heading 0 Postad 10 Augusti , 2015 Hej Tog ur batterierna och när jag satte tillbaka dem så har jag uppenbarligen gjort något fel. Ett batteri är uppmärkt som start och de andra är förbrukning. Jag antar att de skall inte kopplas samman utan det sköter batteri boxen dvs vredet där man väljer 1.,2 eller both? Just nu har jag ingen el i läge 2? Tar gärna emot en snabblektion vad jag gjort för fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 10 Augusti , 2015 Lite svårt att säga utan mera info om hur inkopplingen ser ut. Har du något foto eller någon instruktion du kan bifoga? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 10 Augusti , 2015 Kolla på tillverkaren till strömbrytarswitchens tillverkare på deras hemsida, det brukar finnas bra kopplingsscheman att ladda ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 10 Augusti , 2015 Kolla på tillverkaren till strömbrytarswitchens tillverkare på deras hemsida, det brukar finnas bra kopplingsscheman att ladda ner. Tack Jag skall dyka ned med lite utprintade kopplings alternativ från nätet. Eftersom jag inte rört några plintar eller relän så är det väl mest en fråga om att se att + /- sitter som de skall. Vad man kan se på scheman så skall förbrukarna vara parallellkopplade med - till start och + till någon plint eller skiljerelä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Augusti , 2015 Min spontana reaktion är att om du har den typen av batterifrånskiljare/omkopplare så har du inget specifikt startbatteri eller förbrukningsbatteri Du har två batteri där du kan välja det ena eller det andra eller båda. Bägge fungerar som både startbatteri och förbrukningsbatteri. Har du ett skiljerelä!? Vad är det för typ!? Hur katten är det kopplat!? Skulle du haft ett specifikt startbatteri så skulle den va kopplad till Startmotorn och generatorn, eventuellt med en egen batterifrånskilljare och ett förbrukningsbatteri som var kopplat till "elcentralen" via en egen batterifrånskiljare. Mellan batteriera skulle det ha suttit ett skiljerelä, som laddar förbrukningsbatteriet när generatorn laddar. Då har man ett separat Start och separat förbrukningsbatteri. Nu är det ju en blandning mellan "åsna och fasan" som en gammal kompis skulle ha sagt. Nu kan det ju va så att bägge batterierna varit inkopplade parallellt och du aldrig har använt läge 2, fast det borde du ju se på kablarna. Eller går det en kabel från varje batteri till batteriomkopparen. Ligger den ena på bulten för läge ett och den andra på bulten för läge två, eller går bägge till samma bult eller går rent av den ena kabeln direkt till Startmotorn (som det borde va) Sen om man skall ha batterifrånskiljare och/eller säkringar mm mm finns det lika många åsikter som det finns experter. Elanläggningen i min båt skulle säkert en del ha dömt ut som fullständigt vansinnig, men enligt min uppfattning fungerar den bra och praktiskt och är relativt säker. Jag har ett startbatteri på 75 Ah och en förbrukningsbank på ca 400 Ah. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 11 Augusti , 2015 Min spontana reaktion är att om du har den typen av batterifrånskiljare/omkopplare så har du inget specifikt startbatteri eller förbrukningsbatteri Du har två batteri där du kan välja det ena eller det andra eller båda. Bägge fungerar som både startbatteri och förbrukningsbatteri. Har du ett skiljerelä!? Vad är det för typ!? Hur katten är det kopplat!? Skulle du haft ett specifikt startbatteri så skulle den va kopplad till Startmotorn och generatorn, eventuellt med en egen batterifrånskilljare och ett förbrukningsbatteri som var kopplat till "elcentralen" via en egen batterifrånskiljare. Mellan batteriera skulle det ha suttit ett skiljerelä, som laddar förbrukningsbatteriet när generatorn laddar. Då har man ett separat Start och separat förbrukningsbatteri. Nu är det ju en blandning mellan "åsna och fasan" som en gammal kompis skulle ha sagt. Nu kan det ju va så att bägge batterierna varit inkopplade parallellt och du aldrig har använt läge 2, fast det borde du ju se på kablarna. Eller går det en kabel från varje batteri till batteriomkopparen. Ligger den ena på bulten för läge ett och den andra på bulten för läge två, eller går bägge till samma bult eller går rent av den ena kabeln direkt till Startmotorn (som det borde va) Sen om man skall ha batterifrånskiljare och/eller säkringar mm mm finns det lika många åsikter som det finns experter. Elanläggningen i min båt skulle säkert en del ha dömt ut som fullständigt vansinnig, men enligt min uppfattning fungerar den bra och praktiskt och är relativt säker. Jag har ett startbatteri på 75 Ah och en förbrukningsbank på ca 400 Ah. Tack för synpunkter. Nu är det ju inte jag personligen som varit och skruvat och bytt bland alla reläer och plintar utan en auktoriserad marinelektriker som jag dessvärre inte har kontakt med. Därför vet jag att allt var gjort enligt expertnormen (prislappen indikerade åtminstone flera timmars arbete!!) dvs start och förbrukare åtskilda men vid behov alla tillsammans. Allt reglerat med huvudströmbrytarens lägen. Felet ligger säkert i felkoppling i batteribanken. Återkommer när saken är löst för den intresserade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Augusti , 2015 Har du bara plockat bort batterierna, så är det ju inte mycket som kan gå fel. Max fyra kablar med var sin polsko, där minuskablarnas polskor är mindre och bara passar på minuspolerna. Om du har tex ett vanligt startbatteri till starten och ett marin fritidsbatteri till förbrukningen, skulle det ju max kunna va så illa att du koppar startbatteriet som förbrukningsbatteri och förbrukningsbatteriet som startbatteri. Ingen katastrof på kort sikt (kanske inte på lång sikt heller) Eller var du så ambitiös att du lossade alla kablarna i alla ändar!? Jag har en sån brytare som du. Pluskabeln från startbatteriet går till anslutning två på omkopplaren och på samma bult - stumt ansluten ligger kabeln som går till startmotorn och generatorn. Startmotorn och generatorn kan alltså inte brytas bort (en har en mycket stor säkring närmast batteriet) Kabeln från förbrukningsbanken går (via en stor säkring närmast batteribanken) in på ettan. Utgående kabel går till elcentralen där de flesta elförbrukare är anslutna. Ställer jag omkopplarn i läge 1 är förbruknngsbanken ansluten till elcentralen. I läge 1+2 är förbrukningsbank och starbatteriet ihopkopplade (utifall att starbatteriet inte klara av att starta motorn) I läge 2 blir följaktligen startbatteriet ensamt inkopplat på elcentralen och förbrukarna. Detta läge skall i min båt aldrig användas. Du får följa de grova kablarna och rita upp dem på ett papper och se hur de är kopplade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Augusti , 2015 Läser i tråd efter tråd att man vill kunna koppla ihop alla batterier för att kunna starta om startbatteriet är tomt. Jag bara undrar hur stor är sannolikheten att det skulle inträffa? I min värld och båt är det förbrukningsbatteriet som varit tomt några gånger, särskilt när barnen var små och tittade på TV halva nätterna och akterruffen upplyst som den värsta stormarknad. Hade jag haft den typen av brytare där det är möjligt att koppla ihop alla batterier kanske den stått i fel läge någon gång och då hjälper den föga, jag tycker att det är en onödig pryl som skapar fler problem än den löser. Jag har startkablar i båten har aldrig använt dom själv men det händer då och då att jag får låna ut dom. En startkabel löser samma problem som 3lägesbrytaren. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 11 Augusti , 2015 Du har helt rätt Pentax. I min båt satt det en dylig med vredet inne i däckssalongen, så jag lätt kommer åt att stänga av alla förbrukarna, och och då utnyttjade jag den som frånskiljare för elcentralen plus att jag kopplade den som jag beskrev ovan. Hade från början tänkt att jag skulle sätta en förregling så jag bara kunde utnyttja läge 0 och 1, men det har aldrig blivit av. Sen kan jag ju alltid segla mig till räddning om det skulle skita sig helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser