undrande 60 Postad 12 Augusti , 2015 Hej, har motorbåten liggande på Lidingö, i båtklubb där man numera inte får bottenmåla. Botten målades förra året med 2 lager hård Lefant Nautica bottenfärg som verkar sitta bra.Har ej målat den i år och sjösatte i början av juni. Har nu fått havstulpanvarning via sms. Klubben har en båtbottentvätt. Söker nu lite råd: 1. Borde jag bottentvätta på en gång, eller när kan jag senast tvätta? 2. Har möjlighet att lägga den i Mälaren under några veckor. När bör jag senast flytta den dit för att slippa såväl tvätta som havstulpaner? 3. Hur klarar sig min gamla sumlogpropeller i tvätten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 12 Augusti , 2015 Jag tror du ska tvätta nu, man har väl ungefär 14 dagar på sig efter varningen innan "bona" är för svåra att få bor. Havstulpanerna dör i sötvatten, men "boen" trillar inte bort för det. Vi hade en massa knottror på hela skrovet redan förra veckan och tvättade i fredags (samma dag som varningen kom), trodde att vi missat varningar eftersom vi hade så mycket knottror. Jag tror det går bra, borstarna är hårda men inte så hårda att jag tror loggen tar skada. Den glider nog mellan stråna, det är inga hårda delar som trycker mot skrovet. Vi har ingen bottenfärg kvar, bara epoxi. Du har säkert sett oss och båten på varvsplan eftersom vi sjösatte först den 30 juni. Det har funkar bra och dessutom går båten fortare än med vanlig bottenfärg. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 13 Augusti , 2015 Stort tack för svaret, det uppskattas :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser