Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
orrskar850

Mototbyte i 27 fots motorbåt

Rekommendera Poster

Hej, ny på sidan. Någon av er där ute med bra/dåliga erfarenheter av nya motorer med från bl.a VP, Hyundai, Iveco, FNM etc och drev från VP eller Bravo.

 

Har en Orrskär 850 från -84 med orginalmotorn, AQAD40B på 165 hk och ett VP 280 duopropdrev som skall få ge plats åt en ny komplett drivlina till nästa säsong. 

 

Hyundai börjar på 170 hk 2.2 lit(4 cyl.) / FNM har 200 2 lit.(4 cyl.) alt 250, 2,4 lit(5 cyl.) / och FPT 230 3 lit.(4 cyl.)

 

Har provat likadana båtar med dels Hyundai 170 och FPT 230, båda känns otroligt rappa och dragvilliga men där slutar mina kunskaper. Bilmotor eller liten lastbilsmotor?

 

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ny på sidan. Någon av er där ute med bra/dåliga erfarenheter av nya motorer med från bl.a VP, Hyundai, Iveco, FNM etc och drev från VP eller Bravo.

 

Har en Orrskär 850 från -84 med orginalmotorn, AQAD40B på 165 hk och ett VP 280 duopropdrev som skall få ge plats åt en ny komplett drivlina till nästa säsong. 

 

Hyundai börjar på 170 hk 2.2 lit(4 cyl.) / FNM har 200 2 lit.(4 cyl.) alt 250, 2,4 lit(5 cyl.) / och FPT 230 3 lit.(4 cyl.)

 

Har provat likadana båtar med dels Hyundai 170 och FPT 230, båda känns otroligt rappa och dragvilliga men där slutar mina kunskaper. Bilmotor eller liten lastbilsmotor?

 

/Mattias

 

Har ingen kunskap om just dessa motorer men på frågan bilmotor eller liten lastbilsmotor skulle jag tveklöst svara det senare. De är generellt sett tyngre men konstruerade för betydligt längre livstider under tyngre belastning vilket man har i en båt. Ändå har man fördelen med en vanlig grundmotor där man kan hitta delar lätt.

I en så pass stor och tung båt som din skulle jag prioritera robusthet/livslängd framför fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en IVECO som jag är nöjd med.

Den är inte en personbilsmotor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på den linjen också att IVECO:n med större volym på samma antal cylindrar ger ett bättre vrid. Fartresurserna hade jag inget att invända emot på någon av motorerna. Har inte fått någon prislapp på IVECO:n ännu.

 

Fick höra att flera med IVECO haft problem med varmgång och dyra reparationer som följd. Har du Lasse någon erfarenhet av att den velat gå varm vid längre tids belastning. Vilket varvtal ligger du på vid marschfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...