Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Liber

Problem med ST 6002 autopilot

Rekommendera Poster

Flyttade autopiloten från min gamla båt där den fungerade perfekt till den nya båten. Autopiloten höll inte kursen så genomförde jag fullständig kalibrering. Efter det autopiloten började uppföra sig ännu värre. Den kan ändra plötslig kursen med 60 grader åt styrbord sen 20 grader åt babord eller börjar sakta ändra kursen åt något hål. Finns det någon som kan förklara detta? Det som var märklig var att under självlärningsfasen istället för att köra i zigzak gjorde den 360 graders sväng med pauser där den höll rak kurs och sen svängde 20 grader igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inget magnetiskt i närheten? Högtalare, el/batteri-verktyg eller annat? Du har kanske monterat autopilotens kompass för nära motorn eller annat som stör den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är gyro på den (du kan ställa respons i 9 steg istället för 3) kan det ha fått hispan. Raymarines egna gyron är kända för att spåra ur. Till nöds kan man ta ur kortet och köra utan gyro.

Sedan är frågan hur/var du installerat fluxgatekompassen, och om den fått sig en smäll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är gyro på den (du kan ställa respons i 9 steg istället för 3) kan det ha fått hispan. Raymarines egna gyron är kända för att spåra ur. Till nöds kan man ta ur kortet och köra utan gyro.

Sedan är frågan hur/var du installerat fluxgatekompassen, och om den fått sig en smäll.

Kompassen sitter 40 cm från verktygslådan. Om det påverkar kompassen så  deviationen skulle vara större än 2 grader. Har öppnat fluxgatekompassen och allt verkar sitta på sin plats. Var sitter gyro?

Redigerad av Liber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OM du har gyro på din (kolla om Respons har 9 eller 3 steg, ST6002G) så sitter det kortet i original inne i huvudenheten, som ett påstickskort. Det går att ta bort och enheten tror då att den är en vanlig autopilot fast modellen utan gyro.

En verktygslåda 40 cm från kompassen är inte optimalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft ett flertal autopiloter och liknande problem med ett par. Ena gången var det en högtalare som jag tillfälligt placerat alldeles in till flukgatekompassen.

När jag köpte min storfidra i Kåge, strax norr om Skellefteå och skulle segla hem den via Haparanda och Stockholm - en seglats som slutade på ungefär 1600 distansminuter - hade jag väldigt mycket verktyg med mig. Man måste ju klara allt som kan uppstå i en okänd båt.

Min stora verktygslåda - av plåt - fick precis plats bakom benet på bordet i salongen. Fluktgatkompassen satt en liten bit från och under verktygslådan. Dessutom hade jag konservburkar i samma stuvutrymme som kompassen

Autopiloten var i det närmaste helt omöjlig att kallibrera och den uppförde sig helt galet. Sen sa min fru, som var med på första etappen, nåt oerhört dumt, som fick mig att tänka till ytterligare ett varv.

Flyttade verktygslådan till ett utrymme långt ifrån kompassen, och konservburkarna till ett annat stuvutrymme - sen fungerade autopiloten perfekt.

Använde sedan stuvutrymmet för att förvara grönsaker och rotfrukter - dock aldrig spent.  ;)

Ett gott råd - börja med att flytta verktygslådan och alla föremål av järn och magnetiska långt bort från kompassen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flyttade fluxgatekompass till tre olika ställen. Alltid samma resultat. När man sätter på autopiloten börjar båten vandra långsamt antingen åt det ena eller åt det andra hållet. Lite slumpmässig. Den gör små rattrörelsen men lite som den vill. Vill inte fastställa deviationen, däremot Autolearning avslutade den efter 14 steg med meddelande Pass.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... skulle kontaktat Raymarines support, deras tekniker i Billdal jobbar hela dagarna med sånt här och kan nog hjälpa dig bäst o snabbast?
(Kolla gärna först modell- och serie-nummer samt programversion önskar de inte oväntat enligt denna pdf-manual sidan 42/50.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... skulle kontaktat Raymarines support, deras tekniker i Billdal jobbar hela dagarna med sånt här och kan nog hjälpa dig bäst o snabbast?

(Kolla gärna först modell- och serie-nummer samt programversion önskar de inte oväntat enligt denna pdf-manual sidan 42/50.)

Då är det väl ganska säkert att det inte är nåt magnetiskt som påverkar kompassen - eller!?

Beträffande supporten, så har jag under de mer än 20-åren jag haft deras autopiloter har jag varit i kontakt med dem - antingen vid besök eller per telefon. De har alltid varit mycket bra att ha med att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har löst problemet. Flyttade allt till ett ställe där det inte finns något metallisk. Autopiloten funkar som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...