thomasx 4 Postad 10 Augusti , 2015 HejsanJag har en Yanmar 2GM20 från 2000 som är sjövattenkyld, och jag har funderat på om det kan vara en god eller dålig idé att konvertera den till färskvattenkylning. Hur länge kan motorn tänkas hålla om man fortsätter med sjövattenkylning? Hur mycket förlänger man livslängden om man sätter på en Martec idag? Några kommentarer kring detta och övriga aspekter? Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 Augusti , 2015 I vilka vatten har motorn gått? Vänern är svaret vi vill höra.... Du måste rensa kylkanalerna från rost så inte värmeväxlaren sätts igen av gammal rost. Om man konverterar en sån motor och sköter den exemplariskt och byter glykol ibland blir livslängden tills motorn är utsliten av andra orsaker än korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 10 Augusti , 2015 HejsanVänern är tyvärr inte svaret, utan Västkusten, Danmark, Norge, England.Jag konverterade en båtmotor för många år sedan, då satte jag bara på en Martec utan att rensa någonting, och satte ett filter emellan (visste inte bättre på den tiden ). Det hela funkade finfint under de 4-5 år jag hade den båten och filtret fångade upp en del rostflagor. Jag tömde filtret regelbundet och vill minnas att det slutade komma rostflagor efter en tid. Men den båten hade gått i Stockholms skärgård. Självklart är ett filter en del av planen även denna gång.Just nu funderar jag mest kring nyttan. Jag läste något om att Yanmars Y-motorer "håller hur länge som helst" och att det med en sådan är bättre att bara köra på, och byta toppen om den rostar sönder. Men nu har ju jag en 2GM20, med 15 år saltvatten på nacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 Augusti , 2015 Vad kostar en sötvattenkylning jämfört med att byta toppen? Som förstås inte ger upp vid bästa tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 11 Augusti , 2015 Har samma fundering runt vår Yanmar 1GM10 som är från 2002. Den har gått några år på Västkusten och resten i Mälaren, nu på Ostkusten. Är det värt besväret och kostnaden, eller skaffar man nya problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 11 Augusti , 2015 (redigerade) Plockade bort den lucka som den aktre zink-anoden sitter i, och såg detta. Ser ju bättre än väntat ut, tycker jag.Dock blev jag lite förvånad över att det var helt torrt, och fyllt med luft. Var/hur kommer luften in? Jag har inga som helst läckage någonstans, vågar jag påstå Redigerad 11 Augusti , 2015 av thomasx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 12 Augusti , 2015 Intressant, det ser ju så bra ut efter alla år att det kanske är överkurs med sötvattenkylning ändå? Sipprar inte kylvattnet ut via impellern när motorn varit avstängd ett tag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Augusti , 2015 Det där med sötvattenskylning på gamla motorer kan nog ha många sidor. En kompis köpte en båt som bara skulle ha gått i Vättern och Vänern. Var med på hemtransporten. På väg in mot Vänersborg hände det nåt med motorn, så vi fick ta oss in med segel i den nästan obefintliga vinden. Det gick, men det tog tid. Av praktiska skäl tog han båten resten av vägen hem med lastbil. Reparerade motorn och satte samtidigt på sötvattenskylning. Motorn hade gått perfekt från Hjo till Vänersborgsviken. Efter att han monterat sötvattenskylning fick han problem med varmgång. Ett problem som han inte kunde komma till rätta med. Till slut tröttnade han och bytte motor. Hur mycket han gjorde ren kylkanalerna eller om han hade nåt filter har jag ingen aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 22 Augusti , 2015 (redigerade) Jag har en md3b alltså en gammal motor , jag konverterade på färskvattenkylning i våras , när jag sedan sjösatte och testade motorn så kokade den efter ca 25 min . Jag kände en svag doft utav avgaser i expantionskärlet , jag förstod då att topplockspackningen var gången plockade isär mycket riktigt var det lite vatten i en cylinder .detta hade jag nog inte upptäck om jag fortsatt köra på sjövatten , så jag förordar konvertera . Redigerad 22 Augusti , 2015 av rackarhulda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 29 Augusti , 2015 I samma ögonblick man sätter i färskvattenkylning slutar motorn att rosta, detta är skäl nog. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 26 Mars , 2019 2015-08-12 vid 07:53 skrev Thallatha: Det där med sötvattenskylning på gamla motorer kan nog ha många sidor. En kompis köpte en båt som bara skulle ha gått i Vättern och Vänern. Var med på hemtransporten. På väg in mot Vänersborg hände det nåt med motorn, så vi fick ta oss in med segel i den nästan obefintliga vinden. Det gick, men det tog tid. Av praktiska skäl tog han båten resten av vägen hem med lastbil. Reparerade motorn och satte samtidigt på sötvattenskylning. Motorn hade gått perfekt från Hjo till Vänersborgsviken. Efter att han monterat sötvattenskylning fick han problem med varmgång. Ett problem som han inte kunde komma till rätta med. Till slut tröttnade han och bytte motor. Hur mycket han gjorde ren kylkanalerna eller om han hade nåt filter har jag ingen aning om. Han hade nog luft i kylsystemet och det gick därför varmt. Så hade jag på min O 21 och Martecen räckte till gott för att kyla tillfredställande. Det värsta är att man luftar och tror att det är luftfritt. Övning, envishet och tålamod krävs för tillfredställande luftning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser