Nim26 170 Postad 13 Augusti , 2015 Hur stor sådan behövs för att klara att hålla igång ett 65L nytt waeco kylskåp? 25W eller 45-50w? min önskan är att slippa stänga av kylen samt att då inte behöva ha på landström. Räcker 25W? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 13 Augusti , 2015 Finns massa trådar om detta. Det brukar påstås att 50 watt är minimum, men jag är tveksam särskilt en sommar med så blandat väder som i år. Solpaneler är billiga numer så montera så mycket du kan. Det är väldigt skönt att ha ett elsystem som "bara fungerar", där man slipper fundera på hur mycket ström som finns kvar i batterierna. Detta talar för att överdimensionera panelerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 13 Augusti , 2015 50W räcker kanske om vädret är soligt. Jag skulle sätta dit 75-100W om jag hade plats för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 13 Augusti , 2015 En tumregel är att en panel som är horisontell eller lutar mot söder en solig sommardag laddar motsvarande 4 timmars maxladdning. En 50 W solpanel laddar alltså 50W x 4h = 200 Wh = 17 Ah. En 25 W panel laddar alltså 8,5 Ah Jag vet inte hur mycket din kyl drar, det måste du mäta upp själv. Troligen drar den mera än 8,5 Ah pre dygn, snarare upp mot 12 - 15 Ah. Med en stor batteribank kan du klara längre tider av dåligt väder, men om kylen drar ungefär lika mycket som panelerna ger så kommer laddningsnivån aldrig att kunna öka, bara minska. En kvalificerad gissning är att du behöver en 50 W panel för att klara kylen, men jag skulle - som andra föreslagit - installera så mycket som möjligt för att klara även en dålig sommar och även klara driften av kylen på vår och höst. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 13 Augusti , 2015 Jag har ett par år gammalt 42 liters kylskåp då räcker en 50 watts panel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 13 Augusti , 2015 Sea Sea har en 80W för 1150 kan det vara något? eller någon som vet något mer prisvärt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 13 Augusti , 2015 Hej! Jag tror absolut att det är ett bra och prisvärt alternativ. Den här sidan brukar vara billig och de har en 100 W för 1495:- kr, http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&products_id=548 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser