Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Elisen80

Hur mycket åker ni dc:are med era familjer?

Rekommendera Poster

För att återföra tråden mot ämnet: om den typen av utrustning också gör ert gemensamma båtliv behagligare kan det definitivt vara värt det. Men det kan också räcka med att du funderar igenom exakt vilka moment du inte vill göra själv, och varför. Kanske går det att hitta ett annat sätt att göra momenten på som löser problemet.

Själv har jag tex en fånglina mellan stolpe och flytbrygga som gör livet enklare i busväder. Och rejäl avfendring på stolparna så det inte gör något om jag felbedömer väder och vind lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med att köpa en liten Styrpulpet.
Lite små utflykter och känna på båtlivet.

Min fru och då mina små barn gillade inte att det blåste.
Och när barnen var trötta, så fanns det ingen stans att ligga skyddat och sova på vägen hem.

Efter det så skaffa vi en DC båt, den hade vi i 3 år och var nöjda.
Fram till förra sommaren, då tröttna frugan på att leva som ett "tetris-spel".
Göra om båten för att bo i på natten och sedan ändra igen för att äta frukost och ändra igen osv.
Vi är ute ca. 2 veckor i skärgården och ett antal kvällar och helger, när vädret tillåter.

Nu har vi skaffat oss en Bayliner (26fot) med midcabin och är nöjda.
Finns toa, dush, kyl, kök, sängplatser för alla inomhus (2 barn 2 vuxna).

Men eftersom vi är fyra och stannar ute längre och längre, så lär det nog bli en båt rund 32-40 fot nästa gång.

BEKVÄMT och ENKELT är vad som man vill ha på sjön numera.
Inte behöva lägga tid på meka/fixa/laga... 
Så för att få din andra hälft glad, gör det enkelt och BEKVÄMT för henne! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först o främst aquan26ht, hälsa din sambo att han e en jävligt lycklig kille enligt mig, vill nästn att du o min träffade en kväll för att prata båtlivet!! Mer o mer verkar det som att man måste fixa en midcabin pga barnen o bekvämligheter. Service på en tex maxum 2400 eller wellcraft 23 som ja nu spanat in, är det dag o natt jämfört med en mindre daycruiser tex maxum 2100/sea ray 215? Sen en grej, bayliner.... Fan va man verkar få mycket båt för dem pengarna!! Nu är ja ännu mer sugen!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här är mina råd ang båt, framförallt DC.

Även om inte toalett är ett krav så är det SATANS skönt att ha i båten. Och då menar jag en riktigt toalett inte portapotti dom duger inte alls, tycker jag iaf. Tänk när du precis kommit ut på havet och så blir frugan eller barnen kissenödiga. Inte så rolig stämning som uppstår i båten då om inte man kan lösa detta smidigt.

Sen är min erfarenhet att många tjejer gillar om det är ljust och luftigt inne i ruffen - inte katakombliknande som det kan vara i en del båtar. 

Ruffen bör enligt mig rymma 1 vuxen + 2 barn sen kan man själv oftast sova på aktersoffan även om en hygglig midcabin är ett plus.

Om jag skulle behöva kompromissa bort något i en mindre DC så är det nog pentry för nuförtiden kan man köpa dom där billiga gasolköken på typ Biltema som faktiskt funkar riktigt bra som man kan ta med sig nästan överallt. Vatten kan man ju ha med sig på dunk även om det givetvis är smidigt att ha fast vattentank i båten.

Däremot är kylbox eller kylskåp oumbärligt enligt mig. Behöver inte vara fast installerat utan 12V kylbox funkar minst lika bra tycker jag. Men utan möjlighet att hålla färskvaror kylda så kan man ju nästan glömma naturhamnar. 

Förra året såg jag en familj med riktigt små barn som semestrade i en Nimbus 21 DC (har varken toalett eller pentry) och det funkade för dom även om dom främst höll sig till gästhamnar. Själv har jag en 23 fots DC och vi har väl egentligen allt det som jag + frugan + två barn tycker är av vikt och vi har som längst varit ute i en vecka med vår båt och då legat främst i gästhamnar. Efter en vecka i en mindre båt så känner man tom själv att nu får det vara nog med fältmässighet.

Ett sista råd är nog att få med sin andra hälft och titta på några båtar för om dom gladeligen ska åka med så måste dom gilla det dom ser. Min fru var tex helt begeistrad i Sea Ray för hon tyckte dom såg tuffa ut och till bra pris. Men efter att vi tittat på en Sea Ray 25 fotare från mitten 90-talet så gick denna båttypen bort helt för henne då hon tyckte dom alldeles för instängda i ruffen och att hon inte gillade raggarmattan i ruffen. 

Sist men inte minst så gillar jag Dc framför styrplupet iom att man får ett annat användingsområde. Man kan vara kvar ute om det är/blir dåligt väder samtidigt som man kan åka dagsturer också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här är mina råd ang båt, framförallt DC.

Även om inte toalett är ett krav så är det SATANS skönt att ha i båten. Och då menar jag en riktigt toalett inte portapotti dom duger inte alls, tycker jag iaf. Tänk när du precis kommit ut på havet och så blir frugan eller barnen kissenödiga. Inte så rolig stämning som uppstår i båten då om inte man kan lösa detta smidigt.

Sen är min erfarenhet att många tjejer gillar om det är ljust och luftigt inne i ruffen - inte katakombliknande som det kan vara i en del båtar. 

Ruffen bör enligt mig rymma 1 vuxen + 2 barn sen kan man själv oftast sova på aktersoffan även om en hygglig midcabin är ett plus.

Om jag skulle behöva kompromissa bort något i en mindre DC så är det nog pentry för nuförtiden kan man köpa dom där billiga gasolköken på typ Biltema som faktiskt funkar riktigt bra som man kan ta med sig nästan överallt. Vatten kan man ju ha med sig på dunk även om det givetvis är smidigt att ha fast vattentank i båten.

Däremot är kylbox eller kylskåp oumbärligt enligt mig. Behöver inte vara fast installerat utan 12V kylbox funkar minst lika bra tycker jag. Men utan möjlighet att hålla färskvaror kylda så kan man ju nästan glömma naturhamnar. 

Förra året såg jag en familj med riktigt små barn som semestrade i en Nimbus 21 DC (har varken toalett eller pentry) och det funkade för dom även om dom främst höll sig till gästhamnar. Själv har jag en 23 fots DC och vi har väl egentligen allt det som jag + frugan + två barn tycker är av vikt och vi har som längst varit ute i en vecka med vår båt och då legat främst i gästhamnar. Efter en vecka i en mindre båt så känner man tom själv att nu får det vara nog med fältmässighet.

Ett sista råd är nog att få med sin andra hälft och titta på några båtar för om dom gladeligen ska åka med så måste dom gilla det dom ser. Min fru var tex helt begeistrad i Sea Ray för hon tyckte dom såg tuffa ut och till bra pris. Men efter att vi tittat på en Sea Ray 25 fotare från mitten 90-talet så gick denna båttypen bort helt för henne då hon tyckte dom alldeles för instängda i ruffen och att hon inte gillade raggarmattan i ruffen. 

Sist men inte minst så gillar jag Dc framför styrplupet iom att man får ett annat användingsområde. Man kan vara kvar ute om det är/blir dåligt väder samtidigt som man kan åka dagsturer också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina inputs,

Vi är oftast 2 vuxna och ett barn ombord plus en hund.

Toalett- Inget större problem, finns en uppsjö av dass på öarna/gästhamnar även om vi har en kemtoa för nödfall. Självklart hade det varit skönt med ett separat utrymme men känns inte som ett måste för kortare 1-3 dagars turer. Vi kör sällan längre än max 60 minuter åt gången så då kan man pausa för toalett besök.

Kyla- Här har det varit lite gränsfall, ingen el kyl ombord. Om man har budget för att skaffa en kompressor kyl så är det klart värt pengarna men med lite planering så går det fixa att man håller kylvaror kalla i upp till 3 dagar i passiva boxar och det täcker våra behov. Dagsutflykter/en övernattning så fungerar kylväskor utmärkt så jag kommer köra en säsong till med kylväska sen får man se men längre turer så behöver man en kyl.

Solskydd- Inget jag tänkte på men på båten vill jag sällan åka/vistas i sol, akterdäcket vill jag ha skugga på, eller åtminstonde har möjligheten att få skugga.Sola vill jag göra frivilligt och inte vara tvungen till det. Biminitop/kapell el liknande är ovärdeligt i mina ögon när man har småbarn ombord, kan även funka med ex balkong parasoll.

Ha allt ombord, finns inget jobbigare än att släpa väska efter väska ner till båten. Försök ha en extra uppsättning allt nere i båten sängkläder, täcken, kuddar, toalettpapper, tändare, grill, kol etc etc. Jag vill endast ta med mig en kylväska och en väska för badkläder/ombyte. Och om det finns möjlighet så är det väldigt skönt att  inte behöva bädda upp och ner varje natt. Även bra om ex matgrupp är fast och inte behöver monteras om varje gång osv, enkelhet är a och o.

Nya båtar är betydligt mindre krävande i underhåll än äldre, allt tar 4 gg så långtid som du tänkt dig så köp helst den båten som redan har all den utrustning du vill ha, den där "förmiddagen" för montering/service etc går snabbt....

Att kunna ta sin båt på trailer är en fördel då man kan välja upptagningsdag, välja uppställningsplats osv. Betyder oftas att det blir både enklare och billigare.

Överlag kan man säga att äga en större båt jämnfört med en mindre båt är marginell, tills något går sönder eller man ska förflytta sig... Så jag tycker man ska fråga sig om man verkligen kommer ligga ute veckor i sträck eller om man mer riktar in sig på kortare turer, så fort man ska förflytta sig med en större båt så kommer den troligen dra minst det dubbla mot mindre båtar, även om man kan gå på toa i den. Vill ungarna åka lite ring, gillar du ligga dra dem med dina dubbla v8or eller hade en 90 hk utombordare varit att föredra osv, men som solplattform så är en Sea ray eller Maxum betydligt bättre lämpad.

Vi bor lite mer spartanskt de nätter vi ligger ute i vår 6,5 m båt men vi kommer dit för halva kostnaden mot ex en 2 m längre båt och vår "tröskel" är troligen betydligt lägre för att åka längre distanser än de med större båtar, även om de bor mer bekvämt. Att betala 500 kr i soppa för en helg eller 1500 kr gör skillnad i längden. Litenheten gör det även enklare att ex skjuta från i hamn, hålla imot vid klippor etc vilket uppskattas av både mig och tjejen.

Värmare- Även om vi nu bara gjort övernattningar under "högsommaren" så har min värmare varit på varje natt. Väldigt uppskattat att kunna dra ut fukt och få en behaglig miljö inne. Monterades själv...skulle ta en förmiddag... ;)

Sen kan jag tillägga att jag har en HT båt då jag inte visste exakt hur jag kom att utnyttja den, så jag ville ha en båt som kunde användas tidig vår till sen höst för både övernattning,bad,vattensport och fiske. Höst utflykter är trevliga även dem, ex plocka bär,svamp på öar eller bara rasta hunden.

Denna säsongen har den använts till allt egentligen och jag såg det som en fördel att kunna sitta skyddad för väder och vind vid transport. Det kanske är bra om första båten är lämpad för det mesta, sen när man vet hur man kommer utnyttja den kan man köpa ngt mer med inriktning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...