Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
supernils

Flytta storskotsvagnen i en Fingal

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min Fingal 28 har storskotsvagnen på en skotbänk mitt i sittbrunnen.

Bommen är av den kortare varianten (det skall tydligen finnas en modell där bommen går över hela sittbrunnen).

Storskotet sitter i änden på bommen och skotbänken är placerad rakt nedanför (Alt 1).

 

Nu har jag sett Youtube-filmer på 2 olika Fingal båtar med andra placeringar av skotvagnen.

 

En har den på den förliga toften i sittbrunnen (Alt 2) och den andra har den på den akterliga sargen av sittbrunnen (Alt 3).

 

Mina funderingar (Bild nedan)

Alt 1

Lätt att sköta storskotet då man sitter till rors och man får varken bom eller skot i skallen vid slag.

Alt 2

Sittbrunnen är fri men med 2 barn som skall ut och in ur ruffen hela tiden så kommer det garantera att hända något när skotvagnen far förbi ingången till ruffen.

Alt 3

Fri sittbrunn men storskotet går diagonalt från bomänden till akterkanten så man måste ducka när man slår.

 

Jag har med mina nästan 190 cm ganska långa ben som måste stuvas undan i sittbrunnen och däför vore det skönt att få den ökade rörelsefrihet som en bortagen skotbänk skulle ge.

 

Frågor

Finns det några kraftmässiga faror med att flytta skotbänken till akter om sittbrunnen?

Blir det några underliga belastningar som kan skada riggen på ett eller annat sätt?

Är det något annan jag bör tänka på om jag skulle gå vidare med alternativ 3?

 

post-104873-0-63394600-1439203566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade skotning i aktern på min förra båt. Helt hopplöst. Dels kunde ingen annan än rorsman sköta skotet, dels blev allt baklänges så man hade svårt att kolla på seglet medan man skotade - men värst av allt var att skotet envisade sig med att trassla in sig i rorkulten hela tiden.

 

Jag hade satt skenan på bridgedäcket (det du kallar främre toften) som löpt från sarg till sarg och satt en bygel på bommen längre föröver för att matcha den nya placeringen av skotet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg - jag seglar aldrig utan stopp på min skotvagn; den kan då alltså inte "fara förbi".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade skotning i aktern på min förra båt. Helt hopplöst. Dels kunde ingen annan än rorsman sköta skotet, dels blev allt baklänges så man hade svårt att kolla på seglet medan man skotade - men värst av allt var att skotet envisade sig med att trassla in sig i rorkulten hela tiden.

 

Jag hade satt skenan på bridgedäcket (det du kallar främre toften) som löpt från sarg till sarg och satt en bygel på bommen längre föröver för att matcha den nya placeringen av skotet.

 

 

Bra poäng, tack.

 

Jag såg någon variant här på forumet där någon dragit upp skotet så att det kom ner från bommen för att slippa ha det bakom ryggen. Detta torde dock vara besvärligt när man länsar :).

 

Detta kanske kan lösas på annat sätt och det vore fortfarande intressant att veta om det är några kraftproblem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraftproblem = inga, om du flyttar skotet ut på bommen.

 

Skotlåset BÖR vara innom räckhold framför rorsman.

 

Jag håller med dig. Skotskenan i framkant på fremre toftan är fyfy för ALLA som bara "åker med" och inte gastar.

 

En lösning är ha skena och vagn akter, MEN föra fram skotet til skotlås under denna. Vi har det såhär på våra IOD'ar. Bilden visar skotlåset ungefär mitt på bommen. Perfekt antligen rorsman eller storskotare skal köra.

Vi har skotskena i hela båtens bredd där akter. Vagntrim och fintrim (om du vil ha det, kan föras fram i "trimboxar" i brunnen. Fintrim är kanske onödig om man ine regattaseglar, men vagntrim tilhör "normal" segling.

 

Storen på denna båten är 37 kvm. Krysstället 45 kvm.

 

post-93948-0-29437100-1439213697_thumb.jpg

 

Jag kan leta fram bättre detaljfoto om du tycker detta är interessant.

 

 

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade skotning i aktern på min förra båt. Helt hopplöst. Dels kunde ingen annan än rorsman sköta skotet, dels blev allt baklänges så man hade svårt att kolla på seglet medan man skotade - men värst av allt var att skotet envisade sig med att trassla in sig i rorkulten hela tiden.

 

Jag hade satt skenan på bridgedäcket (det du kallar främre toften) som löpt från sarg till sarg och satt en bygel på bommen längre föröver för att matcha den nya placeringen av skotet.

 

 

Har haft två båtar med skotning på balk och skena mitt i sittbrunnen. Vet inte hur många gånger jag slagit benen blodiga på den skiten.

 

Sen har jag haft fem båtar där jag har haft skotningen bakom ryggen, varav två med skena och tre med ett upp och nedvänt V. Tycker inte det har varit något som helst problem - fast jag kappseglar ju aldrig och seglar väldigt mycket själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar också själv, och har faktiskt aldrig slagit i smalbenet i skotbalken tvärs över skttbrunnen, vilket är ganska märkligt. Men hade jag haft ett bridgedäck hade min skotskena monterats där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar också själv, och har faktiskt aldrig slagit i smalbenet i skotbalken tvärs över skttbrunnen, vilket är ganska märkligt. Men hade jag haft ett bridgedäck hade min skotskena monterats där...

 

Jag har långa ben. Mycket långa och ostyriga.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

tre med ett upp och nedvänt V.

 

Vad innebär upochnedvänt V?

 

 

post-106994-0-23780700-1439320038_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

tre med ett upp och nedvänt V.

 

Vad innebär upochnedvänt V?

 

 

attachicon.gifskot.png

 

Du blir ju helt avh. av kicktalja då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

tre med ett upp och nedvänt V.

 

Vad innebär upochnedvänt V?

 

 

attachicon.gifskot.png

 

Du blir ju helt avh. av kicktalja då.

 

 

Det är väl bara på min nuvarande båt som man inte kan ha en kicktalja. Alla utom rorsman skulle bli halshuggna. Finns det båtar där man över huvud taget inte behöver kicktalja!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

tre med ett upp och nedvänt V.

 

Vad innebär upochnedvänt V?

 

 

attachicon.gifskot.png

 

Du blir ju helt avh. av kicktalja då.

 

 

Det är väl bara på min nuvarande båt som man inte kan ha en kicktalja. Alla utom rorsman skulle bli halshuggna. Finns det båtar där man över huvud taget inte behöver kicktalja!?

 

Svar på fråga:

Nej, men när man har bra vagnmöjlighet behövs inte kicktaljan vid bidevindsseglats.

Vid frisk vind blir det då en mycket stor last på "kick'en" för att hålla storen så plan som möjlig.

Vagn är A o O om man vill segla effektivt............och vid lätt vind vill man ju ofta vagna upp oxå.........

 

PS. Ja, jag känner din rigg ;-)

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också "V" skotningen på min Storfidra och då är det kicken som står till buds för att skapa tvist i storen som man normalt gör med skotvagnen. Nu har jag ett väldigt fräscht storsegel som spiller vinden fint och gör att avsaknaden av vagn inte känns lika besvärlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också "V" skotningen på min Storfidra och då är det kicken som står till buds för att skapa tvist i storen som man normalt gör med skotvagnen. Nu har jag ett väldigt fräscht storsegel som spiller vinden fint och gör att avsaknaden av vagn inte känns lika besvärlig.

 

Å katten.

 

På min Storfidra är det skena som sitter på puchpit, men ändå akter om rorsman.

 

"upp och nedvänt V-skotning" som jag i hastigheten råkade kalla det (och som jag trodde alla förstod vad jag menade) hade jag på min Havsfidra och på min Pop16. Den tredje båten jag i hastigheten trodde jag har det på är på min Bohusjulle (bilden uppe till vänster) men där har jag en "levagn" beståendes av en vajer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Jo jag har en Fin-Gal, Fin flicka...

Å jag har en skena på sargen på akterkant sittbrunnen. Kanon bra.

På förra båten tog jag bort skotbalken som delade av sittbrunnen, för det första jag gjorde var att slå benet blodigt första dan när jag skulle segla hem båten.

Så skotet åkte ut till akterstaget med omedelbar verkan å där förblev den å jag hade inget som helst problem att skota, man tittar framåt men drar i linan ändå. Ser inte ens problemet.

 

På Fingaln så äre i akterkant original, jag har en av de sista modellerna. Funkar kanon. Linan ligger på akter däck, rent i sittbrunnen.

 

Å inte nog med det, jag har kapat bort det sk Bridgedäcket. Nu äre en plattform på 1 dm där å båten blev avsevärt rymligare å lättare att gå ner, stegen med de 5 pinnarna borta. Man klättrar inte ner utan kliver ner ett steg bara.

Så att sätta nått på rufftaket eller en skotbalk i det lilla utrymmet i sittrunnen --- nä tack inte för min del.

 

Ser inget som helst hinder/besvär med att skota trots  det sitter bakom ryggen å hur det skulle ändra nått vid kappsegling kan jag inte räkna ut.

 

Sedan har ju Fingal masthead. I ärlighetens namn  --- inte mycket att trimma där. Kröka toppen för att plana ut seglet i hård vind å högt kryss, äsch, det ger 0,1 knop....... det missar man man med att styra fel i ett par vågor, vill man kappsegla på den gränsen skall man inte ha Fingal.

 

Det jag saknar i så fall är en flexibel sträckare till babystaget så masten inte pumpar. Typ en hävarm man hade på g:a skärgårskryssare för backstaget (inte akterstaget) Kanske att jag drar upp en lina till rufftaket å en extra liten vinsch där samt gummistropp som drar undan babystaget när det inte behövs. Att ha två extra vant visande förut istället löser inte problemet med stora genuan när  man slår. Flyttade förrexten (min kursivering) in  undervantet till ruffsidan, se tidigare bilder, så nu kan man springa runt på däcket utan hinder.

 

Visst ja, min bom  är extra lång så skotet visar "rakt" ändå. Lyfter inte, när det piper i så får man dra i kicken.  Seglet går inte helt ut på bommen. Å seglet är lösfotat. Bättre form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo jag har en Fin-Gal, Fin flicka...

Å jag har en skena på sargen på akterkant sittbrunnen. Kanon bra.

På förra båten tog jag bort skotbalken som delade av sittbrunnen, för det första jag gjorde var att slå benet blodigt första dan när jag skulle segla hem båten.

Så skotet åkte ut till akterstaget med omedelbar verkan å där förblev den å jag hade inget som helst problem att skota, man tittar framåt men drar i linan ändå. Ser inte ens problemet.

 

På Fingaln så äre i akterkant original, jag har en av de sista modellerna. Funkar kanon. Linan ligger på akter däck, rent i sittbrunnen.

 

Å inte nog med det, jag har kapat bort det sk Bridgedäcket. Nu äre en plattform på 1 dm där å båten blev avsevärt rymligare å lättare att gå ner, stegen med de 5 pinnarna borta. Man klättrar inte ner utan kliver ner ett steg bara.

Så att sätta nått på rufftaket eller en skotbalk i det lilla utrymmet i sittrunnen --- nä tack inte för min del.

 

Ser inget som helst hinder/besvär med att skota trots det sitter bakom ryggen å hur det skulle ändra nått vid kappsegling kan jag inte räkna ut.

 

Sedan har ju Fingal masthead. I ärlighetens namn --- inte mycket att trimma där. Kröka toppen för att plana ut seglet i hård vind å högt kryss, äsch, det ger 0,1 knop....... det missar man man med att styra fel i ett par vågor, vill man kappsegla på den gränsen skall man inte ha Fingal.

 

Det jag saknar i så fall är en flexibel sträckare till babystaget så masten inte pumpar. Typ en hävarm man hade på g:a skärgårskryssare för backstaget (inte akterstaget) Kanske att jag drar upp en lina till rufftaket å en extra liten vinsch där samt gummistropp som drar undan babystaget när det inte behövs. Att ha två extra vant visande förut istället löser inte problemet med stora genuan när man slår. Flyttade förrexten (min kursivering) in undervantet till ruffsidan, se tidigare bilder, så nu kan man springa runt på däcket utan hinder.

 

Visst ja, min bom är extra lång så skotet visar "rakt" ändå. Lyfter inte, när det piper i så får man dra i kicken. Seglet går inte helt ut på bommen. Å seglet är lösfotat. Bättre form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ser inget som helst hinder/besvär med att skota trots  det sitter bakom ryggen å hur det skulle ändra nått vid kappsegling kan jag inte räkna ut.

 

Sedan har ju Fingal masthead. I ärlighetens namn  --- inte mycket att trimma där.

 

Hmmm... jo, om man inte trimmar så är det ju inte så noga att det är lätt att trimma... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara fel att kunna trimma även om det är en mastheadrigg, t.ex. att sträcka upp förstaget i bidevind. Att ha skotet bakom sig när man seglar är hur tokigt som helst, böja sig för skotet när man slår!! Vända sig bakåt när man trimmar storen, nä bättre att ha grejerna framför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en bild på skotning som stora båtar har

post-67516-0-60087200-1439585050_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår Windex 92 sitter skenan (orginal var linor typ laserjolle) på akterdäck. Skotet köper ut från bommen mitt över sittbrunnen med två olika utväxlingar, en fintrim och en för snabbare skotning. När vi köpte båten blev min reaktion " hur f..n tänkte herrar Bergström och Ridder när dom konstruerade detta", men enda nackdelen kan vara vid läns då skotlåset hamnar lite långt bort men å andra sidan tillåter inte våra spridare att man släpper ut särskilt mycket. Sittbrunnen är alltid fri och trimmet är hur lätt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Kalman

Lång bom med "kort" segel är det din egen konstellation eller original?

Om man har "hellängdssegel " på lång bom behöver man då kompensera med mer segelyta förom masten?

Har du postat bilder på ickebridgedäcket någonstans som jag inte hittar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jask....jag är vänd framåt...el snarare sitter på sidan som vanligt när man seglar å när jag drar i skotet tittar jag framåt på seglet. Inga problem

 

Sedan så...nä.... den fastnar inte alls bakom ryggen, tvärtom, det är helt ur vägen å rent i sittbrunnen! Jag vänder mig alltså inte bakåt.

 

Å Peter_K det går att fintrimma, jag ser inte vad som skulle vara hindret,  inte att jag sedan inte finlirar så mycket. Jag har tid att förlora den extra 0,1 knop i 15 minuter som det är frågan om. Det jag inte kunde se var/vad  hindret skulle vara om man kappseglade. Missförstå mig rätt.

:-)

Supernils.....Det är bommen som är extra lång. Seglet har standard storlek å form, det går inte att utnyttja bommens hela längd för akterstaget tar i. Å det skulle inte vara nån vits att göra för mycket riktigt så skulle det ändra balansen mellan storen å förseglen. Precis som du antyder.

 

Klart du inte hittar bilder på "bridgedäcket" dvs det före detta som inte finns kvar. Jag har inte lagt upp några än. Det är fortfarande omålat å skall dit lite glasfiber å spackel å slipas å målas  osv, inte "salongsren". Men den är "funktionsfärdig". Tills vidare har jag en "ful" lucka nertill å pardörrarna är inte klara utan jag kör med de gamla isättnings skivorna så länge. Finns vinterjobb kvar.

 

Har lite för mycket runt mig just nu men det blir bilder så småningom. Samma för det uppvikbara trappsteget som jag provmonterat igår men skall göra om delvis. När jag får tid. :(

Hoppas jag hinner segla några dar i slutet av aug på västkusten om det går bra med jobben å vädret. Jag har mera att göra just nu än innan pensionen men kroppen håller inte samma tempo förstås så dagarna räcker inte till.

 

Äre nån som har tips om "flexibel" ansättning av babystaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, när jag seglar kan jag styra med vänster hand och hålla skotet i höger hand (eller tvärt om), i byig vind och vinden för om tvärs är det absolut nödvändigt om man vill kunna släppa snabbt. Det handlar inte om 0,1 knop i 15 minuter, utan om säkerhet och bekvämlighet. Det går inte speciellt bra att göra så om skotet sitter akter om rorkulten. Jag vet, för så var det på min förra båt. Heldumt. Aldrig igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Peter_K

Nu blev jag lite nyfiken. Hur seglar du å med vilken båt? Jolle? Eftersom du måste kunna släppa skotet snabbt. Nu pratar jag om storskotet. Den sitter väl i  en "råtta" så det är väl bara att rycka i linan? Å det går bra för mig på min båt med skotet bakom mig om jag nu skulle behöva släppa snabbt.

På katamaran kan man ofta komma i  situationen att man måste släppa skotet snabbt, det finns ett otal speciallösningar för det. Den kan ju inte kränga ner som en vanlig kölbåt å på det viset tappa vinden ur seglet. Så jag är lite nyfiken på hur du seglar å varför du har behovet att kunna släppa skotet snabbt.

Jag menar, jag har  hittills i mitt liv aldrig varit med om att det händer nått annat än att båten kränger ner våldsamt samt ev. skär upp/lovar om man behåller skotet  i en extra kraftig by. Inget trevligt  eller bra men absolut ofarligt, bortsett från påfrestningen på segel å rigg samt ev medfarandes nerver å rädsla.

 

Jag har med flit/avsiktligt testat alla mina båtar i hårda vindar att med fullt ställ kränga ner dem så långt det går just för att testa å veta hur det beter sig å var gränserna går. Mina senaste tre segelbåtar har jag aldrig lyckats kränga ner så däcket/sargen kommer under vattenytan. Endast enstaka vågor har rullat in över däck. Inte ens min jolle, Snipe-en har jag lyckats kränga över. Däremot gick det att välta kul den om man var två å gav sig den på´t. Å då är det alltså en jolle  ingen  kölbåt.

Vet du, jag tror det är en vanesak bara. Man har övat in vissa grepp å rutiner som funkar för en å då håller man sig till det. Å det är inget fel med det, sånt underlättar, ibland kallas det för erfarenhet. Så länge det inte låser en för att hitta nya grepp som kan ha andra fördelar så är det okej  med "vanor". Tror att vi är nog ganska lika där de flesta människor, man byter inte mot nått annat om man inte sett å ser fördelar i det nya. Jag såg fördelen med att just slippa linorna i sittbrunnen, inga barnfötter som trasslar in sig å inte i vägen för folk som inte är så båtvana. Så jag är nöjd med skotet  på sittbrunssargen på sin skena där. Du  å många andra är nöjda med sina "knäkrossare" eller skotbalk som de skall klättra/kliva över.

 

Får jag berätta en sann upplevelse. En god vän byggde en stor skuta, typ fiskebåt/fraktskuta i betong. Sådär 14-15 m lång å bred på över 4. Nåväl. Ganska flushdäckat å längst bak en sk rorsmansbrunn. Satt man ner stack bara huvet upp nästan. (Beror på hur lång man är förstås.)Man stod bra men hade ingen närsikt. Ägaren tyckte det var fantastisk just i hårt väder att sitta skyddat. Höll me. Men sedan när du i hårt väder skall byta rorsman....hur gör ni då? Fick inget svar. Kröp på däcket med säkerhetslina å blev närapå nerspolad ett antal gången innan de nådde "brunnen" å trängdes å bytte plats. I mitt tycke "väldigt  säkert" just i hård havssegling. (Ironi) Den båten såldes efter ett antal år i grekiska vattnen å nya ägarna lyckades sänka henne i närheten av Gibraltar. Ett sånt öde!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, du vet att jag inte seglar jolle. Men i byig vind och i en trång skärgård samt med barn ombord är det viktigt att inte båten skär upp mot vinden eller kränger kraftigt. Jag har som sagt seglat med en båt med storskotet akteröver, och jag tyckte som sagt att lösningen var usel av tidigare uppräknade skäl. Du är jättevälkommen att tycka precis annorlunda. Men skulle jag köpa en båt med samma skotplacering igen skulle den första åtgärden vara att flytta den till bridgedäck (vilket saknas på min båt, jag har därför en löstagbar skotbalk tvärs sittbrunnen). Har endast en gång på alla år slagit i benet i skotbalken; det var när jag glömt att ta bort den i hamn samtidigt som jag flyttat skotet till relingslisten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjenixen Peter_K , jo men visst, det är tillåtet att tycka olika.  :)

Men jag log lite....för jag har ju även skurit bort bridgedäcket! :) :)

Så återstår rufftaket med sk tysk skotning om jag skulle ändra mig. :) :) :)

Sedan så har jag liksom hunnit bli lite mera "mogen" som de säger, inga barn ombord som blir rädda å inga gäster som inte seglat å blir rädda å själv är jag härdad o reagerar inte om hon kränger ner i en körare. Bra drar åt mig rorkulten lite hårdare å njuter.                :) :) :) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...