Stephan_D 73 Postad 12 Augusti , 2015 Kan man slå av tändningsnyckeln när motorn(Yanmar 1GM) går? Man slipper illvrålet från instrumentpanelen om man slår av nyckeln innan motorn stoppas, finns det risk på skador på generator eller annat elektriskt om man gör på detta vis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 12 Augusti , 2015 Generatorn gillar inte alls att man slår av tändningen innan motorn stannat. Ja, du kan skada generatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 12 Augusti , 2015 Generatorn gillar inte alls att man slår av tändningen innan motorn stannat. Ja, du kan skada generatorn. Kanske även bör tillägga att det går väldigt snabbt att bränna diodbryggorna i en generator. Ta tjutet som en bekräftelse på att oljetrycket är okej och att summern dessutom är hel och varnar när så inte längre är fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Augusti , 2015 Dioderna skadas? Bryter tändningen verkligen b+ ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Augusti , 2015 Hm. Jag vet att man INTE får öppna huvudbrytaren till batteriet, om sådan finns. En generator som går MÅSTE ha ett batteri anslutet annars ryker diodbryggan och det snabbt, typ på tiondels sekunder. Dvs en glapp huvudbrytare kan skada generatorn. (Eller snarare den inbyggda diodbryggan som ibland, ibland inte, är lätt att byta.) Diesel har ju ingen tändning att stänga av. Det som troligen händer är att du bryter strömmen till motorn, bl a till generatorns magnetisering så den slutar ladda. Men i rimlighetens namn borde inget annat hända? Generator som inte laddar kan ju vara ansluten till ett batteri utan skada, t ex när motorn står still. Vad säger MGs sak-kunskap om saken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 12 Augusti , 2015 1. På många båtar sitter nyckeln bredvid bränslestryparen. Finns antagligen en sådan av en anledning. 2. Jag blev varnad för att göra det då det, enligt utsago, kan få dioderna att ryka så du inte laddar längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Augusti , 2015 Tror likt Nikitalord heller inte att generatorn kan skadas eftersom B+ till batteriet inte bryts.Kan tillägga att jag hade en 40A generator på en liten sexhästars bensinare där man var tvungen att stänga av laddningen före själva motorn för motorn orkade inte riktigt på låga varvtal annars.Hehe, litet läbbigt de första gångerna att varva upp motorn och sedan slå på laddningen med strömbrytaren för det ändamålet, blev ett plötsligt ryck i kilremmen. Men generatorns infästningar och även elektronik visade sig klara denna misshandel galant. :-)(Rycket i remmen blev f.ö. mindre ju mer man varvade upp motorn inför laddstart, den mekaniska effekten är ju en produkt av varvtal gånger vridmoment så högt varvtal ger alltså mindre vridmotstånd.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Augusti , 2015 Gamla mekaniska laddrelän slog av och på hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Augusti , 2015 Även jag håller med Nikitalord, men jag skulle inte slå av tändningen innan jag stoppar maskinen om det vore möjligt i min maskin. Jag har stoppen i "tändningslåset" Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 12 Augusti , 2015 Hej Jag har en Volvo Penta D 2 55 där sitter stoppet i nyckeln. Nyckeln vriden längst åt vänster finns stopp, sedan finns åt höger avslagen tändning, påslagen tändning, glödning och start. Alltså går jag förbi läget avslagen tändning för att komma till stopp. Detta är original Volvo Penta. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Augusti , 2015 JAg har åxå hört faran med att slå av "tändningen" (laddningen) innan man slår av en dieselmotor. Själv har jag inte direkt grävt ner mej i varför, vilket jag nästan alltid gör, eftersom osynlig mekanik e lite av kinesiska för mej. Jag kan inte heller komma på någon direkt självklar anledning till faran... Det kanske kan vara lite olika men som jag fattat min båt rätt så är "tändningen" bara en ikoppling av startmotorn..? Hur som helst, jag stänger av "tändningen" efter att jag stängt av motorn, ibland glömmer jag och då lyser belysningen i bränslemätaren samt att mätaren är aktiv. En god vänn skulle stänga av motorn en gång, när vi tyckte att det började blåsa, och gjorde det genom att lägga ur växeln och trycka på knappen. Avstängningsförsöket avbröts eftersom vi märkte att vinden var i stort sett noll och vi fortsatte med motor... det blev en halvtimmes motorgång till stället där vi stannade... Nåja till saken. Det var först efter den sista halvtimmen jag märkte att vi inte hade haft någon "tändning" på.. Jag har inte upptäckt något konstigt efter den händelsen. Så, var det bara tur, ska det gå sönder eller kan... det gå sönder? VP 3000T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 12 Augusti , 2015 I vår båt sitter en officiell varningsskylt från Volvo Penta mot detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 12 Augusti , 2015 Att stänga av nyckeln under motorgång skall INTE skada generatorn. Volvos "officiella" varningsskylt varnar dig för att stänga av huvudbrytaren (det är den enda varningen jag sett). När nyckeln vrids för start får fältet spänning genom ladningslampan. Om ingen reminensmagnetism finns skulle inte generatorn annars börja ladda (reminensmagnetismen upphör typiskt ca10 minuter efter att generatorn stannat). Laddningslampan upphör att lysa då fältet blir högt. Vrider du nu nyckeln till 0-läge upphör lampans plusmatning till fältet men reminensmagnetismen geranterar en fortsatt laddning. Så länge generatorn är kopplad till ett eller flera batteri är det ingen risk för att dioderna skall ta stryk. Detta förutsatt att ingen installerat någon typ av rele som kopplar lös generatorn från batteribanken då nyckeln förs i 0-lege. (Sett en dylik installation). En generator som inte är belastad av ett eller flera batterier klarar sällan av mera än millisekunder innan diod eller dioder säger godnatt. Undantaget är om generatorn försetts med de nya diodtyperna som tål spänningspikar en generator aldrig kan uppnå. SummaSumarum vrid era nycklar hur ni vill - generatorn skall inte ta skada... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 12 Augusti , 2015 JAg gjorde av misstag detta, alltså, stängde av "tändningen". Det dröjde säkert 20 min men helt plötsligt så började summern tjuta och solljuset var så starkt att jag inte kunde se vilken lampa som lös (om det var olja, värme eller laddning). Efter detta stänger jag aldrig av tändningen under motorgång igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Augusti , 2015 Jag har alltid varnat andra från att försöka stänga av motorn med nyckeln. Trots det har det hänt att jag själv gjort så utan att generatorn gått sönder. Det kan nog variera med risken för att det ska hända för visst finns en spole med fältström och bryts den strömslingan plötsligt så finns energi i magnetiseringslindningen som kanske inte är dämpad och det brukar då bli höga spänningar. Blir den spänningen i diodens backriktning är risken stor att det blir nån diod i regulatorn som smäller. Laddningslampan kanske mildrar stöten eller regulatorn har nåt skydd mot pulsen. Skulle tro det senare gäller för varför glömma en så viktig detalj. Men så länge jag inte säkert vet så gör jag som vanligt stänger av med dekompressionshandtaget. Nyckeln stänger ju ändå inte av motorn. Ändå är risken för att generatorn till vår båt ska paja mer än den gjort är obefintlig då den ligger hemma som ett dåligt samvete för misslyckad reparation. Den gick hädan troligen av en dålig förbindelse eller huvudströmbrytare. Jag vet att den vid tillfället laddade på sin maxeffekt och då blir det vådliga spikar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 12 Augusti , 2015 I vår båt sitter en officiell varningsskylt från Volvo Penta mot detta! Tuffa besked Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 Augusti , 2015 Inga problem att stänga av "tändningen" när motorn går. "Laddlampan" är bara till för att ge generatorn magnetiseringsström, innan den själv alstrar sådan. När den allstrar egen magnetiseringsström slocknar "laddlampan". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 12 Augusti , 2015 Litet olika bud här... men Lasse-L´s schema verkar ju trovärdigt, gäller det även Yanmar 1GM och liknande motorer? Syftet är att slippa höra tjutet i ögonblicket när motorn stängs av, att summern fungerar får jag ovillkorligen höra när den startas igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 12 Augusti , 2015 (redigerade) Litet olika bud här... men Lasse-L´s schema verkar ju trovärdigt, gäller det även Yanmar 1GM och liknande motorer? Syftet är att slippa höra tjutet i ögonblicket när motorn stängs av, att summern fungerar får jag ovillkorligen höra när den startas igen. Utgår från att de flesta har "standard" kopplade generatorer. Har inte sett något annat. Fast jag är en glad amatör som pillat med båtar i många år. http://lasselundell.se/navigation.html Redigerad 12 Augusti , 2015 av Lasse-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 Augusti , 2015 Lasses schema är rätt. Det jag vill lägga till är att det finns likströmsmaskiner, som i mitt fall sk Dynastart. Startmotor å generator är samma sak, samma maskin. Till laddrelät så är det kopplat ett xtra relä som ombesörger växlingen mellan startmotor samt laddare. Så ni som har sådan, stäng inte av tändningen! För säkerhets skull måste jag faktiskt själv kolla detta i mina papper med ritningar/kopplingsschema å principscheman. Om jag skulle ha sagt fel här nu så återkommer jag. Men jag tror att så länge själva "laddrelät" är dragen kan inte "start" relät slå till. Å då spelar det ingen roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supra00 1 Postad 12 Augusti , 2015 På mina kad44or står det tydligt att aldrig stänga av motorerna med huvudströmbrytarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Augusti , 2015 Själ tråden lite om det är ok. @ forgus 31 jag skulle inte stänga av maskinen genom att manöverera dekompresionsspaken. Det blir samma resultat som om du inte hade något ventilspel. Över tid kommer ventilerna att läcka. I all välmening Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 12 Augusti , 2015 Jag har vid flera tillfällen kört med, som jag vill kalla det, spänningssättningen av instrumentpanelen avslagen då jag kommit åt nyckeln utan att ha märkt det. Det förstör inte generatorn men man missar om det kommer larm för oljetryck och /eller temperatur. Det är viktigt att skilja på spänningssättning av instrumentpanel som sker med tryckknapp eller nyckel och huvudbrytarna till batterierna. Det verkar på en del inlägg att det finns ett visst missförstånd/sammanblandning av vad som avses. Bryter man huvudbrytarna blir det dyrt väldigt fort. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 12 Augusti , 2015 Huvudbrytaren rör jag inte när motorn är igång. Tror att vi har nått något slags konsensus runt att det är relativt ofarligt att vrida av tändningsnyckeln med motorn igång, men inte röra huvudströmbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 12 Augusti , 2015 I mitt fall händer ingenting med generatorn om "tändningen" slås av under gång, MEN den elektriska cirkulationspumpen till Martec kylaren och därmed kylningen av motorn slås av!! Pumpen är ju kopplad över tändningen på mindre motorer med elpump. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Augusti , 2015 Tänkte inte på det! Det går ju ingen magnetiseringsström när generatorn genererar den själv. Indikationen är ju att laddlampan inte längre lyser. Dekompressionshandtaget var fel benämningen ja. Stoppen reglerar inte ventilerna. Det har jag ju sett. Men ändå en nyttig tråd för mig! Jag vet ju också att cirkulationsumpen startar när "tändningen" slås på. Ändå har jag tänkt att eftersom jag inte har nån generator spelar det ingen roll om jag stänger av den. Knepigt med invanda beteenden och att skrönor ersätter logiskt tänkande. Det blir ingen tankegång eftersom man "vet" resultatet. Nåt att tänka på rent allmänt för att peta hål på alla accepterade "sanningar". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 13 Augusti , 2015 Min relativt nya motor - en Lombardini, har stoppen i tändningsnyckeln. Det går att välja om man vill ha ett vanligt stoppreglage, genom att slå om en liten spak. Hade vid nåt tillfälle råkat komma åt den spaken och kunde inte stoppa motorn. Fick plocka undan heltäckningsmattan i däckssalongen och motorrumsluckan/durken för att komma åt den vanliga avstängningsreglaget. Hade vid ett tillfälle haft loss den stora elkontakten på motorn för att få ner ett rör till länspumpen under. Fick inte dit kontakten ordentligt efteråt. Efter några timmar på sjön, lossade kontakten och motorn stannade. Det var ett par meter från min ordinarie plats, när jag skulle lägga till. Drev över hela hamnen och lyckades få tag på och förtöja utanpå en fiskebåt. Det tog ett bra tag innan jag fattade vad som hade hänt. Finns ju fördelar och nackdelar med en elektrisk stopp, men å andra sida är det skönt att slippa ha ett stoppreglage och en vajer genom båten - det är så mycket skräp över allt ändå. Risken att man bryter strömmen på motorn av misstag är ju obefintlig - gör jag det, så stannar motorn. Det är inte bara huvudbrytare som kan ställa till det med generatorn. Monterade en huvudsäkring på startbatteriet. Hade köpt en stor säkring och en hållare från BILTEMA. I Hållaren satt en säkring - fast mindre än den jag hade tänkt. Bytte aldrig och det fungerade under lång tid. En dag startade inte motorn när bron öppnade efter att jag beställt en broöppning. Slog snabbt ihop batterierna och motorn startade. Efter ett par timmar fick jag se att starbatteriet och förbrukningsbatteriet var ihopkopplade. Så brukade jag ju inte ha det. Kopplade isär batterierna, sen körde jag en stund till. När jag skulle starta nästa gång gick inte startmotorn, kollade vad det var och huvudsäkringen hade gått. Satte i den stora som jag tänkt från början. Nu är generatorn på reparation. Hade hoppats få den i början på denna vecka, men killen som skulle titta på den hade inte hunnit. Semestertider. Skulle försöka tills i morgon. Å andra sidan har jag klarat mig i två år utan generator, så jag klarar mg nog ytterligare en styv seglingsvecka - som börjar på Söndag eftermiddag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Augusti , 2015 (redigerade) Lasse-L skrev: ... Utgår från att de flesta har "standard" kopplade generatorer. Har inte sett något annat. Fast jag är en glad amatör som pillat med båtar i många år.Förmodligen ganska Off Topic i denna tråd detta med annorlunda kopplingar inuti generatorer, men sådana existerar. Har nämligen som likaledes glad amatör råkat ut för en sådan, fasen vet hur den är kopplad internt men den (fabrikat Kobota) gick alltså enligt mitt tidigare inlägg och länken intill att starta/stoppa med en strömbrytare. (Eller om det krävdes en tvåpolig strömbrytare, minns inte detaljerna längre och detta är väl som sagt litet smått OT i denna tråd.)Hmm... tillbaks till trådfrågan. Så orsaken till varningen: slå inte ifrån "tändningen" på dieseln verkar i forumet hittills landa i att instrumentering- och larmfunktioner slås ut. Inte bra naturligtvis men ingenting verkar bums kunna "paja på allvar"?Vissa Penta-dieslar har ADC (Automatic Diesel Control) och dessutom ibland 1,5 pols- elsystem, kanske är varningen mer relevant och förknippad med Volvo än Stefan_D:s Yanmar 1GM? (Ingen aning, begriper mig inte på dieslar, men men.)Kanske är säkraste sättet att kunna smyga fram utan tjutande larm att sätta en strömbrytare på enbart just larmets summer. Då kan man vid behov bara tysta oljudet, och vara säker på att inte nåt annat än oljudet påverkas. Eller eventuellt sätta en tystare variant parallellt istället för totaltystat om man ändå skulle rota i instrumentpanelen, alltså en omkopplare med valbart normalt högljutt eller smygläge. (Ett ljudlarm är väl i grunden bara avsett att varna ifall man inte råkar titta på motorinstrumenten, men just det kan man väl hålla extra koll på i "smygläge" inför nattlig angöring av hamn eller annan orsak?) Redigerad 14 Augusti , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Augusti , 2015 Jag hade ett tjutlarm på min maskin som väsnades under tiden jag glödde maskinen inför start, jag hittade ett plastlock som passade på larmets högtalare, tryckte dit den och fick en viskning isället för ett illtjut. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
manover 1 Postad 22 Augusti , 2018 Detta var en gammal tråd, men har en fundering... Såg att någon hade denna funktion kopplad till tändningen, så man slipper stänga av motorn innan man vrider av nyckeln. Är det något som går att fixa. Har också en Yanmar men osäker på hur den är kopplad. Men just att strypa motorn är något man alltid försöker undvika och speciellt om någon annan står vi rodret som kanske inte är van. Vore ju smidigt om man kunde få nyckeln att först strypa motorn och sedan stänga av. Någon som vet om det går? Eller är det ett stort ingrepp? Har en Albin 25:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser