Elisen80 0 Postad 11 Augusti , 2015 Kollar på att köpa en dc, kollat på några sea ray215 bla som ja tycker är snygga o verkar ha bra omdömen. Sambon delar inte min nyfunna kärlek till båtar o ställer sig lite på tvären då hon inte tror vi kommer använda båten så mycket kontra va den kommer kosta. Vi skulle få båtplats 20 min från vårt hus o den kommer isf ligga så pass att man kommer ut i stockholms skärgård ganska omgående. Min ide är att åka runt fina dagar, kanske slussa in till stan o ibland bo en eller två nätter på båten, vi har utö väldigt nära oss som ja gillar att vara på, vi har 2 barn som kommer vara 4 resp 6 år som ska med. Ja räknar med cirka 15-20k i driftkostnad varje säsong (5000kr sommarplats, 5000 kr vinterplats,resten service o soppa, båten kommer vi köpa utan lån.) Hur ser era båtliv ut med era familjer? Tacksam för inputs ☺ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Välkommen till MG Vill inte förta din nyvuna entusiasm, men jag tycker att din sambo väldigt mycket liknar min fru (sen mer än 40 år) Hade en 27-fots havskryssare när vi träffades. Kunde inte i min vildaste fantasi tänka mig att det fanns nån som inte gillade havet, båtar och segling. Jag har genom åren lärt mig att det är tvärt om. Det är väldigt få - speciellt kvinnor - som gillar havet, båtar och segling. De första 15 åren blev det allt mindre segling. Ett år var jag ute 50 minuter med båten. Sålde så småningom båten och "tingades" av min fru att köpa en mindre havsgående segelbåt. Med den seglade jag sen tre veckor själv varje sommar. Nu 20 år senare är vi pensionärer och de tre senaste åren vill hon faktiskt följa med ut på sjön om jag vill ut och segla. Dock måste det va på hennes villkor - det blir inte mycket segling. I sommar har vi varit ute i två veckor med en vecka emellan hemma. Vi bor på en turistort på västkusten. Konstigt nog kommer det släkt och vänner hit som har svårt att förstå att vi inte är hemma hela sommaren. Dom drömmer ju om att komma hit hela året. Så vi var en vecka söderut, hemma en vecka och umgicks med "badgäster" och sen en vecka norrut. Denna veckan är vi hemmaför att barn och barnbarn ville komma hem. Sen har vi 10 dagar som vi inte har några åtagande inbokade. Jag vill ut och segla men det vill inte frun. Så jag får tjangsen till 10 dagars segling. Sen gör jag en del transportseglingar av andras båtar och använder båten hela året bl.a. till ideella arbetsrelaterade transporter och en och annan dagssegling. När jag tyckte att den lilla båten jag köpte på 1990-talet blev för trång för bl.a. min krånglande rygg letade jag efter en större båt. Hittade en som jag gav ett bud på som säljaren accepterade. När jag diskuterade frågan med min fru sa hon;"du gör som du vill". Jag tog det som ett ja - förstod ganska snart att det var ett nej och har för husfridens skull bytt båt ett par gånger sen dess. Jag tror tyvärr att det är så för många. Pojkspoligen i ett förhållande har entusiastiska fantasier om ett båtliv och kvinnan förstår inte dessa urbota dumma ideerna alls. Sen kan det finnas undantag. Redigerad 11 Augusti , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elisen80 0 Postad 11 Augusti , 2015 Låter som min sambo tyvärr. Hur ja än lägger fram det så hittar hon nåt negativt om det..Istället går samtalet över på möbler??? Hoppas nån därute har lite mer hopp i sina inlägg ☺ Tack för din input Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Det funkar att vinna över den kvinnliga hälften i ett förhållande till att gilla båtlivet. Dock måste man vara lyhörd på vad som är viktigt. När jag träffade min sambo för lääänge sedan var jag redan med båt så hon fick båtlivet på köpet. Och hon var inte alls förtjust i detta. Men efter lite disk. varför det inte var kul så kom det fram ett par saker som gjorde att vi bytte båt. Måste finnas toa Vara stadig i sjön och gå minst 20 knop Värmare Bra kojer och utrymmen Gamla båten hade inte 1 och första delen av 2, även 4:an var tveksam Båten vi har idag har vi haft sedan 2002 och den har 1-4 och nu är det nästan hon som vill åka ut mer än jag. Så köp inte en båt som är för liten och inte heller för dyr. Visst en del USA dc båtar ser häftiga ut, men hur är dom att vara ombord på. Ska du få henne att gilla att bo några nätter så måste det troligtvis vara bekvämt, finns naturligtvis undantag där den kvinnliga delen inte bryr sig om bekvämlighet. Ska ni däremot bara ha en båt att åka några dagsturer om året, då gäller det att köpa billigt annars så blir det ett dyrt ägande och din sambo får vatten på sin kvarn att det drar för mycket pengar. Vi har ca 50 minuters bilfärd till hemmahamnen och vi utnyttjar båten när det är fint väder, regnar det eller blåser kallt så är vi hemma. Har inget tvång att utnyttja båten till varje pris. Just pga att det ligger inga stora pengar i båten. Redigerad 11 Augusti , 2015 av Gelis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 11 Augusti , 2015 Vi köpte en äldre kabinbåt inför förra sommaren. Motorn havererade på premiärturen och jag la ganska många timmar på mekande under hösten/vintern. Frugan tyckte det var onödigt och att vi skulle göra oss av med båten. Men nu när den funkar är hon jätteglad i båten och föreslår själv att vi skall ut så fort det är fint väder och vi är hemma. "Som att ha en egen badstrand" säger hon. Vi har två barn och har övernattat ett par gånger i båten under säsongen, varit ute å badat ca 6-7 gånger, och "fredagsmys" (åka ut en sväng efter jobbet å käka räkor) ett par gånger. Succé! Önskar dock att jag köpt en bättre båt, för det är många timmars mekande innan jag känner att jag kan lita på den såpass att man kan åka på någon längre tur. Så, köp båten å se till att första båtturen sker i fint väder och till något "fint" ställe, typ lyxig sjökrog, så kommer hon att uppskatta båtutflykter sen. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Ska ni sova hela familjen kommer den båten upplevas som trång, även om det säkert går. Jag hade rekommenderat en modell med Midcabin, annars tröttnar man snart på övernattningar. Det finns amerikanska Midcabiner i 23fotsklassen som är relativt rymliga för storleken. Vad gäller frun får du vara bestämd, annars blir du säkert överkörd. Redigerad 11 Augusti , 2015 av -PLM- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elisen80 0 Postad 11 Augusti , 2015 Kollat lite krav med sambon innan ja började kolla modell, toa e inget krav, sova i båten tänkte ja att man gör ibland, att tälta i naturhamn blir nog mer av tror ja. En sea ray 215-220 är en passande båt för våra krav enligt mig, går snabbt om man vill, vattenskidor o dylikt ska kunna göras. Kollar blocket o det känns som att man kan pruta till sig en 97-00 för cirka 150k, det är inte för mycket pengar tycker ja, pallar inte köpa en stor skuta för massa mer pengar ifall det bakslår hela konceptet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 11 Augusti , 2015 Försök att kolla båt tillsammans och köp nått som ni båda tycker är bra annars är det lätt att det snabbt blir båtbyte igen eller att ena parten ledsnar på allt jobbet. Hade en äldre 5m ht när jag träffade min fru som hon absolut inte tyckte om. Vi har sedan testat 4 olika bårtyper och storlekar, men har äntligen hittat den typ som vi båda och våra 3 barn uppskattar. Blev till slut en snipa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Är inte dc:are utan "husvagnsbåtare" men svara ändå. Är väl troligen lyckligt lottad, familjen mycket positivt inställda och protesterar varje gång båtförsäljning kommer på tal. Enda möjligheten till att få sälja båten och dragbilen (lilla husbilen) är väl om det blir en rejäl pool istället. Det som påverkar den positiva inställningen är nog möjligheten att alltid hitta en egen strand, samt att båtens stora glasytor i kabin delen som gör det mysigt att sitta där under färd och därmed enkelt att hålla reda på ungar, soldäcksytorna är tillräckligt stora för att slippa sitta i sanden och äta middag hela familjen får lätt plats på soldäck under parasollet. På frågan hur mycket den används: Första åren bodde vi i lägenhet och då fungerade båten som sommarhus för den frihet man saknade i lägenheten och ca 50 utfärder om året gjordes, numera villa boende och då har kravet minska på utfärder. Väljer du båt med trevlig kabin och inte bara en liten "madrasserad cell" så sjunker kraven på att bara snabbt komma ut till strand eller ankringsplats du kan då istället välja en långsamtgående båt. En kabin gör att även att lite sommarregn kan vara mysigt. Redigerad 11 Augusti , 2015 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 11 Augusti , 2015 Det här får mig att tänka på ett avsnitt av ”packat och klart” som jag såg för en massa år sedan. Det handlade om en familj där mannen tyckte om att segla men kvinnan och barnen tyckte bättre om att ligga på stranden och bada så det blev alltid en massa gruff. Det slutade i alla fall med att de sålde segelbåten i Sverige och la pengarna på att hyra en segelbåt i medelhavet under två veckor om året istället. Mannen fick segla en riktigt fin och rolig båt under dessa två veckor, och resten av familjen fick både sol och bad så att det räckte och blev över. Så i vissa situationer kan det hjälpa att komma underfund med vad man vill få ut av båtlivet och utgå ifrån det, och inte bara stirra på vad man har råd med i nuvarande situation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Så i vissa situationer kan det hjälpa att komma underfund med vad man vill få ut av båtlivet och utgå ifrån det, och inte bara stirra på vad man har råd med i nuvarande situation.+1 för det resonemanget "Var bestämd" är definitivt inget som kommer funka i den generation ni befinner er. "Var tydlig med vad du vill" samt "lyssna - och ta in - vad din respektive vill" gäller. Jag var helt övertygad om att övernatta skulle vi inte alls göra om/när det blev båt för oss. Men min fru menade att "ska det vara ska det gå att övernatta, annars är det ingen mening". Hennes skepsis var i stor grad också grundad på att hon i sin barndom balanserat på skarndäck på en rank liten HT behäftad med många problem. Jag ändrade min kravprofil till att i princip matcha hennes. Vi skaffade en båt som var stadig, övernattningsbar och maskinellt mycket nyare än planerat (samt helt utan skarndäck ). Min budget sprack, men både första och andra året har vi loggat runt 200 nm och hela familjen (har också en 4- och en 6-åring) vill ut och åka mer. Redigerad 11 Augusti , 2015 av Ljusdans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elisen80 0 Postad 11 Augusti , 2015 Ljusdans, vilket båt köpte ni tillslut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 Augusti , 2015 Tänk också på att det är stor skillnad på att övernatta och att sova i en båt....... Vill man kunna sova och inte bli avskräckt från att vara ute någon natt så bör liggplatserna vara gjorda för att sova. Många DC i 18-22 ft klassen med övernattningsmöjlighet är fruktansvärt trånga om man vill ligga någotsånär bekvämt ocu tan cellskräck. När vi letade båt var en DC med midcabin då att föredra. Finns många bra exempel i 23-24 ft klassen. Det är betydligt bättre än att släpa med sig ett tält för att slå upp på en ö där det är omöjligt att få ner tältpinnar. Även detta med toa är inte så dumt att ha i någon form. Då finns åtminstone möjligheten att göra det behövs ombord. Har en amerikansk DC på 24 ft med midcabib på 140x200, toa, pentry. Detta ger en stor fördel då vi kan använda den för dagsutflykt i finväder och som bekväm bobåt om och när vi vill det . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Augusti , 2015 Är rätt säker på att din sambo inte kommer gilla Sea Ray 215 då familjen inte kan sitta runt ett bord och äta De två fasta sofforna förstör hela denna båten om du frågar mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 11 Augusti , 2015 Jag och min fru började vår gemensamma båt tid med en 5,3 meter DC båt. Det gick att sitta i soffan bak 3 personer, samt två i stolarna. Liten ruff var det också. Med denna båt blev det flera dagsturer, någon enstaka övernattning. Sedan fick vi vår son. Då blev det bara dagsturer. Men få. Alltid solen som var framme, det var inte bra för grabben. Ruffen var inte mycket att hurra för, så där fick han inte heller vara. Bytte till en kabinbåt som var på 6,6 meter. Då blev det mer använt! Bekvämligheter som kyl, toalett och kokplatta uppskattas titt som tätt. Lyckas man få med bekvämligheter, så blir det ju inte så mycket kompromiss! Denna sommar bytte vi också hamn. Nu har vi knappt 5 min cykelväg till båten. Det har gjort att vi kommer ut efter jobbet. Köper med sallad och fika bröd på Ica. Sedan i båt och en tur på 5-10 tur till någon solig vik. Där äter vi vår medhavda middag, och gärna en kyld 2dl skumpa flaska! Badar lite snabbt och ta kaffe med bulle. Efter 2-2,5 timmar är grabben trött och less, samt jag och frun har hunnit badat och läst bok, då åker vi hem igen. Men måste ju säga att turernas frekvens, beror mycket på vädret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Min frus krav, Lätt komma upp på däck= Stadig stege Lätt att kliva iland = Peke Alla barn ska kunna föja med = Minst 20 fot (helst open bow vilket vi inte har i denna, men det blir i nästa) Snabb och sjösäker Bayliner 2052 1991 Jag är ute mer än henne, men hon gillar det. Inga övernattningar än dock, vi har gjort några turer till bl.a. Västervik (ca 20 sjömil) lite shopping, en lunch i båtmansstugorna.sen hem igen. Några ö-turer... Nästa sommar kanske det blir Ölands Norra Udde. Lycka till Jag köper först och frågar sen, det gör ont en stund Kostar nog som du säger nu, men mitt första år var väldigt dyrt med byte av motor och en massa andra grejer. Redigerad 11 Augusti , 2015 av Garpen61 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 11 Augusti , 2015 Vi har en Flipper 575 (dvs en 5,7 meter hardtop-båt) som vi köpte i höstas efter att gemensamt ha kommit fram till att vi ville prova båtlivet. Vi har båten tio minuter hemifrån och årliga driftkostnaden rör sig om max ett par tusen kronor. Nu när snart en sommar har gått så har jag insett att vi hade totalt olika syn på det här med båtliv. Själv hade jag tänkt mig att vi skulle åka ut på lite småturer då och då, kanske testa någon övernattning etc. I praktiken har vi varit ute med båten två gånger, totalt kanske tre timmar. Så fort det inte är totalt perfekt väder (vilket det ju inte har varit mycket av i sommar) så är det inte alls intressant och när det ändå ÄR perfekt väder så råkar det alltid vara något annat ivägen. Typ att gräset måste klippas eller så. Så köp inte en båt om du inte är 100% på att alla i familjen verkligen vill det, annars får du ändå ingen användning av den! Själv har jag ju svårt att förstå att man INTE tycker det är härligt att vara ute på sjön... /Daniel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wilga 6 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Jag har själv en Sea Ray 215 -05. Har även en fru aldrig hade varit på sjön, hon är numera båtfrälst. Vi är toknöjda med båten...... för våra ändamål! Dagsturer när det är bra väder, övernattning fungerar, men inte bekvämt för fyra. Två inne o två ute under kapell (Som att bo i tält) Wc har vi i form av porta potti, som fungerar alldeles utmärkt om man hamnar i nöd Redigerad 11 Augusti , 2015 av wilga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wilga 6 Postad 11 Augusti , 2015 Hmmm...... allt jag skriver kommer inte med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 11 Augusti , 2015 Ljusdans, vilket båt köpte ni tillslut? Askeladden 645 Beetle. Stadig vid ombordstigning och relativt stora kojer. Inte full ståhöjd under kapell för mig (190 cm) men nästan. Vi sover en natt i taget. Saknar kylskåp så maten sätter stopp för mer än så, då ingen av våra kylväskor klarar mer än två dygn. Hade vi haft kylskåp hade vi å andra sidan knappt haft något stuvutrymme. Kompromisser, kompromisser. Hade gärna haft Wallas värmelock eller riktig värmare också. Blir fort rått under kapellet på kvällarna så här års. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aquan26HT 0 Postad 11 Augusti , 2015 Hm, jag är kvinna och har en annan syn än din fru, och jag skriver här bara för att de argument vi i vårt hushåll använder för båtägandet kanske kan hjälpa dig i er dialog. Vi hade båt tills för 5 år sedan, vår första och det var en Ryds 20 DC. Vi hade sex härliga år med den, men det var bara dagsturer, sol- och badturer. Ruffen räcker för att sova i en natt eller två, men alla typer av faciliteter saknas helt, vilket de ju ofta gör på denna storlek av båt. Stuvutrymmen i princip obefintliga. När vi fick första barnet efter ett par år var vi ut på många dagsturer ändå och hade mysigt. Men när barn nr 2 kom kändes båten både för liten och för opraktisk. Något barn var alltid tvungen att sitta i soffan i vinddraget, båda rymdes inte fram i skydd av rutan. Och köra med kapellet uppe fina dagar gör man ju inte, det förtar hela DC-grejen. Och sitta i ruffen under färd var i det närmaste förenat med fara för huvud etc, det är ju så lågt i tak att man lätt kan slå sig vid vågslag etc. Sen blev det i princip nödvändigt att hitta ett ställe att gå i land på, att ligga på svaj var inte så kul med barn då det blir så varmt över hela båten och svårt för barnen att komma undan solen utan att förgås i värmen i ruffen. Så båten användes mindre och mindre och till slut sålde vi den. En annan sak jag kan tänka på nu var tiden det tog att få upp/ned kapellet (vi hade inget hamnkapell), trots att det var enkla handtag på just denna båt. Nu, fem år senare, är barnen fyra och sju år gamla och vi har i dagarna köpt en ny båt, äntligen. Det blev en praktisk familjebåt med förruff, stickkoj, litet kök i sittbrunnen, toalett, och en hardtop. Passar oss ypperligt och avhjälper alla brister en DC har när man har små barn. Jag är för övrigt minst lika ivrig på båtlivet som min man. Om inte mer. Kommer nu under hösten att ta förarbeviset, känns som en extra trygghet. Bara mina tankar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elisen80 0 Postad 11 Augusti , 2015 Riktigt bra delningar nu, tack alla för era erfarenheter. Ju mer ja läser ju mer växer det fram att en sea ray 215 ell dylikt kanske inte fungerar med 2 barn om man ska sova över, en 250 eller maxum 2400 verkar kanske passa mer, då kommer ja till MITT problem, en sån båt e skitfin o spräcker budgeten (fan va ovanligt, det gjorde man ju inte med hus o bil köpet) plus att de e stora as. Om som en kille här sa, den blir ståendes så har man laggt ner en massa pengar som guppar i vattnet på kvällarna, en 215 kan ju alltid bli en dagsbåt ändå.. Men om ja ska få med sambon så är det en midcabin verkar det som. Ska fortsätta tänka o diskutera ☺☺ tack igen för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supra00 1 Postad 11 Augusti , 2015 Vi köpte först en 20fots båt innan vi fick barn vilket passade oss perfekt. Därefter gjorde vi en paus i 8år och köpte en DC (Monterey 282 CR) då hade vi även en 1åring och en 4åring. Den funkade perfekt i 4år tills vi (jag mest faktiskt) helt enkelt blev less på båten och bestämde att antingen skiter vi det här eller så köper vi en större. Det slutade med att vi köpte en större båt, nu är alla nöjda (barnen tjurade lite först och ville ej sälja Montereyen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aquan26HT 0 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Argument för kostnaderna som vi kör med: - vi har bara ett hus att bo i - vi har inget fritidshus - vi har ingen fjällstuga - vi har ingen husbil/husvagn - vi har ingen häst - vi har ingen dyr bil Många har hus och något av ovanstående. Kostnaderna för dessa grejer, var och en, är tämligen lika de som följer med en båt. Bor du, som vi, i StorSthlm, så är dessutom själva båtinköpet relativt "billigt" jämfört m t ex fritidshus i skärgården (eller på landet för all del, eller Gotland, eller Öland osv osv), ja då framstår båten som ett fynd, för att inte tala om jämfört med en fjällstuga i Sälen/Åre/Kittel/Järvsö/Vemdalen eller var du vill. Båten ger en dessutom inget dåligt samvete när den inte används under större delen av året - då står den ju ändå på land och kan inte användas. Ett fritidsboende ger konstant dåligt samvete när man inte är där, kräver konstant underhåll/fix och man är aldrig riktigt ledig. En båt ger möjlighet till - ledighet! Ja, argument saknas det egentligen inte. Tycker jag. Redigerad 11 Augusti , 2015 av Aquan26HT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wilga 6 Postad 11 Augusti , 2015 Titta även på en Sea Ray 240, ngt större än en 215, men med midcabin. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Jag köpte en fjärde båt igår... så nu tycker hon att det räcker . Lite mer övertygning krävdes dock innan hon gick med på att vi skulle döpa sonen efter isbrytaren Bore, men hon gav med sig om det med till slut Om du inte ens får skaffa en endaste ynka liten båt så byt sambo! Helt tveklöst Redigerad 11 Augusti , 2015 av mikael_matsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 12 Augusti , 2015 Vi hade en Flipper Flash i nästan tio år men i sommar bytte vi till en Rinker FV 250. Flashen kändes med två barn (1+3) trång både på dagsutflykter och sova över (no shit...). Jag mutar min sambo med besök på skärgårdsrestaurangerna, ligger ofta med landström och dylikt och försöker anpassa familjeutflykterna att passa sambo och barn. På så vis klarar vi även lite sämre väder och kan vara ute ändå. Jag skulle inte vilja ha mindre båt för att passa familjen. En jättestor nackdel mot innan är dock att jag drar mig för att dra ut lite kortare utflykter själv på grund av större båt. Allt blir knepigare, helt klart. Jag skulle vilja ha en mindre båt för att kunna använda den mer själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 12 Augusti , 2015 Tror att alla kan skriva under på att en båt används få timmar på ett år. Det som man kan fråga sig själv är: Är det värt att lägga så mycket pengar på något som utnyttjas under semestern, samt lite kvällar och helger. Har också en fru som tycker det är lite väl mycket pengar som ligger låst i båten. Men båtar sjunker inte så mycket i värde som tex. bilar Man lever bara en gång. Husvagnar etc. kostar också pengar. För våran del ser det lite annorlunda ut, då vi har ett sommarhus ute i skärgården och är piskade till att ha båt. Dock så hade vi klarat oss med en mindre styrpulpetsbåt, men det är gott med en stor DC. Dels om det är lite sämre väder, få med ordentligt med packning. Kunna få ett break och kunna dra iväg ett par nätter. Så på frågan om det är värt at ligga ute med x antal 100k, Svaret är Ja för våran del. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 12 Augusti , 2015 (redigerade) En jättestor nackdel mot innan är dock att jag drar mig för att dra ut lite kortare utflykter själv på grund av större båt. Allt blir knepigare, helt klart. Jag skulle vilja ha en mindre båt för att kunna använda den mer själv. Glider lite OT, men båtens storlek har egentligen inte så mycket med saken att göra. Det handlar mer om båtens bestyckning. En 26-fotare med fjärrmanövrerat ankarspel är lättare att hantera själv än en 21-fotare utan. Men även en basutrustad "mellanstor" båt är inga större problem att hantera själv. Planera avfärd och ankomst för att utnyttja befintlig vind och ström snarare än att försöka besegra vädret så kommer du långt. Redigerad 12 Augusti , 2015 av Ljusdans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 12 Augusti , 2015 En jättestor nackdel mot innan är dock att jag drar mig för att dra ut lite kortare utflykter själv på grund av större båt. Allt blir knepigare, helt klart. Jag skulle vilja ha en mindre båt för att kunna använda den mer själv. Glider lite OT, men båtens storlek har egentligen inte så mycket med saken att göra. Det handlar mer om båtens bestyckning. En 26-fotare med fjärrmanövrerat ankarspel är lättare att hantera själv än en 21-fotare utan. Men även en basutrustad "mellanstor" båt är inga större problem att hantera själv. Planera avfärd och ankomst för att utnyttja befintlig vind och ström snarare än att försöka besegra vädret så kommer du långt. Kan jacka in lite med tråden ändå, hur mycket är det värt att lägga för att göra livet enklare? Jag är inne på bogpropeller för att råda bot på mina bekymmer men 20-30k känns dyrt spontant. Kanske är det värt för lite mindre magsår och gör att man använder båten mer, då är det värt det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser