Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
thomasx

Färskvattenkylning eller ej

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har en Yanmar 2GM20 från 2000 som är sjövattenkyld, och jag har funderat på om det kan vara en god eller dålig idé att konvertera den till färskvattenkylning. Hur länge kan motorn tänkas hålla om man fortsätter med sjövattenkylning? Hur mycket förlänger man livslängden om man sätter på en Martec idag? 
Några kommentarer kring detta och övriga aspekter?

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilka vatten har motorn gått? Vänern är svaret vi vill höra....

 

Du måste rensa kylkanalerna från rost så inte värmeväxlaren sätts igen av gammal rost.

 

Om man konverterar en sån motor och sköter den exemplariskt och byter glykol ibland blir livslängden tills motorn är utsliten av andra orsaker än korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Vänern är tyvärr inte svaret, utan Västkusten, Danmark, Norge, England.

Jag konverterade en båtmotor för många år sedan, då satte jag bara på en Martec utan att rensa någonting, och satte ett filter emellan (visste inte bättre på den tiden :) ). Det hela funkade finfint under de 4-5 år jag hade den båten och filtret fångade upp en del rostflagor. Jag tömde filtret regelbundet och vill minnas att det slutade komma rostflagor efter en tid. Men den båten hade gått i Stockholms skärgård. Självklart är ett filter en del av planen även denna gång.

Just nu funderar jag mest kring nyttan. Jag läste något om att Yanmars Y-motorer "håller hur länge som helst" och att det med en sådan är bättre att bara köra på, och byta toppen om den rostar sönder. Men nu har ju jag en 2GM20, med 15 år saltvatten på nacken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar en sötvattenkylning jämfört med att byta toppen? Som förstås inte ger upp vid bästa tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma fundering runt vår Yanmar 1GM10 som är från 2002.

 

Den har gått några år på Västkusten och resten i Mälaren, nu på Ostkusten.

 

Är det värt besväret och kostnaden, eller skaffar man nya problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade bort den lucka som den aktre zink-anoden sitter i, och såg detta.

 

post-53711-0-38755800-1439327802_thumb.jpg

Ser ju bättre än väntat ut, tycker jag.
Dock blev jag lite förvånad över att det var helt torrt, och fyllt med luft. Var/hur kommer luften in? Jag har inga som helst läckage någonstans, vågar jag påstå :)

Redigerad av thomasx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, det ser ju så bra ut efter alla år att det kanske är överkurs med sötvattenkylning ändå?

 

Sipprar inte kylvattnet ut via impellern när motorn varit avstängd ett tag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med sötvattenskylning på gamla motorer kan nog ha många sidor. En kompis köpte en båt som bara skulle ha gått i Vättern och Vänern. Var med på hemtransporten. På väg in mot Vänersborg hände det nåt med motorn, så vi fick ta oss in med segel i den nästan obefintliga vinden. Det gick, men det tog tid.

 

Av praktiska skäl tog han båten resten av vägen hem med lastbil.

 

Reparerade motorn och satte samtidigt på sötvattenskylning. Motorn hade gått perfekt från Hjo till Vänersborgsviken. Efter att han monterat sötvattenskylning fick han problem med varmgång. Ett problem som han inte kunde komma till rätta med. Till slut tröttnade han och bytte motor.

 

Hur mycket han gjorde ren kylkanalerna eller om han hade nåt filter har jag ingen aning om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en md3b alltså en gammal motor , jag konverterade på färskvattenkylning i våras , när jag sedan sjösatte och testade motorn så kokade den efter ca 25 min . Jag kände en svag doft utav avgaser i expantionskärlet , jag förstod då att topplockspackningen var gången plockade isär mycket riktigt var det lite vatten i en cylinder .detta hade jag nog inte upptäck om jag fortsatt köra på sjövatten , så jag förordar konvertera .

Redigerad av rackarhulda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I samma ögonblick man sätter i färskvattenkylning slutar motorn att rosta, detta är skäl nog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-08-12 vid 07:53 skrev Thallatha:

Det där med sötvattenskylning på gamla motorer kan nog ha många sidor. En kompis köpte en båt som bara skulle ha gått i Vättern och Vänern. Var med på hemtransporten. På väg in mot Vänersborg hände det nåt med motorn, så vi fick ta oss in med segel i den nästan obefintliga vinden. Det gick, men det tog tid.

 

Av praktiska skäl tog han båten resten av vägen hem med lastbil.

 

Reparerade motorn och satte samtidigt på sötvattenskylning. Motorn hade gått perfekt från Hjo till Vänersborgsviken. Efter att han monterat sötvattenskylning fick han problem med varmgång. Ett problem som han inte kunde komma till rätta med. Till slut tröttnade han och bytte motor.

 

Hur mycket han gjorde ren kylkanalerna eller om han hade nåt filter har jag ingen aning om. 

 

Han hade nog luft i kylsystemet och det gick därför varmt. Så hade jag på min O 21 och Martecen räckte till gott för att kyla tillfredställande. Det värsta är att man luftar och tror att det är luftfritt. Övning, envishet och tålamod krävs för tillfredställande luftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...