Patrikone 2 Postad 10 Augusti , 2015 Hej! Jag var över från Göteborg till Laesø i förra veckan. När jag skulle gå hem såg jag att motortemperaturen kröp upp mot 95 grader och nära "rött" när jag körde i 21-23 knop vid drygt 3000 rpm. Inga larm dock eller känsla av dålig effekt från motorn. Det var bra väder och väldigt lite sjö så jag tycker inte jag ansträngde motorn väldigt mycket. När jag sänkte till 18-19 knop sjönk tempen snabbt ner till normala 80 grader. Vågade inte fortsätta i den högre farten då vi hade en lång sjöresa hem över öppet hav. Jag köpte båten (en Grandezza 26 2008) i april och har loggat ca 50 timmar så långt. Har alltid legat på 80 grader, aldrig över det tidigare även vid längre turer eller högre fart än ovan. Innan turen över kollade jag kylvätskenivå, olja etc men allt var normalt, inga läckage heller. Nu, är detta något jag behöver oroa mig för och få kollat eller kan jag känna mig ok med 95 grader? Funderar på om sjövattenintaget har fått någon blockering eller om impellern är dålig? Några tips om vad jag kan kolla enkelt själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 11 Augusti , 2015 Kolla impeller och sjövattenfilter. Kan även vara så att små delar av sjögräs passerat sjövattenfiltret och satt sig i värmeväxlaren. Pratade med en man i Långedrag förra året som då hade haft liknande problem som dina. Där hade man efter mycket letande hittat en boll med sjögräs i motorn. Det såg ut som en liten spyboll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 19 Augusti , 2015 Hej, fick bort problemen med att rensa inloppen för sjövatten på drevet, havstulpaner.. Men, idag får jag en "VARNING" i EVC displayen. Felkoderna är: MID 128 SID 27 FMI 1 Någon vänlig själ som kan tolka det för mig? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser