Dava 288 Postad 9 Augusti , 2015 Hej Då min gamla rorkult var helt upprutten har jag snidat ut en ny i ek. Men hur tycker ni att jag ska behandla den? Helst vill jag ha den obehandlad men samtidigt vill jag inte riskera att den faller sönder på samma sätt som den gamla rorkulten gjorde. Mvh Dava, Maxi 77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 9 Augusti , 2015 Fernissa minimum 10 lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Augusti , 2015 Ek är tåligt! Träolja för utomhus bruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Augusti , 2015 Ek är tåligt! Träolja för utomhus bruk. Fast jag skulle nog lackat med många lager och efter konstens alla regler. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Augusti , 2015 Men om Dava inte vill lacka då kan han väl få olja den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Augusti , 2015 (redigerade) Men om Dava inte vill lacka då kan han väl få olja den Vi lever i ett relativt fritt land, även om det finns många begränsningar på vad man får göra och inte göra. När det gäller ytbehandling av slöjdföremål som man tillverkat själv så är det helt upp till var och en hur man ytbehandlar eller inte ytbehandla. Det finns ju en rad frågor man kan ställ. Den gamla rorkulten - hur gammal var den innan den blev så dålig att TS var tvungen att slöjda en ny!? Den nya rorkulten kommer säkert att hålla lika länge obehandlad som den gamla. Hur gammal är TS!? Hade jag slöjdat en ny rorkult och inte ytbehandlat den - så hade den hållit mig ut, och kanske långt efter att jag klarar att hålla i en rorkult. När det gäller teak så är jag av den åskten att teak ute skall inte lackas utan få bli naturligt grått. När det gäller alla andra träslag så vill jag ha dem lackade - och då är det många lager lack som gäller. Rorkulten på min gamla L32 hade inte fått nån ytbehandling, i alla fal inte på väldigt många år och limningen höll på att släppa över stora delar av rorkulten, Jag sågade isär den och satte in ett par remsor av furu, som jag hade liggandes. Sen blev det ett stort antal lager lack. Hade jag struntat i att lacka hade det gått precis lika bra för min del. Hade bara kvar båten i ett par år efter att jag reparerat rorkulten. Till min lilla julle. bilden uppe till vänster, har jag funderat på att bygga en svängd rorkult, så att man kan sitta på den när man seglar och dörjer och om jag gör det kommer jag naturligtvis att lacka den. Rorkulten på bilden är ju vänd upp och ner i förhållande till hur den kommer att sitta på min julle. Redigerad 10 Augusti , 2015 av Thallatha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 10 Augusti , 2015 Tack för svaren. Jag är närmre trettio år gammal och den gamla rorkulten var sliten redan när jag köpte båten för drygt tio år sedan. Då var den lackad men under min tid trillade det mesta av lacken av och på slutet var den helt trären. Tveksamt om det var original men den hade säkert suttit där sedan 80-talet.. Tror att jag nöjer mig med att olja den och att skruva av och förvara den inomhus över vintern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 10 Augusti , 2015 (redigerade) Dubbelpost.. Redigerad 10 Augusti , 2015 av Dava Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 10 Augusti , 2015 Lack måste mattslipas varje år, sedan på med ett nytt lager om det skall hålla utomhus. Annars trillar den snabbt av. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 12 Augusti , 2015 Att lacka eller olja en fråga, men som alla vet var det ju den som även prins Hamlet slet med.Att lacka eller olja, det är frågan:Månn' ädlare att lida och fördragaEn oljad rorkults matta yta ellerAtt ta till pensel och en burk med lackOch göra ytan blank på dem med lack. — Att dö —Att sova — intet vidare — och veta,Att uti oljan domna hjärtekvalen" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 Augusti , 2015 Jag går efter devisen att bruksföremål oljas in medan saker som bara är för att titta på kan man gott lacka istället. Bra val Dava! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Augusti , 2015 Att lacka eller olja en fråga, men som alla vet var det ju den som även prins Hamlet slet med. Att lacka eller olja, det är frågan: Månn' ädlare att lida och fördraga En oljad rorkults matta yta eller Att ta till pensel och en burk med lack Och göra ytan blank på dem med lack. — Att dö — Att sova — intet vidare — och veta, Att uti oljan domna hjärtekvalen" När rorkulten är slut: "Där brast ett ädelt hjärta. Käre prins, godnatt. Må änglar sjunga dig till vila!" Ek har man ytbehandlat i många hundra år med olja. Det fungerar men lack skyddar bättre, är snyggare men kräver mer jobb. Jag oljar det jag kan utvändigt. Olja kan man göra utan förberedelser nästan vilken dag som helst. Lackning kräver förberedelser och bra väder, oftast blir det inte av och så blir lacken förstörd, man får skarpa rent osv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser