Wallerman 0 Postad 24 April , 2005 Hej på er! Har lite frågor ang.min wallas-värmare.Från det att jag startar den till att den tänder och börjar blåsa varmluft tar det cirka 6 min.Är det normalt? Den röda lysdioden som indikerar tänd värmare tändes direkt när jag startade värmaren förut,nu tänds den inte alls,vad kan det bero på? De tre extra-kablarna (grön,vit,gul) som finns på värmaren,är de till för om man vill ha en strömbrytare vid förarplatsen eller dyl.? I så fall,hur kopplar man in dem? Stämmer det att man inte får koppla på en slang på utblåset på 1300-modellen,även att det verkar gjort för att kunna göra det?(När jag köpte båten satt det en slang påkopplad som var knappt en meter lång). Så en sista fråga,är det lämpligt att ha värmaren installerad i motorrummet om man har en bensinmotor,eller är det direkt riskfyllt? Tacksam för svar. Ha det bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 25 April , 2005 Det är normalt att det tar lite tid innan värmen kommer. Låter lite tokigt att montera den i motorrummet, bensinångor antänds lätt. Var med om en olycka på en bensinstation där branden startades när personalen stängde av en pump för att den läckte bensin. Räckte med gnistan från strömbrytaren. Vilken brasa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 25 April , 2005 Hej Wallerman !! Tiden innan den börjar ge värme är ungefär den tid min 1400 behöver på sig, kanske ngn eller ett par minuter mindre men vad som låter konstigt är att lampan (Dioden) har lyst meddetsamma den skall bara lysa när lågan är tänd och under avkylningsfasen. Låter konstigt, ingen hjälp precis men ändå, släpp en not när du kommit under fund med problemet M.H.V Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 25 April , 2005 Hej Vi har en Wallas 1300. Den blir värm på typ 3 minuter. Vet att lampan lyser när den är varm, och svalnar. Om den lyser direkt kommer jag inte ihåg. Var i kontakt med Båtaccenten, de sa att värmaren kunde placeras undangömt (med lite luftcirkluation) och så kunde man dra varmen genom en slang. Värmaren klickar ju rätt så mycket. Att ha värmaren i motorluckan/utrymmet skulle jag absolut inte ha. Bekanta fick sin Coronett bortsprängd! förra sommarn pga gnistor (dock ej från värmare). Kan nämnas att dom överlevde men går på rehabilitering. Tänker åtminstonde själv vara mycket försiktigt med detta i fortsättningen. Maddis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wallerman 0 Postad 26 April , 2005 Hej! Tack för svaren!Har fortfarande ingen aning om varför lampan inte tänds längre,men så länge värmaren fungerar så... Däremot funderar jag på att försöka flytta den ifrån motorrummet,det känns ju inte så säkert att ha den där om man säger så.Jag använder den väldigt sällan iofs,men ändå. Behöver man lämna in den och renovera värmaren ofta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 27 April , 2005 Brukar inte vara så att man behöver lämna in den för renovering ofta. Kan det vara så att lampan är trasig eller inte har bra kontakt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Norlander 0 Postad 20 Juli , 2006 Det här är ju iofs. en gammal fråga, men ändå... Hur gammal är värmaren? Det sitter ju termokontakter monterade i värmaren, dessa är kopplade till ind.lampor m.m Bytte på vår värmare, köpte då kontakterna i ELFA. Blev inte alls dyrt, funkar nu kanon!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 20 Juli , 2006 Nej, det är altså inte tillåtet att installera något som kan ge en tändande gnista eller öppenlåga i bensinmotor rum. Bensin är såpass lättantändligt att en gnista från t.ex. en smältsäkring som går är tillräkligt för att spränga båten. I värmaren sitter det glödstfit avsedda för att tänd bränsle; så då borde man kunna räkna ut vilken risk det är. Du har bara haft tur att bensinångorna legat under bränbarhetsgränsen hittills.... Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser