Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
SanderZ

Motorläge vid transport på trailer

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är nybliven båtägare av en Bella 512 med en Optimax 75hk motor.

Det jag undrar är hur man skall traila denna utan att riskera att motorn tar i backen samt att motor/båt inte tar skada.

Tilta upp till säkert läge?

Tilta upp till säkert läge och låsa med träregel?

Tilta upp till transportspärren?

 

Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp till transportspärren kan fällas i sitt läge sedan tilta ner så den låser på den nämnda, så gör jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp och lås med träregel. Spärren är enligt de flesta jag pratat med inte tillräcklig...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp till transportspärren kan fällas i sitt läge sedan tilta ner så den låser på den nämnda, så gör jag.

 

Härligt att det fortfarande finns de som håller Eddies minne levande! :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp och lås med träregel. Spärren är enligt de flesta jag pratat med inte tillräcklig...

 

Precis så. Spärren i form av en klen plåbit är inte till för transport och powertrimmer/tilten skall avlastas genom att motorn sänks mot ett ordentligt stöd. Till min  Merc V6 passade en bärläkt ca 25 x 35 mm i glipan mellan motorfästet och riggens framkant, Välj en så massiv träbit som möjligt annars mossas den bara ihop och förlorar sin stödjande funktion.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid, i vår familj förlitat oss på den inbyggda spärren.

Har trailat utombordare från 60 hk och stegvis upp till 200 hk.

Gått bra sedan farsan bytte bort inombordarebåten sommaren -96.

Motorerna har varit Yamaha och Mercury. Sträckorna är 80 mil enkel väl. Har alltid fungerat bra.

 

Men ska själv se över efter en träbit, efter läst detta forum. Skulle ju inte vara skoj, om olyckan var framme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Helt uppfälld,  en bit träregel och spännband som håller motorn helt låst mot båten.  Utan spännband som håller motorn helt still mot båten så kommer motorn att lätt gunga och guppa vilket gör att akterspegeln får ta upp dessa krafter.  Kör bakom någon som trailer båt så ser ni hur mycket motorn rör sig om vägen är ojämn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du så låg markfrigång med motorn nere?,har en bella 471r med 50hk Mercury och Thule eu trailer,kör med motorn nedfälld,ingen risk den tar i på vanliga vägar dessutom bäst för båten mindre belastning om det är gupp i vägbanan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Trailar med en träregel klämd, så att markfrigången är ok.

 

//BB

 

Samma lika för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häkta av motorn och kör den i framstupa sidoläge om ni är så oroliga, jisses det är för i hela helvete inga kronjuveler ni handskas med .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häkta av motorn och kör den i framstupa sidoläge om ni är så oroliga, jisses det är för i hela helvete inga kronjuveler ni handskas med .

Saken är bara den att vi försöker ge rätt svar enl. vad som tillverkaren rekommenderar.

Min motor väger 260kg, så det kan bli lite moment på akterspegeln.

Men jag tror nog att akterspegeln håller, då det är stora påfrestningar när man använder båten till sjöss.

Bilden saxad från min handbok, (Yamarin 65DC)

 

//BB

post-64422-0-53747800-1439386613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...