, bara när den laddade - så jag hade alltid med än 100% i batteriet. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 18 Augusti , 2015 Roade mej med Google översätt av manualen för den som inte är så duktig på engelska. Page 1 - 1 - Bruksanvisning för Multi-funktion Panel Meter Modell - Elite DCM120100C Huvuddragen i mätaren • Både framåt (positiv) och bakåt (negativt) ström flyter kan mätas. • Den "Charging" LED på rätt lyser när batteriet laddas. • Övriga lysdioder (V, TIME, W, A, AH,%) visar hur displayen till vänster är mätning. • De uppmätta värdena visas på två rader sju segment med flera funktioner displayer: På den översta raden är ett fyrsiffrigt display, växlas av V / W-knappen mellan - Spänning (V), Effekt (W) och arbetstid (H) På den nedersta raden är en tresiffrig display, växlas av A / AH-knappen mellan - Ström (A), amperetimmar (AH) och återstående kapacitet Andel (%). • Det är en flexibel kalibreringsprocess för spänning, ström och amperetimmar /% kapacitet • Mätaren inte kräver extern ström vid mätning mellan 10V och 90V. • Mätaren förbrukar mycket lite ström för sin egen verksamhet. • I paketet ingår displayenheten, anslutningsblocket och strömmätning shunten. Specifikation • Strömförsörjning krävs: DC 10 till 90 V (extern eller intern) • Mätområde: (1) Med hjälp av en extern strömkälla - Spänning 0 till 120.0V / Amp 0 till 300A (2) Med hjälp av en intern strömförsörjning - Spänning 10 till 90.0V / Amp 0 till 300A • Noggrannhet: Volt ± 1% + 2byte, ampere ± 2% + 5byte • Upplösning 0.01V, 0.1A, 0.01W, 0.01Ah • Mått: 79mm x 43mm x 30mm • Panel utskärning: 76.5mm x 39.2mm • Samplingshastighet: 5 avläsning per sekund • Visar: 4 och 3 siffror Red LED • Arbetstemperatur: 0 till 50 ° C • Luftfuktighet: 35 till 85% relativ fuktighet • Vikt: 300g inklusive shunten Page 2 - 2 - Installation 1. Skär rektangulärt hål i panelen exakt 76.5mm x 39.2mm att montera mätaren. 2. Anslut multi parkabel mellan mätaren och anslutningsblocket. . 3. Montera mätaren i utklipp, med anslutningsblocket tillgänglig för kabeldragning. 4. Anslut shunten i serie med den tunga kabeln på minuspolen på batteriet. 5. Välj konfiguration (intern eller extern ström) från figurerna 1, 2, och 3. 6. Kabel mellan shunten och anslutningsblocket enligt vald konfiguration. 7. Anslut DC positiv (+) makt att dosera enligt den valda konfigurationen. 8. Testa mätaren för normal drift och kalibrera den på följande sätt. Normal drift • Som standard, när mätaren startas för första gången, i displayen på den övre raden visar spänning (V) och displayen på den nedersta raden visar aktuell (A). • Att successivt byta övre skärmen mellan effekt (W), arbetstid (TIME), och spänningen (V), trycker du upprepade gånger på V / W-knappen. • Att successivt byta den nedersta display mellan laddningstillstånd (AH), kapacitet andel (%) och ström (A), trycker du upprepade gånger på A / AH-knappen. • Om du vill stänga alla indikatorer av tryck på SET knappen kortvarigt. • Om du vill vända på genom att trycka på SET-knappen på displayen kortvarigt igen. Debugläge Den debug-läge möjliggör kalibrering, sparar inställningar och återställa till standardvärden. Starta mätaren att felsöka läge genom att trycka och hålla ned SET tills Displayen ändras. Den första punkten i debug-menyn visas (spänning). Spänningen LED (märkt V) på höger sida av displayen tänds. Om du vill ändra till nästa objekt i debug-menyn (nuvarande), tryck på knappen SET momentant. Den nuvarande LED (A) i den högra sidan av skärmen tänds Varje efterföljande momentan tryck på SET steg displayen genom återstående menyalternativ [batterikapacitet (AH), spara inställningar (ES) och återställ till standard (DEF)] tills det första menyalternativet (spänning) visas igen. För ganska felsökningsläget utan att spara några ändringar, tryck och håll nere SET knappen tills displayen återgår till normal drift. Kalibrering av Zero och High Voltage Läsningar: 1. Koppla ur Vin och GND på anslutningsblocket, bara kort Vin och jord. 2. Ström Elite panelmätaren från extern källa. 3. Använd knappen SET på Elite panelmätaren väljer det första objektet av debug meny. 4. Lysdioden (V) till höger på panelen mätaren tänds. 5. Den översta raden av LED-displayen kommer att visa spänningen läsning. 6. Tryck på V / W-knappen för att öka läsningen, eller Tryck på A / AH-knappen för att minska den behandlingen tills LED-display [0,01], sedan kort tryck på A / AH-knappen 2-3 gånger tills LED-display [0.00], avsluta kalibrering av noll läsning. Page 3 - 3 - 7. Anslut Vin och GND till den kända strömmen 33.00V. 8. Om avläsningen är 33.00V, gå sedan till steg 11 9. Om mätvärdet avviker från den separata kalibrerade voltmeter 33.00V, sedan justera Elite panel mätare. 10. Tryck på V / W-knappen för att öka läsningen, eller Tryck på A / AH-knappen för att minska läsningen. 11. Spara inställningarna genom att trycka på: - SET till steg debug-menyn genom att spara-inställningarna (ES), - V / W-knappen för att ändra visningen till Y- (Ja), och SET knappen för att bekräfta urval. ※ Långt tryck på V / W eller A / AH-knappen för att öka / minska värdet snabbare. Kalibrering av Zero och höga ström Läsningar: 1. Koppla iSNS och AGND på anslutningsblocket, bara korta iSNS och AGND. 2. Ström Elite panelmätaren från extern källa. Som standard, när mätaren är först drivs upp, displayen på den nedersta raden visar aktuell (A). 3. Tryck länge A / AH-knappen tills lysdioden på den nedersta raden displayen [00.0], avsluta kalibrering av noll behandlingen. 4. Anslut ISNA och AGND till shunten. 5. Anslut en last till batteriet för att förorsaka en ström att flyta vid ett värde nära det maximal som du förväntar dig att mäta med Elite meter, till exempel 250A. 6. Läs batteriströmmen kontinuerligt med en separat kalibrerad amperemeter. 7. Med hjälp av SET, steg till den andra posten i debug-menyn. 8. Lysdioden (A) till höger på panelen mätaren tänds. 9. tresiffriga nedre raden på displayen visar den aktuella behandlingen i ampere. 10. Om värdet är densamma som på den separata kalibrerade ampere, gå sedan till steg 13. 11. Om mätvärdet avviker från den separata kalibrerade ampere sedan justera Elite panel mätare. 12. Tryck på V / W-knappen för att öka läsningen, eller tryck på A / AH-knappen för att minska läsningen. 13. Spara inställningarna genom att trycka på: - SET till steg debug-menyn genom att spara-inställningarna (ES), - V / W-knappen för att ändra displayen från N- (Nej) för att Y- (Ja), och - SET knappen för att bekräfta valet. Ställa in Klassad Batterikapacitet Sådana återställningar är nödvändiga för den första installationen av antingen mätaren eller ett batteri, så att Elite mätaren korrekt visa den faktiska återstående batterikapacitet. 1. Bestäm märk batteriets kapacitet, uttryckt i amperetimmar, t.ex. 100 Ah. 2. Använd knappen SET på panelen mätaren, steg till den tredje posten i debug-menyn. 3. Lysdioden märkt AH, till höger på panelen mätaren tänds. 4. Summan av kardemumman av sifferfönstret visar batterikapaciteten (Ah). 5. Om värdet är densamma som den nominella batterikapaciteten, sedan avsluta felsökningsläge. 6. Om mätvärdet avviker från den nominella batterikapaciteten sedan justera mätaren. Page 4 - 4 - 7. Tryck på V / W-knappen för att öka läsningen till det nominella värdet, eller tryck på A / AH knappen för att minska avläsningen det nominella värdet. 8. Spara inställningarna genom att trycka på: - SET till steg debug-menyn genom att spara-inställningarna (ES), - V / W-knappen för att ändra displayen från N- (Nej) för att Y- (Ja), och SET knappen för att bekräfta valet. Spara inställningar 1. Detta gör inställningar som görs i debug menyalternativ V, A och AH som ska sparas. 2. Använd knappen SET, steg till den fjärde posten i debug-menyn. 3. LED-displayen visar "ES" på den översta raden och "N-" på den nedersta raden. 4. Tryck på V / W-knappen för att välja "Y-" (Ja), eller tryck på A / AH för att välja "N-" (Nej). 5. Spara inställningarna genom att trycka på knappen SET för att bekräfta -Y- eller -n- val. Återställ till fabriksinställningarna Om återställa fabriksinställning, kalibrera spänningen läsning och aktuell avläsning krävs. 1. Detta återställer värdena för debug menyalternativ V, A och AH till fabriksinställningarna. 2. Använd knappen SET, steg till den femte punkten i debug-menyn. 3. LED-displayen visar "dEF" på den översta raden och "N-" på den nedersta raden. 4. Tryck på V / W-knappen för att välja "Y-" (Ja), eller tryck på A / AH för att välja "- n- "(Nej). 5. Spara inställningarna genom att trycka på knappen SET för att bekräfta -Y- eller -n- val. Ange värde för återstående Amp-timme och återstående kapacitet% Sådana återställningar är nödvändiga för den första installationen av antingen mätaren eller ett batteri, så att Elite mätaren korrekt visa den faktiska återstående batterikapacitet. • Ladda batteriet fullt. • Se till att panelen mätaren är i normalt driftläge, inte i felsökningsläge. • Tryck kortvarigt på A / AH-knappen upprepade gånger tills AH LED är tänd • Tryck och håll A / AH-knappen tills AH blinkar. • Tryck och håll A / AH knappen tills behandlingen reduceras till rätt värde, eller • Håll V / W-knappen tills läsningen ökas till det korrekta värdet. • Tryck kortvarigt på knappen SET för att spara värdet. ※ Ovanstående åtgärder bör göras med jämna mellanrum (varje månad) för att korrigera för eventuella ackumulerade fel orsakade av laddare pulserande etc. Spara närvarande Visade Amp-timme och% kapacitet läsningar • Se till att panelen mätaren är i normalt driftläge, inte debugläge. • Tryck kortvarigt på A / AH-knappen upprepade gånger tills AH LED är tänd • Sedan tillfälligt tryck på knappen SET för att spara värdet. • Skärmen släcks av föregående steg, men kan återställas genom en momentana tryck på knappen SET. Page 5 - 5 - A. Discharge-Två ledningar systemet B. Ansvarsfrihet-tre trådar systemet Charge-tre trådar systemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 14 Maj , 2016 (redigerade) Kopplade in min Kina-mätare (typ http://www.ebay.com/...=item25a922f6c0 fast 300A shunt). Ställt in batteribank på ~250A i Debug-menyn och sen skulle jag ställa in 'återstående Ah-kapacitet'. Dock maxar min mätare ut på 100Ah där vilket då blir ~40% av total kapacitet. Det verkade onekligen konstigt? Har jag missuppfattat? Tips från er som har? Fundering två: bryter ni strömmen till mätaren när ni bryter huvudströmbrytaren? Redigerad 14 Maj , 2016 av sege Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser