Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Nim26

Solcells platta

Rekommendera Poster

Hur stor sådan behövs för att klara att hålla igång ett 65L nytt waeco kylskåp?

25W eller 45-50w?

min önskan är att slippa stänga av kylen samt att då inte behöva ha på landström.

Räcker 25W?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massa trådar om detta. Det brukar påstås att 50 watt är minimum, men jag är tveksam särskilt en sommar med så blandat väder som i år. Solpaneler är billiga numer så montera så mycket du kan. Det är väldigt skönt att ha ett elsystem som "bara fungerar", där man slipper fundera på hur mycket ström som finns kvar i batterierna. Detta talar för att överdimensionera panelerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

50W räcker kanske om vädret är soligt. Jag skulle sätta dit 75-100W om jag hade plats för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tumregel är att en panel som är horisontell eller lutar mot söder en solig sommardag laddar motsvarande 4 timmars maxladdning.

En 50 W solpanel laddar alltså 50W x 4h = 200 Wh = 17 Ah.

En 25 W panel laddar alltså 8,5 Ah

Jag vet inte hur mycket din kyl drar, det måste du mäta upp själv. Troligen drar den mera än 8,5 Ah pre dygn, snarare upp mot 12 - 15 Ah.

Med en stor batteribank kan du klara längre tider av dåligt väder, men om kylen drar ungefär lika mycket som panelerna ger så kommer laddningsnivån aldrig att kunna öka, bara minska.

En kvalificerad gissning är att du behöver en 50 W panel för att klara kylen, men jag skulle - som andra föreslagit - installera så mycket som möjligt för att klara även en dålig sommar och även klara driften av kylen på vår och höst.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Sea har en 80W för 1150 kan det vara något? eller någon som vet något mer prisvärt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...