mpecov 0 Postad 11 Augusti , 2015 Hej, Två frågor i en: 1. Kan man säga att mast och bom har någon speciell livslängd? 2. Vad kostar det att byta stående respektive löpande rigg? Vilka komponenter ingår i vardera? Tacksam för svar. Vänliga hälsningar Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Svar 1 Vissa säger att man ska byta stående rigg - eller i alla fall vant och stag - var tionde/femtonde år, men jag tror få gör så. Min rigg är från 1994 och jag fick den kollad förra året av en riggverkstad som tyckte att jag skulle byta ett vant. Svar 2 Från Wikipedia Stående och löpande gods Man skiljer mellan det stående godset (stående tacklingen, stående riggen), som stöttar master och rundhult (rår, bommar etc.), och det löpande godset (löpande tackling), som används för att röra på rundhultet och trimma, sätta, reva och bärga segel.[1] Den stående riggen på en modern båt med segel brukar bestå av en mast (på större båtar eventuellt stormast och mesanmast), eventuella spridare, stag och vant (vajrar som stabiliserar masten) och bom för storsegel och eventuell mesan. Den löpande riggen består av till seglen hörande fall och skot samt eventuella gajor och barduner. Ytterligare spiror och rep kan finnas. Kostnaden är väldigt beroende på storleken, men min "gissning" är 100-200:- kr per meter vajer och kanske 2000 - 4000:- kr pre meter mast/bom. Mackey Redigerad 11 Augusti , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser