Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Gäst MaxSchmeling

Axeltätning, kärt ämne...

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Har fått iordning på inställningen på styrbord men babord vill sig inte riktigt. Givetvis återstår bara att byta tätningen. Försöker hitta en slags schematisk bild på nätet hur denna axeltätning ser ut (mässingshylsa med kontramutter) men misslyckats. Någon som kanske kan hjälpa mig?

 

Om man drar ihop det för hårt får man varmgång (inte bra) men blir inte denna typ av tätning lite varm ändå även då man inte drar det för hårt?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det, men man måste försöka att hitta kompromissen, inte för varmt, inte för mycket dropp.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sån här du har!?

 

post-106994-0-73474500-1439370622_thumb.jpg

 

Du vet väl det gamla talesättet som säger att "det är bättre att ha en båt som läcker i skrovet än i däcket"    :ph34r:

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

f0293-02.png

 

F*n vilken bra bild... Nu blev det lite ljusare och klarare i min värld, med mitt propelleraxeldroppproblem...

 

Tackar för denna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Är det en sån här du har!?

 

attachicon.gifHylsa.jpg

 

Du vet väl det gamla talesättet som säger att "det är bättre att ha en båt som läcker i skrovet än i däcket"    :ph34r:

Japp, helt rätt. Fettkoppen saknas men återfinns i sin funktion genom röret till den högre placerade dito. Skall fettet i denna smörjning vara av en mer trög typ eller duger vanligt?

 

Håller med. Denna typ av läckage är ju en dröm jämfört med dito i däck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

f0293-02.png

Ojdå, bättre än bra.

 

Denna cutless bearing som återfinns i skrovet; betyder denna att man skulle kunna byta tätningen i vattnet eller får man in en rejäl stråle om man tar risken att lossa tätningen.

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska på vanligt vis svamla lite om denna typ av tätning.

 

Detta är den bästa av dom äldre typerna av tätning, taljflätan (ja jag vet att det inte är talj längre men jag kallar den så på grund av min ålder) behöver inte bytas oftare än kanske två gånger på en mansålder.

 

Vissa tror att det är taljflätan som kallas gland, men det är den delen som man skruvar åt med. stora muttern närmast maskinen.

 

När man kommit upp i mogen ålder och behöver byta taljfläta, kan det vara svårt att hitta en i lagom diameter, den ska ju gå in i tätningen, för att på plats klämmas åt av glanden och bli tjock.

 

Hittar man ingen i lagom diameter köper man en lite större och formar om den med en hammare på ett hårt underlag.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det en sån här du har!?

 

attachicon.gifHylsa.jpg

 

Du vet väl det gamla talesättet som säger att "det är bättre att ha en båt som läcker i skrovet än i däcket"    :ph34r:

Japp, helt rätt. Fettkoppen saknas men återfinns i sin funktion genom röret till den högre placerade dito. Skall fettet i denna smörjning vara av en mer trög typ eller duger vanligt?

 

Håller med. Denna typ av läckage är ju en dröm jämfört med dito i däck!

 

 

Det finns ju ett speciellt "Hyllsefede" Hylsfett - som är vattentåligt.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/fett/propelleraxelfett-volvo-penta-500g

 

Jag brukade byta ut den lilla fettpressen till en stor, som satt högt upp och åtkomligt.

 

Min uppfattning är att fettet är till för att täta. Man drar nån kvarts varv på fettpressen när man laggt till för kvällen. Om man skulle missa det några kvällar brukar det inte va hela välden om man har en segelbåt.

 

post-106994-0-28582600-1439373174.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas nu inte de som har tätningar med radialtätningar monterar en fettpress lik Toaens, då kan man pressa ut radialtätningarna och havet kommer in.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Hoppas nu inte de som har tätningar med radialtätningar monterar en fettpress lik Toaens, då kan man pressa ut radialtätningarna och havet kommer in.

 

 

 

 

Kalle

Intressant teori; kan du inte utveckla din tankegång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska på möte svar kommer i kväll/natt

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vart jag åter hemma.

 

Du Max skulle med fördel kunna använda fettpressen som Thallatha visar på sin bild.

 

Det är helt riktigt som han skriver att man pressar i lite fett i tätningen för att stoppa droppet när maskinen står stilla, under gång ska en tätning lik din droppa lite för att kyla, med lite fett inpressat efter att maskinen stoppats upphör detta dropp nästan helt, eller i bästa fall helt, för att sedan när axeln roterat några varv åter börja släppa igenom lite vatten, jag vill minnas att en droppe i minuten under gång var OK.

 

 

Tätningar med radialtätningar är en helt annan konstruktion där fettet bara ska smörja lagret/bussningen som styr upp "tätningsklumpen" från början var det en liten skruv man lossade och tryckte in lite fett med fingret någon eller några gånger på sesongen, denna skruv byttes av många ut till en fettkopp lik den på Thallathas bild, vilket många gånger blir för mycket fett under för högt tryck, med följd att radialtätningarna kan tryckas loss från sina lägen och då har havet fritt tillträde till insidan av skrovet.

 

Radialtätningar är pressade i "klumpen" men med inte särskilt högt tryck, och kräver inte så högt tryck att pressas ut.

Presstrycket från fettpressen på bilden jag refererat till tidigare kommer med lätthet att överskrida trycket för att pressa ut radialtätningarna.

 

Ska försöka hitta en bild på en tätning med radialtätningar, så ni ser skillnaden.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk va livet var enklare förr.

 

Man visste inte av att det fanns en uppsjö av mer eller mindre koplicerade propelleraxeltätning. Här hemma hade alla den som jag trodde var den enda som fanns.

 

Man drog i en ytterst liten klick med hylsfett efter varje gång man gått med motor - i ärlighetens namn glömde jag det i regel, men det blev nog i alla fall några gånger varje sommar. Man drog packboxen lite med några års mellanrum.Man bytade talgpackning nån gång med 20 års mellanrum. Har på mer än 50 år gjort det två gånger på två olika båtar.

 

Man ankrade med dragg och det var aldrig mer problem än efter att man fått reda på att det finns och köpt mer sofistikerade ankare.

 

Man navigerade med pappersjökort och passare, transportör och ev kopass.Inga plottrar och annan elektronik som behövde ström. 

 

Ingen mobiltelefon som ringde titt som tätt - var man ute och seglade så var man onåbar.

 

Det kanske inte var bättre förr - men livet var enklare.

 

Byta tillbaka - nä!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vi har inte nämnt ett ord om alla moderna varianter av axeltätningar.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Har inför sjösättningen i år bytt "talg-flätan" i min axeltätning. Det fanns nytt att köpa i en butik i Västerås. Nära B-tema, Ikea,. Bauhaus mfl i köp-gettot.

Sedan gjorde jag rent alla rören för fettet. Monterade nya snmörjkoppar för fettsprutan. Köpte en liten minifettspruta. Packade så mycket fett det gick i röret innan axeln skickades in. Till saken hör att jag har en fettsmord men utan talgsnöre lager i aktern åsså. Efter några dagar så efterdrog jag muttern två 6-kanter. Det kom en minimal liten droppe som ett knappnålshuvud vid varje varv. Det upphörde  när jag eftersdrog muttern. Nu är hon 100% tät i axeln.

 

Det var en del pysslande med att rikta in motorn, plasta fast de nya motorfästena å fästet för lagret mm. Men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Stort tack för era inputs !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

f0293-02.png

Ojdå, bättre än bra.

 

Denna cutless bearing som återfinns i skrovet; betyder denna att man skulle kunna byta tätningen i vattnet eller får man in en rejäl stråle om man tar risken att lossa tätningen.

 

http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box&page=1  den här sidan var väldigt behjälplig när jag bytte talgfläta.

Flätan (gland?) köpte jag 3 olika dimensioner på capella marin, använde den som passade bäst.

 

Cutlesslagret tätar INTE mot vatteninträngning, det är ett vattensmort gummilager.

 

bytte faktiskt fläta på en av axlarna när båten låg i vattnet, skruvade försiktigt upp muttern men det kom bara lite dropp,förmodligen pga allt fett som ligger i hylsan , kan inte svara på om det funkar på er båt men det är inte så farligt att

prova om man är lite försiktig.

 

Håller med tidigare skribenter om att det är en "evighetstätning" nackdelarna är att man får lite vatten och fettslabb i kölsvinet.

 

Mvh Torbjörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva skrovgenomföringen ser nog inte ut som på skissen i din båt, iallafall gör den inte det i min SRC31. Det är bara ett "bronsrör" med kanske 6 cm ID, det finns inget lager i skrovgenomföringen. Att byta fläta i sjön blir nog svårt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vi har inte nämnt ett ord om alla moderna varianter av axeltätningar.

 

 

 

Kalle

 

Fast de är ju mer "idiotsäkra" än den gamla varianten. 

 

Med de moderna tätningarna behöver ju nästan inte göra nåt. På vissa klämma på gummit så det kommer vatten efter att man sjösatt.

 

Den nya tätningen jag har på min båt efter motorbyten skulle va lite speciell och bland de bästa. Fråga mig inte vad, hur eller vad den heter.

 

På den finns det en luftningsslang som går väl ovan vattenlinjen, så den luftar sig själv. Ägnar ännu mindre tanke och omsorg om den, än vad jag gjorde åt mina gamla packboxar med talgfläta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just bytt till PSS. Helt underhållsfri och helt droppfri. Fast åandra sidan är nog inte däcket helt tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag har just bytt till PSS. Helt underhållsfri och helt droppfri. Fast åandra sidan är nog inte däcket helt tätt.

Hur svårt var bytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just en liten detalj i monteringsanvisningen ovan; Slangklämmorna som håller gummibälgen sitter med snäckskruvarna på samma sida, dom ska ju ha en snäckskruv på varje sida för att det ska bli effektivt och lika tryck runt hela bälgen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det var speciellt svårt att montera själva axeltätningen. Det är en del jobba att dra ut propelleraxel men svårt tycker jag inte att man kan säga att det är. Det svåraste tycker jag var att komma på hur man skulle koppla kylvattnet, det måste komma från sjövattenkylningen någonstans på trycksidan av pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det var speciellt svårt att montera själva axeltätningen. Det är en del jobba att dra ut propelleraxel men svårt tycker jag inte att man kan säga att det är. Det svåraste tycker jag var att komma på hur man skulle koppla kylvattnet, det måste komma från sjövattenkylningen någonstans på trycksidan av pumpen.

 

Kylvattnet på propelleraxeln!?

 

Har haft vanliga hylsor sen början  av 1970-talet och de senaste åren en modernare.

 

Kylvattnet på mina propelleraxlar har kommit in via propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker inte att det var speciellt svårt att montera själva axeltätningen. Det är en del jobba att dra ut propelleraxel men svårt tycker jag inte att man kan säga att det är. Det svåraste tycker jag var att komma på hur man skulle koppla kylvattnet, det måste komma från sjövattenkylningen någonstans på trycksidan av pumpen.

 

Kylvattnet på propelleraxeln!?

 

Har haft vanliga hylsor sen början  av 1970-talet och de senaste åren en modernare.

 

Kylvattnet på mina propelleraxlar har kommit in via propelleraxeln.

 

 

Jo petter_b har helt rätt, alla tillverkare vill ha sin konstruktion som dom anser att det är den bästa på marknaden.

 

Jag kan hålla med dig Thallatha, jag tycker att det är lite att gå över ån efter vatten.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt tillverkaren så kan någon sorts vakum (?) uppstå som hindrar vatten att komma in akterifrån. Om man kör över 12 knop villsäga så det är nog inget problem om man har en riktig båt som Thallatha. Vid längre farter så är det en enkel luftningsslang som gäller även för PSS.

 

Om det nu ligger något i detta så borde det vara samma för alla vattensmorda tätningar som inte droppar in vatten i motorrumet.

 

Jag håller själv men om att det är litet "overkill" men jag hittade inget liknande alternativ (dvs droppfritt) som passar till mitt hylsrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ny innehavare av segelbåt och tänkte dra liv i denna tråd igen i hopp om hjälp.

 

Har en båt som legat på land i 2-3 år men som nu är i vatten. Den läcker vid propelleraxeln, mest vid gång men även vid stillaliggande. Jag har en sån där packbox med mässingslock och en T-skruv.

 

Jag tog idag bort locket för att fylla på mer fett då jag upplevde att jag skruvat och skruvat utan effekt. Det var en mindre mängd fett kvar visade det sig. Men kanske inte tillräckligt. Fyllde hur som helst på. Men jag tyckte också att själva gummipluppen som så att säga är den som pressar fettet nedåt var ganska sliten. Är det den som är "talgflätan"? Och var kan man i så fall köpa en ny?

 

Sedan undrar jag om jag kan skruva för mycket. Jag har kanske fegat lite och inte skruvat tillräckligt?

 

Många frågor. Men är ny segelbåtsägare. Känner att det blir fler och fler frågor för varje dag. Men oerhört roligt är det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte var Ted Turner bor, men Albin Marin i Fiskebäck, starx sydväst Göteborg (Västra Frölunda) har sådana "talgflätor" i olika dimensioner.

Måhända har dom postorderförsäljning, kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...