Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Gäst MaxSchmeling

Axeltätning, kärt ämne...

Rekommendera Poster

Hej

 

Ny innehavare av segelbåt och tänkte dra liv i denna tråd igen i hopp om hjälp.

 

Har en båt som legat på land i 2-3 år men som nu är i vatten. Den läcker vid propelleraxeln, mest vid gång men även vid stillaliggande. Jag har en sån där packbox med mässingslock och en T-skruv.

 

Jag tog idag bort locket för att fylla på mer fett då jag upplevde att jag skruvat och skruvat utan effekt. Det var en mindre mängd fett kvar visade det sig. Men kanske inte tillräckligt. Fyllde hur som helst på. Men jag tyckte också att själva gummipluppen som så att säga är den som pressar fettet nedåt var ganska sliten. Är det den som är "talgflätan"? Och var kan man i så fall köpa en ny?

 

Sedan undrar jag om jag kan skruva för mycket. Jag har kanske fegat lite och inte skruvat tillräckligt?

 

Många frågor. Men är ny segelbåtsägare. Känner att det blir fler och fler frågor för varje dag. Men oerhört roligt är det!

 

Nej stopp nu!

En grej med mässingslock och T skruv är ingen packbox, utan det är säkert smörjningen till axeltätningen, och i den är det ingen talgfläta och ska heller inte vara någon.

 

Mitt råd är att du visar oss ett foto på din tätning so att vi kan avgöta vilken typ av axeltätning du har, och därefter ge råd om hur mycket dy ska smörja, då vissa tätningar ska ha minimalt med fett och andra kan man vara lite mera frikostig.

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Ny innehavare av segelbåt och tänkte dra liv i denna tråd igen i hopp om hjälp.

 

Har en båt som legat på land i 2-3 år men som nu är i vatten. Den läcker vid propelleraxeln, mest vid gång men även vid stillaliggande. Jag har en sån där packbox med mässingslock och en T-skruv.

 

Jag tog idag bort locket för att fylla på mer fett då jag upplevde att jag skruvat och skruvat utan effekt. Det var en mindre mängd fett kvar visade det sig. Men kanske inte tillräckligt. Fyllde hur som helst på. Men jag tyckte också att själva gummipluppen som så att säga är den som pressar fettet nedåt var ganska sliten. Är det den som är "talgflätan"? Och var kan man i så fall köpa en ny?

 

Sedan undrar jag om jag kan skruva för mycket. Jag har kanske fegat lite och inte skruvat tillräckligt?

 

Många frågor. Men är ny segelbåtsägare. Känner att det blir fler och fler frågor för varje dag. Men oerhört roligt är det!

Nej stopp nu!

En grej med mässingslock och T skruv är ingen packbox, utan det är säkert smörjningen till axeltätningen, och i den är det ingen talgfläta och ska heller inte vara någon.

 

Mitt råd är att du visar oss ett foto på din tätning so att vi kan avgöta vilken typ av axeltätning du har, och därefter ge råd om hur mycket dy ska smörja, då vissa tätningar ska ha minimalt med fett och andra kan man vara lite mera frikostig.

 

 

Kalle

Hmm. Det är denna jag fyllt på fett i. Fettpress tror jag är korrekta benämningen. Men kan ha fel.

post-109421-0-07043100-1468961211_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bor i Stockholm. Men tack för tipset!

Ja, ingen orsak, om du inte finner nån på närmare håll så kanske Albin Marin kan skicka en till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja , det är mycke riktigt en fettpress.

Den har egentligen inget med tätningen att göra, ja kanske lite i vissa fall, är väl bäst att skriva.

 

Nu behöver vi bara en bild på axeltätningen, dvs. den delen där propelleraxeln försvinner ut från båten, där din slang från fettpressen är inkopplad.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förtydliga lite.

 

Jag anser att prio ett är att stoppa eller minimera läckaget vid propelleraxeln.

 

Därefter kan vi ta hand om eventuelle problem med din fettpress.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra!

 

Här har du en tätning med gland och talgfläta, och som jag kan se är det mycket gänger kvar, så det bör vara mycket talgfläta kvar, när flätan är utsliten ar det inte så många gängor synliga.

 

Detta är den bästa av dom äldre typerna av tätning, talgflätan kan behövas bytas kanske två gånger på en mansålder.

 

För att justera glanden lossar du låsmuttern (den mutter som sitter längst akter ut) några varv, därefter skruvar du in glanden ( muttern närmast motorn) samtidigt som du roterar axeln med handen, ju hårdare du skruvar in glanden ju tätare blir tätningen, men samtidigt kommer tätningen att bli varmare ju hårdare den är ställd, så det gäller att ha lite kännsla så man inte drar för hårt, (det går dra så hårt att axeln inte går att rotera)

 

När du hittat ett läge där du är nöjd skruvar du fram låsmuttern och drar fast den mot glanden så att varken glanden eller låsmuttern går att rotera på gängan.

 

Nu ska det komma ca en droppe i minuten under gång, detta kyler tätningen under gång och är helt ok.

 

 

 

Nu fortsätter vi med din fettpress.

 

Lossa förskruvningen nere vid tätningen så slangen är helt lös, skruva ner T handtaget och kolla om det kommer fram något fett i slangen, kommer det fram fett är allt ok.

 

Kommer inget fett, lossa slangen på fettpressen nu bör det komma fram fett.

 

I slangen händer det att fettet härdar,blir för stelt så att kolven i fettpressen inte förmår trycka fram nytt fett. då måste slangen rensas eller bytas.

 

 

Till slut efter en tur på havet i hamn när man stoppat maskinen vrider du ett halvt till ett varv, du kommer att upptäcka vad som behövs med tiden, på T handtaget så att lite fett kommer in i tätningen och stoppar droppet till nästa tur.

 

 

 

Kalle

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för din hjälp, och ett mycket utförligt svar!

 

Om jag förstår dig rätt så ska hela paketet förskjutas bakåt? Alltså, utifrån min bild, så ska glanden lite mer åt höger och alltså sluta lite mer tätt över några fler gängor? Och slutligen skruvas låsmuttern tillbaka? Har jag förstått det rätt då?

 

En annan (kanske mycket dum fråga) dock. Båten ligger ju i skrivande stund i vatten. Om jag börjar meka med låsskruv/gland, kommer jag då att sänka min båt eller är det lugnt? Med andra ord, måste jag vänta med detta till efter säsong eller kan jag göra det redan nu?

 

Fettpressen förstår jag att jag testa redan nu.

 

Tack igen för ett bra och pedagogiskt svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra det med båten i sjön. Om du istället skruvar åt andra hållet kommer du märka att det börjar sippra in vatten. Ingen fara med det, bara att vrida åt lite så slutar det. Så hittar man rätt nivå på det hela. Jag har nyss fått släppa lite på min för att jag tyckte den blev för varm. Slangklämman till höger i bild skulle jag byta om jag vore du, den ser bra rostig ut. Går den av kan hela packningen glida ur slangen å då blir det blött, riktigt blött. Det ska egentligen sitta två klämmor med skruvarna åt var sitt håll. Dock hade jag nog inte vågat ta bort den du har med båten i sjön, så gör det i höst istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du redan fått ett bra svar om det går att göra i sjön.

 

Även jag har synpunkter på din slang och slangklämmor, men ville inte skriva om det nu då jag inte ansåg det direkt akut, och det kan bli för mycket information på en gång.

 

Men när nu frågan kommit upp så.

 

Man ser på din bild att slangen är fastkilad mellan skrovsidorna, med en skruv och något annat på andra sidan,

detta är inte optimalt och kan generera oljud.

 

Slangen ska sitta fast i stävröret längst akterut i båten, med två slangklammer, där snäckskruvarna är försjkitna 180 grader, eller så lånt från varandra det går om det är trångt.

 

Andra änden på slangen, den mot tätningen ska ha fritt spelrum så att den kan röra sig efter motorns och axelns vibrationer.

 

Jag skulle tro att fastkilningen av din slang beror på att gummikuddarna som din motor står på har med ålderns rätt sackat ihop, så att axeln inte linjerar i hylsröret, med följd att axeln "klonkar" i hylsröret.

 

Detta är en åtgärd som du med fördel kan vänta med till vintern.

 

Jag och andra har skrivit en hel del om uppriktning av motor/axel här på forumet, hittar du ingen info om det så är du välkommen tillbaks, så ska vi gärna hjälpa till med det med.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TedTurner skrev: Om jag förstår dig rätt så ska hela paketet förskjutas bakåt? Alltså, utifrån min bild, så ska glanden lite mer åt höger och alltså sluta lite mer tätt över några fler gängor? Och slutligen skruvas låsmuttern tillbaka? Har jag förstått det rätt då?
Ja, glanden eller det lindade vaxade snöret tätar mot kanten av det gängade röret. Lossar du låsmuttern B så kan du skruva hylsan A åt höger en smula så glandets utrymme minskar. Det vita i min lilla "röntgenskiss" föreställer det gängade rörets fortsättning och det röda är glanden. (Hmm, det vita röret blev kanske i kortaste laget för hylsan A får knappt några gängor men men.)
post-86835-0-64990800-1469095570.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara göra en liten ändring i Thomas_1 emineta förklarande bild.

 

Del A är glanden.

Det röda är talgflätan, (snöret som ska täta)

 

 

 

Kalle :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit vid båten och tittat på detta med nya ögon tack vare er hjälp.

 

Senast drog jag ner mer fett via fettpressen och möjligen var det därför, eller så är det ett mirakel, för nu var det torrt.

 

Vågar inte ropa hej ännu dock och jag vill igen tacka för goda råd! (Hur lyckades folk bli båtägare innan internet?)

 

Ska ge mig på att byta slangklämmor till hösten som ni rekommenderade. Har även köpt i reserv ifall oturen är framme nu under säsong.

 

Nåväl, tack igen och ni lär inte slippa mig på ett tag då detta alltså är helt ny mark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...