Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Mange249

Vilken åka-fort-båt skall man ha till en gammal 200hk?

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 200hk-88 som tog in vatten och numer är renoverad i viss mån. Pga stilleståndet köptes en nyare motor till Flippern och Yamahan är nu över.

Man får ju inte direkt några pengar att tala om för den, så funderar på om man skulle bygga nåt kul med den istället:)

Tänkte därför kika efter ett skrov att sätta den på, tänkte en vass styrpulpet eller sport/tävlngsbåt?

Budgeten är väl inte direkt enorm, men det borde gå att hitta nåt kul ändå tycker jag.

Ös på med tips, så kanske jag hittar nåt kul att meka med i vinter. Lovar att ta lite bilder och skriva några rader:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man vara kompromisslös så blir det kanske någon gammal "spjutbåt" typ Joker, Stiletto, Smuggler eller Argo. De är gjorda för två saker; massor av hästar och renodlat fortåka. Hyggliga begagnade finns alltid till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla hydrolift 20,21 pulpet/offshore,      Stiletto 22 (äger en själv :rolleyes: ),    Apache dynamite :wub: 23 ,       Speedcraft 20 - 24,       Arrow 23,        Clipper 20 - 23,      Ring 20 - 23,          Phantom 20 - 25. Gilbert 21-24

Är perfekta skrov att bygga med om du hittar nån som inte är renoverad förstås. ;)

Kul om du tog lite bolder på ditt Project och tejpade in här. Lycka till......det kanske betyder otur??

Med vänlig hälsning pilletant447

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grym respons!:)

Lutar väl mest åt en spjutbåt exvis Stiletto eller dyl. Har ni några favoriter där? Vad gillar Pilletanten Stiletto 22an?

Priserna brukar vara rätt bra på dessa också.

Hoppas på en som är ok i skrovet, så kan man lacka och fixa lite innan man häktar på motorn i vår. Har hyffsad styrning och en 25" Rostfri liggande som borde funka upp till 55knop iaf. En bra början:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grym respons! :)

Lutar väl mest åt en spjutbåt exvis Stiletto eller dyl. Har ni några favoriter där? Vad gillar Pilletanten Stiletto 22an?

Hoppas på en som är ok i skrovet, så kan man lacka och fixa lite innan man häktar på motorn i vår. Har hyffsad styrning och en 25" Rostfri liggande som borde funka upp till 55knop iaf. En bra början:)

Om jag får göra ett principiellt inlägg här (som Palme sa :huh: ) Stiletto 22:an är grymt snygg, den har ett härligt böjt skrov alla Apache tex och mycket djup V botten samt ett litet extra djup i aktern, med det sagt så är båten lättkörd, kan stegra något om man inte är varsam med gasen men i övrigt mycket stabil. Min har 1 dm sänkt brakket dessutom vilket ökar stabiliteten och gör att den inte vobblar. Ganska ovanlig lösning dock. Många har beundrat den och frågat hur fort den går :rolleyes: , och jag svarar B)  "man frågar inte hur fort en sådan här går man frågar hur många häst den pallar" o dom frågar igen hur många häst pallar den o jag svarar "Johnson V8 :wub:  4L".

Ursprungs båtarna fr. 89-91 ritades och byggdes i Askersund av en som heter Håkan o två till för att kunna tävla i roslagsloppet resten är en episk historia. :) Här är lite bilder på min med den gamla motorn o den nya motorn som skall på. Håll till godo.

post-103251-0-11414900-1439494639_thumb.jpg

post-103251-0-36193700-1439494617_thumb.jpg

post-103251-0-30908100-1439494629_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
on

Grym respons! :)

APACHEN :wub:  22-23 den är grym också för att nämna en av alla favoriter. INGEN ERFARENHET AV DEN MEN MAN FÅR BRUDAR O O O

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut! Tyvärr faller ju hela iden med projektet då, skulle ju vara nåt att sätta min motor på:)

Stiletton verkar annars riktigt bra.

Nån som har en favorit bland dessa båtar som det pratats om? Apachen är nog fetast, men ovanlig och dyyr:( Man skulle ju helst ha en 41a som Ben Kramer hade(innan han åkte in;)

I nuläget får mina powerboatdrömmar stillas med en båt till min motor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut! Tyvärr faller ju hela iden med projektet då, skulle ju vara nåt att sätta min motor på :)

Stiletton verkar annars riktigt bra.

Nån som har en favorit bland dessa båtar som det pratats om? Apachen är nog fetast, men ovanlig och dyyr:( Man skulle ju helst ha en 41a som Ben Kramer hade(innan han åkte in;)

I nuläget får mina powerboatdrömmar stillas med en båt till min motor...

Nja så dyr e den väl inte men ovanlig ja, såg ett bra rep.o med hyfsad inred på webben i Usa för 8000$ + frakt billigt tycker jag. Den var utrustad med inomb 420hp, men man kan ju alltid sätta dit ett brakket.... B)

post-103251-0-50425400-1439589291_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...