christopheri 9 Postad 10 Augusti , 2015 Det verkar vara omöjligt att tanka bensin över kajen i Danmark. Diesel finns, men inte bensin. Jag Har frågat några danskar och dom verkar inte veta varför det är så. Det verkar ju inte vara säkrare att få släpa ner ett oljefat med bensin för att sedan tanka ifrån det. Ngt som vet varför? Tex Læsø österby havn, deras fat är på 60 liter. Det blir många vändor upp till bensinstationen. Och känns lite riskabelt att konka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 10 Augusti , 2015 För liten marknad, + att det krävs skilda säkerhetsregler för bensin och diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 10 Augusti , 2015 I England är det tydligen svårt att få tag på bensin vid sjömack med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Augusti , 2015 Märkte av detta när vi hade utombordare. Göta kanal har jag släpat dunk. I Norge fick jag egentligen inte ha "trycktanken" kvar i båten. Jag kan förstå att lättflyktiga gaser från bensin i kombination med risk för statisk elektricitet i båten är en rätt stor risk. De flesta lösa utombordartankar är inte jordade och kan ligga på flera tusen volt och när man tankar kan även hög spänning byggas upp av flödet i slangen. Motsvarande risker finns nog i bilfallet men där är tankinstallationerna mer lika, ledande plåtchassie mm. Sannolikt har det varit några bränder och brand i plastbåt är nästan osläckbar. Såg det vid grannbryggan. Brandkåren ryckte ut med diverse släckutrustning men lyckades inte släcka. Båten brann friskt tills den nästan sjönk. Endast nån dm fribord fanns kvar av motorbåten. Detta var inte vid bensinbryggan så det var ingen tankningsolycka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser