Hybro 1 173 Postad 14 September , 2018 (redigerade) Har under 10 år kört med en Mazda 626 70 A generator, på min Yanmar YSB 12. Två förbrukningsbatterier parallellkopplade och ett i reserv. Liten motor, så jag har inget separat startbatteri. Ingen bryggkoppling med dioder eller skiljerelä. Val av de två batterierna eller det enda i reserv, eller alla på en gång, sker med en batteriväljare/huvudbrytare. Kan alltså koppla ifrån alla batterier. En risk med detta. Kopplar jag, eller någon annan ifrån, när motorn är igång, och generatorn laddar, som den då normalt gör. Då arbetar generatorn utan last och går sönder. De flesta generatorer behöver en fältström via D+ (står L på vissa generatorer) för att börja ladda. Denna ström fås normalt via laddlampan, som är på några watt. (Ibland startar laddningen om man varvar ordentligt. Har generatorn en gång börjat ladda, så blir D+ positiv, med i stort sett samma spänning, som generatorn lämnar (på B+). Samma spänning på båda sidor av lampan, gör att den inte lyser. D+ har ingen spänning, typ 0 Volt i flrhållande till jord/block/generatorhölje då generatorn inte laddar. Lampan kan då lysa om ena sidan av lampan är kopplad via tändningslåset till plus. Då min motor har mycket dåligt vridmoment, så går det inte att varva upp om den belastas med kraft till en större generator. Så jag måste förhindra att laddningen går igång, när jag startar motorn. Är också en säkerhetsåtgärd, ifall jag direkt behöver motorkraft i en besvärlig situation. Detta har jag alltid gjort genom att sätta en brytare mellan laddlampan och D+. Så kan jag starta laddningen när jag vill. T ex med förhöjd tomgång, eller efter en tids motorgång. Besvärligast är just i början av laddning, då laddströmmen kan vara 55 A eller mer, under några minuter. Men snart kan jag gasa som jag vill, med laddningen igång. Summern i min båt funkar som så att den tjuter om någon av inångarna blir utan positiv spänning. D v s om oljetrycks- eller tempgivare löser ut (kortsluter mot jord), eller om D+ har noll Volt. Jag har valt att koppla in min strömbrytare mellan generator D+ och lampa/ingång till summern. Med strömbrytare från, startar inte laddningen och summern kan inte tjuta p g a utebliven laddning. Men tjuter vid oljetrycksbortfall och för hög temp. Redigerad 14 September , 2018 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 14 September , 2018 Den valda generatorn har öven en "Sensingång". Denna ingång kopplas normalt till batteriet på en bil, för att läsa av spänningen på dessa. Genom att lägga in en eller flera schottky-dioder i serie med ledningen till Sensingången, kan jag styra vilken laddspänning jag vill ha. Kopplar då Sensingången via dioderna direkt till D+. Det går även att koppla Sens direkt till B+, men i regel blir då laddspänningen något för låg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 14 September , 2018 Kommer ihåg min första snipa med en 2 hp Solo 2-taktare. Svarvade ett kilrepsspår på stora svänghjulet och monterade generator från en Amazon. 60 Ah bilbatteri. Nu fanns det ström till ljud, tv, länspump och radio. För att överhuvudtaget få fart på motorn, var jag tvingad att sticka in en träflisa mellan kontakterna på laddningsregulatorn, som hängde bredvid generatorn... Så när motorn var varmkörd, höjdes varvtalet och flisan plockades bort. Efter en kvart gick det att lägga i växeln och köra iväg. De va tider de... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 14 September , 2018 2018-08-22 vid 08:52 skrev manover: Detta var en gammal tråd, men har en fundering... Såg att någon hade denna funktion kopplad till tändningen, så man slipper stänga av motorn innan man vrider av nyckeln. Är det något som går att fixa. Har också en Yanmar men osäker på hur den är kopplad. Men just att strypa motorn är något man alltid försöker undvika och speciellt om någon annan står vi rodret som kanske inte är van. Vore ju smidigt om man kunde få nyckeln att först strypa motorn och sedan stänga av. Någon som vet om det går? Eller är det ett stort ingrepp? Har en Albin 25:a. Jag vill minnas att Albin25 klubbens ordförande Johan hade byggt in en sån funktion på sin A25:a. Kolla med honom, om du är medlem. Kan vara så att han skrev någon artikel om modifieringen på deras hemsida (bara tillgänglig för medlemmar). Jag har bytt båt och är ej medlem längre, så jag kan inte kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser