Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Gäst Kalman

Smartroller -testat

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej alla därute!

Lyckliga ni som har semester först nu när sommarn kommit.

Jo, jag har lovat återkomma när jag testat min Smartroller.

Saken är att jag har seglat så mycket med andras båtar  så jag har inte sjösatt på flera år. Men nu ligger hon vid bryggan å väntar på flera nya äventyr. Å med Smartrollern monterad.

Själva monteringen var OK. Bara spände spinnfallet å slackade lite på akterstagsträckaren så var det bara att lossa riggbulten i vantskruven å trä på hela konkarongen. Slipper kapa å ändra förstaget.

Enda problemet var att jag höll på att tappa insex nyckeln flera gånger men hade tur å det ramlade på däcket. Men det är ju inte Rollerns fel!

Testade med mellangenuan å det gick lite trögt. Men jag låg vid bryggan å det båste å båten faktiskt seglade. Fick linda skotet flera varv innan toppen blev helt inne. Fallet lindade sig upp lite på förstaget. Därför gick det trögt.

Men nu kommer det intressanta. Testade senare när det var bleke å spände fallet, alltså inte släppa lite som de flesta gör, å då gick det bra. Men jag måste skaffa en sk falledare. Tänker, skall, kommer troligtvis fästa ett block på masten, inte köpa den där "grejen" hos Hjertman mfl.

Sedan kom turen till max genuan. Den går i topp. Jag var tvungen att fästa hela rullen längre ner. Okej, gjorde det å rullade in. Kanon. Till min förvåning så rullade seglet med även i toppen snyggt direkt.

Det betyder att seglets skärning å att fallet är sträckt har stor betydelse för det hela.

Efter det blev vanliga kryssfockens tur. Den går heller inte i topp å det visade sig att denna gång så snurrade inte fallet  med runt förstaget trots en ännu flackare vinkel. Vilket får mig att tro att skärningen har betydelse. Obs att samtliga segel är satta med pistolhakar alltså.

Testade slutligen även stormfocken, den kommer jag väl aldrig behöva rulla in. Men den funkade åsså fint, både toppen å botten rullade in samtidigt å snyggt.

Återstår att testa mellangenuan när jag fått på en falledare. Då tror jag att även den kommer att bli helt OK.

Sedan törs jag väl nästan inte säga, får väl på käften? men maxgenuan å kryssfocken rullade in så snällt å fint att jag upplevde det som att det går att "reva". I ärlighetens namn så har jag bara tänkt använda rullen  för att "parkera" seglet så jag slipper bultet med tyg på däck när jag som oftast ensamseglar å har inga extra händer  å det är bråttom att ta ner trasan. Men nu tror jag att jag kan faktiskt "reva". Återstår att testa vid nästa seglats med  vind runt säg 5-8 m/s.

Ett annat erkännande är att ingen av de segel med skena jag testat har stått så där lysande bra när man rullade in ett antal varv. Här går erfarenheterna å lärorna isär.

Jo, slutligen, eftersom falledaren kommer en bit ner å maxgenuan går i topp så använder jag spinnfallet till den. Å sänkte som sagt hela rullen en bit, så det löste sig den vägen. Jag vill inte hissa de mindre seglen i topp för det kränger mera då å trycker ner bogen. Ser ändå ut under  liket för mellangenuan är rätt så "utskuren"

Så ser ni en Fingal med långt träbom å rulle å rött bomkapell i hamn så äre jag.

:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har föregångaren/konkurrenten CU-rullen och har bytt ut alla pistolhakarna till en plasthake som gör att slitaget blir 0 på segelduken vilket annars kan bli fallet då pistolhakens lättrade kula kan ge skavmärken när den rullas tajt. Har försett alla 3 förseglen med dessa hakar. Genua, kryssfock, stormfock till Albin 57. Även min Dominant 78 har samma, dock bara en självslående fock.

http://www.hjertmans.se/produkter/segling/segeltillbehor/segelschacklar/segelhake-plast-6mm-fp2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har föregångaren/konkurrenten CU-rullen och har bytt ut alla pistolhakarna till en plasthake som gör att slitaget blir 0 på segelduken vilket annars kan bli fallet då pistolhakens lättrade kula kan ge skavmärken när den rullas tajt. Har försett alla 3 förseglen med dessa hakar. Genua, kryssfock, stormfock till Albin 57. Även min Dominant 78 har samma, dock bara en självslående fock.

http://www.hjertmans.se/produkter/segling/segeltillbehor/segelschacklar/segelhake-plast-6mm-fp2

Hur fungerar de om du skall byta försegel? 

Kan du öppna dem utan skruvmejsel!?

Har ju byggt om min gamla CU-rulle till Gennakerrulle. 

Plockade visserligen bort rullen och pistolhakarna efter sista gången jag skulle rulla in seglet då vinden ökat och rullen inte rullade in överdelen på Gennakern. Har seglat med Gennakern flygandes sen dess.

Kom härom dan eventuellt på vad det kunde va för fel. Hade nog missat att hissa paketet så att toppsvirveln tog i masttoppsbeslaget som det var tänkt och därför snurrade med.

Skall montera ihop det hela igen och ge den en chans till. sätter nog visserligen dit de gamla pistolhakarna inför provet, men fungerar det så kanske jag byter. Seglet består ju av tunn spinnakerduk, med ett antal år på nacken. Dessutom är min "Gennaker" nog en lättvindsgena i spinnakerduk avsedd att hissas på ett förstag.

Sist jag seglade hem från Islandsberg, när jag tappat propellern, var det väldigt lite vind. Då kryssade jag hem med "Gennakern" hissad flygande. Kunde gå nästan lika högt i vinden som med Genuan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasthakarna trär man över förlikslinan och skruvar fast permanent med liten skruv genom duken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..........................

Sedan törs jag väl nästan inte säga, får väl på käften? men maxgenuan å kryssfocken rullade in så snällt å fint att jag upplevde det som att det går att "reva". I ärlighetens namn så har jag bara tänkt använda rullen  för att "parkera" seglet så jag slipper bultet med tyg på däck när jag som oftast ensamseglar å har inga extra händer  å det är bråttom att ta ner trasan. Men nu tror jag att jag kan faktiskt "reva". Återstår att testa vid nästa seglats med  vind runt säg 5-8 m/s.

.............................

Segla revat i 5-8 m/s på Smartroller?????

Hur länge tror du ditt segel lever då? "Fasonen" är ju bara ett annat problem.......................:o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Äsch Oldtimer, jag är åsså äldre men inte gnäller för allting.

Förlåt men du tycks hela tiden bara se fel. Men så här äre eller var tänkt om jag nu inte uttryckt mig klart nog.

Jag menar naturlgtvis att testa att reva/rulla in för att se hur det går, Inte att reva pga vinden å dess styrka.

Fattaru nu? Om du läser så skrev jag ju att jag har för avsikt att "parkera" seglet. Men skulle det visa sig att det håller bra form i de vindarna så kanske man kan segla lite inrullat om det brallar i.¨å det behövs revas.

Nötningsskador pga pistolhakarna   --- vill påstå det är betydligt överdrivet.

Svar till Thallatha, nä skruvmejsel? Det är vanliga pistolhakar man använder bara fingrarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch Oldtimer, jag är åsså äldre men inte gnäller för allting.

Förlåt men du tycks hela tiden bara se fel. Men så här äre eller var tänkt om jag nu inte uttryckt mig klart nog.

Jag menar naturlgtvis att testa att reva/rulla in för att se hur det går, Inte att reva pga vinden å dess styrka.

Fattaru nu? Om du läser så skrev jag ju att jag har för avsikt att "parkera" seglet. Men skulle det visa sig att det håller bra form i de vindarna så kanske man kan segla lite inrullat om det brallar i.¨å det behövs revas.

Nötningsskador pga pistolhakarna --- vill påstå det är betydligt överdrivet.

Svar till Thallatha, nä skruvmejsel? Det är vanliga pistolhakar man använder bara fingrarna.

Det var nog till mig han ställde följdfrågan med skruvmejseln om mina plasthakar som skruvas fast i segelduken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasthakarna trär man över förlikslinan och skruvar fast permanent med liten skruv genom duken.

Då är det en del jobb om du skall byta segel på tex "spargrisen".

Hade jag sådana på min Gennaker, så hade det varit ok. På den rullen är det bara Gennakern som används.

Var på Hållö idag, valde att inte gå iland pga ben, rygg och ett sår på foten som jag lyckades åstadkomma i går.  :huh:

Gjorde ett par smågrejer ombord och tog fram Gennaker och CU-rullen. Linan till förstaget hittade jag inte. Kan möjligtvis va den jag tog för att förlänga bojlinan in till land för ett par månader sen. :(

Jaja - "man skall inte gråta över spilld mjölk". "Det finns fabriker som bara tillverkar linor" och det finns nya att köpa på Nordens skeppshandel. Får nog ta mig en tur dit i morgon.  :o   :mellow:   :)

"Det kostar att ligga på topp"

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag i alla fall fäst den nya "förstaglinan" i toppsvirveln och hissat det hela mot mastoppsbeslaget.

De är ett extra masttoppsbeslag som jag monterat ovanpå det "gamla" och som sticker en bit förut.

post-106994-0-22747900-1439569474_thumb.png

Längst förut finns en avstånd mellan skänklarna i masttoppsbeslaget. I toppsvirvelns överdel finns en avfasning som passar precis emellan skänklarna på mastoppsbeslaget.

När man hissar Gennakern skall toppsvirveln avfasning gå in mellan skänklarna på masttoppsbeslaget och låsa. När jag hissade toppsvirveln fick jag göra en liten knyck på slutet för att toppsvirvel skulle gå in på plats och låsa.

Det var nog det jag glömde bort sist jag seglade med Gennakern på rulle. Nu gäller det bara att få till allt annat, men det tar vi en annan dag.

Kalman

Du nämnde en modifiering av Smartrollern.

Vari bestod den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att rullen funkar denna gången då. Mina plasthakar sitter kvar på seglet och alla segel är försedda med dessa hakar. Man sticker haken över förstaget och vrider 90 grader. Med alla hakarna mot förstaget är det inte högre än vad det hade varit med vanliga pistolhakar när det ligger på fördäcket, men jag har valt några extra hakar som då sitter lite tätare än vanligt för att ta upp krafterna eftersom de är av plast. Men de har suttit där i tre år nu.

Gennakerrullen till Spargrisen är mer intressant. Dansk bra kvalitet i fräst aluminium med bra lager och ändlös lina. Topdown innebär att seglet rullas in med toppen först så man slipper få en ballong i mitten

https://m.youtube.com/watch?v=6SURLqjAqLw

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...