Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
MartinGMY

Vilken sportbåt är lämplig?

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en mindre sportbåt, typ Selco, Ockelbo eller liknande. Har dock hört att Selcons sjöegenskaper är lite sisådär. Avser inte åka i några stormar precis, men vore önskvärt om det inte blir för sladdrigt så fort det går lite vågor. Vilken sportbåt är bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. De du nämner är väl styrpulpetbåtar? Jag är lite sugen på en sportbåt, typ en Selco, men gärna med lite mer V-formad köl för att den ska ta sjöarna lite bättre. Fast det kanske inte finns sådana?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Weedo Gt eller valfri Joker, Smuggler, Argo mfl... Det finns många att välja på, men utmaningen brukar vara att hitta en som är i bra skick till rimligt pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar lite på en Ryds NO 1000. Liknar Selcon, men har V-köl, vilket borde innebära lite mjukare gång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fletcher och Shakespeare är sportbåtar som har bra v botten. Brukar gå att hitta till bra priser. Joker 16 har fina skrov. Tyvärr när jag tittade på blocket, var majoriteten av dom annonserade Joker 16, inte Joker 16. Utan en salig blandning av hemmabyggen, och mindre kända båtar som skrevs ut som Joker tyvärr. Marieholms Concord är också trevliga sportbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte angett hur många fot du vill att båten skall ha så jag skulle ta en närmare titt på (eftersom du vill ha djup V botten) Clipper finns som både sport och racer/Marieholm Concord sedan vers./Glastron.

Som andra skriver i tråden Smuggler 16-21/Joker16-23/Shakespear, men dessa är mer racer (byggda för rosslagsloppet en gång i tiden) än sport :rolleyes: .

Flipper Flash/535 GT Fame äger en själv/Ryds 475 GT-finns även som Yamarine inte så värst djup V B. men trevliga sportbåtar.

Det finns fler men är lite lat just nu :P  så jag väljer ut dessa som bra och tåliga modeller......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...