Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
AlexanderM

"Kristaller" i vindrutan.. tips?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Köpte en båt i somras som jag är väldigt nöjd med, en Crescent 495 HT. Är dock omöjligt att se igenom rutorna ordentligt om solen ligger på så jag undrar om någon har sett detta förut? Det är alltså inte bara gulnat och solblekt utan det ser ut som det är kristaller inuti plexiglaset.. 

Jag undrar om det kan fungera med våtslip och polering ändå? Tips och erfarenheter mottages gärna!

1zc02tw.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det inte går att få ordning på detta utan nya rutor. När jag hade det problemet framstod det som att rutan torkat sönder och "kristallerna" var små sprickor. Jag hoppas någon annan har bättre erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mikrosprickorna är inget att göra åt. Inte som att polera bilens strålkastare där de blir blästrade av vattensprut blandat med vägdamm. Endast nytt plexiglas gör dom nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag polerade med Autosol, det blev bättre.

Fast mina rutor var inte så nergångna som dina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom är slut!

Förbrukade.

Bara att ta ur,och till glasmästaren,beställ makrolon (polycarbonat),antagligen 4 mm tjockt.

Om du vill,beställ gärna uv beständigt.

Dyrt som böter...men man vill ju se ut.

MVH

Glasmästar,n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom är slut!

Förbrukade.

Bara att ta ur,och till glasmästaren,beställ makrolon (polycarbonat),antagligen 4 mm tjockt.

Om du vill,beställ gärna uv beständigt.

Dyrt som böter...men man vill ju se ut.

MVH

Glasmästar,n

Hade det på känn. Får bli till nästa säsong isåfall! Tack för rakt och bra svar! Tack alla andra också men tänker nog inte ens bemöda mig med att prova polera då jag är högst tveksamt till att det skulle bli bättre. Någon som har bytt liknande rutor och har ett ungefärligt pris på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...