JockeNyman 0 Postad 11 Augusti , 2015 Hej Jag har nyligen köpt en styrpulpetbåt för att kunna transportera oss från Västervik till vårt lantställe på en ö. Jag köpte båten i Växjö och den var annonserad som en Scandica 560 med en Yamaha motor VPro 100. Så långt är allt bra. När jag idag vände mig till Scandica för att köpa en reservdel till båten så visar det sig att det inte är en Scandica-båt alls. Jag kontaktade då säljaren som meddelade att han i sin tur köpt båten som en Scandica 560 och inte gjort några mer efterforskningar huruvida det stämde eller inte då han tagit för givet att så var fallet!? Det finns inget som jag hittat på båten som kan hjälpa till att identifiera vem som tillverkat den. Hursomhelst så är det inget större fel på båten förutom att man inte vet vad det är och inte vet vem man skall vända sig till för att få tag i reservdelar och naturligtvis väcker det en del andra frågor. Min fråga till MotorbåtSnack är om det finns någon här på forumet som direkt känner igen båten och vet vilket fabrikat det kan vara. Alternativt var man skulle kunna vända sig för att komma lite längre i den här frågan. Tack på förhand //Joakim Nyman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 11 Augusti , 2015 Hej och välkommen till MG! Jag kan inte svaret på din fråga men det ser ut att vara en inte helt gammal båt och då brukar det finnas ett serienummer instansat på ena sidan i aktern på skrovet. Detta ska kunna upplysa om vad det är för båt. Annars har jag inga förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 11 Augusti , 2015 Och har inte båten en CE-märkning? En skylt som bl.a. talar om hur stor motor båten tål och lite andra saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeNyman 0 Postad 12 Augusti , 2015 Hej tack för era svar. Det finns ett skrovnummer men det består endast av siffror och ger ingen vägledning till tillverkaren. Det enda jag vet att det i alla fall inte är Scandicas skrivnummer! Det finns ingen CE-märkning på båten! Missade att kolla det när jag köpte den men jag var ganskaangelägen om att få klart affären också av diverse anledningar såsom ösregn, bilen full av familjen som bara ville åka osv... Min förhoppning står till att någon känner igen båten och kan tala om vad det är. Som sagt så är det inga större fel på den och den verkar välbyggd och stabil. Tack i alla fall för era svar och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 12 Augusti , 2015 (redigerade) Kan det vara en Uttern / Örnvik ? Dom har den blåa linjen vid rutan. I så fall har du nog gjort ett bättre köp än tänkt. Redigerad 12 Augusti , 2015 av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 12 Augusti , 2015 Pulpiträcket är ju lite annorlunda då den går runt i fören utan öppning, vilket gör i/urstigning lite knasigt. Jag har sett denna typ av räcke på Galeon. Kanske en sådan, eller annat märke från samma fabrik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeNyman 0 Postad 13 Augusti , 2015 Har kontaktat Galeon som inte kände igen båten! Finns det verkligen ingen här på detta forum som sett en liknande båt!? Enligt säljaren jag köpte den av så fanns det en till på Blocket när han köpte den själv så uppenbarligen verkar det i alla fall finnas en till någonstans! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 30 Augusti , 2015 Har du hittat vilken det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crhellman 0 Postad 31 Augusti , 2015 Har för mej att dom byggs i polen & säljs via importåterförsäljare på västkusten under märke Scandica 560. Kan ha fel men har en bekant med likadan båt fast riggad med suzuki Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeNyman 0 Postad 1 September , 2015 Jag har hittat båttypen. Den heter Samon 550 och såldes av ett litet företag i Halmstad somhette Kattegatt-Marin som tyvärr inte finns mer. Verkar vara en båt som inte såldes i så många ex, därav den knapphändiga informationen! Vet någon nånting mer om båttypen så dela gäran med er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser