orrskar850 0 Postad 11 Augusti , 2015 Hej, ny på sidan. Någon av er där ute med bra/dåliga erfarenheter av nya motorer med från bl.a VP, Hyundai, Iveco, FNM etc och drev från VP eller Bravo. Har en Orrskär 850 från -84 med orginalmotorn, AQAD40B på 165 hk och ett VP 280 duopropdrev som skall få ge plats åt en ny komplett drivlina till nästa säsong. Hyundai börjar på 170 hk 2.2 lit(4 cyl.) / FNM har 200 2 lit.(4 cyl.) alt 250, 2,4 lit(5 cyl.) / och FPT 230 3 lit.(4 cyl.) Har provat likadana båtar med dels Hyundai 170 och FPT 230, båda känns otroligt rappa och dragvilliga men där slutar mina kunskaper. Bilmotor eller liten lastbilsmotor? /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 Augusti , 2015 Hej, ny på sidan. Någon av er där ute med bra/dåliga erfarenheter av nya motorer med från bl.a VP, Hyundai, Iveco, FNM etc och drev från VP eller Bravo. Har en Orrskär 850 från -84 med orginalmotorn, AQAD40B på 165 hk och ett VP 280 duopropdrev som skall få ge plats åt en ny komplett drivlina till nästa säsong. Hyundai börjar på 170 hk 2.2 lit(4 cyl.) / FNM har 200 2 lit.(4 cyl.) alt 250, 2,4 lit(5 cyl.) / och FPT 230 3 lit.(4 cyl.) Har provat likadana båtar med dels Hyundai 170 och FPT 230, båda känns otroligt rappa och dragvilliga men där slutar mina kunskaper. Bilmotor eller liten lastbilsmotor? /Mattias Har ingen kunskap om just dessa motorer men på frågan bilmotor eller liten lastbilsmotor skulle jag tveklöst svara det senare. De är generellt sett tyngre men konstruerade för betydligt längre livstider under tyngre belastning vilket man har i en båt. Ändå har man fördelen med en vanlig grundmotor där man kan hitta delar lätt. I en så pass stor och tung båt som din skulle jag prioritera robusthet/livslängd framför fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Augusti , 2015 Har en IVECO som jag är nöjd med. Den är inte en personbilsmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orrskar850 0 Postad 11 Augusti , 2015 Är inne på den linjen också att IVECO:n med större volym på samma antal cylindrar ger ett bättre vrid. Fartresurserna hade jag inget att invända emot på någon av motorerna. Har inte fått någon prislapp på IVECO:n ännu. Fick höra att flera med IVECO haft problem med varmgång och dyra reparationer som följd. Har du Lasse någon erfarenhet av att den velat gå varm vid längre tids belastning. Vilket varvtal ligger du på vid marschfart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser