Platon 5 Postad 9 Augusti , 2015 Hej Har en 33 fots båt med en gasolvärmare som varken jag eller förra ägaren sedan 12 år ej använt. Visst, behöver inte vara fel på den men funderar på att byta. Det sitter vattenslang och element till dessa runt om i båten så om man kunde återanvända det hade det varit toppen. Likaså sitter där en skorsten som jag också gärna återanvänder, åtminstone hålet. Det som sitter där idag är ett Gastherm GTE system (gasol). Tips och erfarenheter kring byte önskas Fridens //Platon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 Augusti , 2015 Varför byta, låt göra en service på den befintliga, kolla över installationen och använd den. Gasol är ett energieffektivt bränsle som vid rätt hantering är mycket bra. /B 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 9 Augusti , 2015 (redigerade) Hej Har en 33 fots båt med en gasolvärmare som varken jag eller förra ägaren sedan 12 år ej använt. Visst, behöver inte vara fel på den men funderar på att byta. Det sitter vattenslang och element till dessa runt om i båten så om man kunde återanvända det hade det varit toppen. Likaså sitter där en skorsten som jag också gärna återanvänder, åtminstone hålet. Det som sitter där idag är ett Gastherm GTE system (gasol). Tips och erfarenheter kring byte önskas Fridens //Platon Finns vattenburen värmare på Keatrade.se för mkt humana priser, kolla därDieseldrivet! Redigerad 9 Augusti , 2015 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Augusti , 2015 Varför byta? Helt obegripligt! Ett oanvänt system. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 9 Augusti , 2015 Det är som kex av korrosion vid anslutningarna av rökgaskanaler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Augusti , 2015 Lite på sidan av ämnet, men jag satte en värmeväxlare på sötvattenskylningen på motorn och anslöt ett varmlufftaggregat med fyra utblås, för defroster på rutorna mm. Expansionskärl och cirkulationspump. Har haft en tanke att bygga ut till vattenburen värme och en liten reflekskamin. Detta blev ett första steg. Har du ett vattenburet system skulle du ju enkelt kunna ta värme från motorn och utnyttja den värmen ganska enkelt. Det är ju värme som ändå kyls bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 11 Augusti , 2015 Jag hade också en Gastherm GTE i min båt när jag köpte den, men bytte ut den mot en dieselvärmare för vattenburen värme. Varför jag bytte? Tyvärr började den krångla lite och sen var den placerad på ett rätt dumt ställe i båten, skulle det hända något blir det otäckt.Fick tips från ett annat forum där en kille hade satt in en begagnad värmare från en bil och vips... så gjorde jag samma sak. Köpte en beggad värmare från en skrot för någon tusenlapp (eberspächer) och drog om några slangar och kunde placera den på ett säkert ställe. Det blev riktigt bra och passade även på att köpa en vv beredare och kopplade in.Har förmåner på jobbet och köpte en sms styrning och kan sätta på värmen innan jag åker ut på fredagen efter jobbet, lite onödigt kanske men ändå... roligt med "lull lull" :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 17 Augusti , 2015 Jag bytte till den mindsta Glembring brännoljekaminen med en centralvärmeslinga: http://www.elisanet.fi/jussi.h/projekt-inne.html , Kopplade också en Alde värmeväxlare till motorkretsen och installerade en 5 l. dagtank för bränsle. Behöll - åtminstone provisoriskt - Aga-skorstenen som en test. Har nu använt kaminen för några kyligare nätter under sommaren. Fungerar med mindsta effektläget ok; med högre effektlägen blir Aga-skorstenen kanske lite trång. Att tända kaminen är litet pysselsamt, och en mild bränslelukt finns i kabinen för en tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 26 Mars , 2019 (redigerade) Köp en GeHå-värmare. Du har redan vattenradiatorer efter gasolvärmaren. GeHån fungerar utan cirkulationspump men den nyare GeHå-värmaren är tyvärr kompletterad med en cirkulationspump. En RÄTT luftad GeHå har tillräckligt god cirkulation utan cirkulationspump men värmaren måste ha två expansionskärl som de gamla GeHå-värmarna hade. Jag hade en Vega med gasolvärmare. Den var nog bra sommartid men på våren orkade inte värmaren värma något särskilt och den drog snabbt ur bränslebehållaren. Dyrt och onödigt. Därtill hade värmaren en cirkulationspump som drog onödig ström. GeHå kan du elda med diesel och koppla av lugnt då den inte drar ström. Då den är rätt luftad så ger den enorm värme. Det tog mig många år att tro att min GeHå var rätt luftad men så var icke fallet. GeHå föreföll då ganska värdelös tills jag kom på knepet att lufta den på rätt sätt. Redigerad 26 Mars , 2019 av zurdu Korrigering av skrift. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Mars , 2019 10 minuter sedan skrev zurdu: Köp en GeHå-värmare. Du har redan vattenradiatorer efter gasolvärmaren. GeHån fungerar utan cirkulationspump men den nyare GeHå-värmaren är tyvärr kompletterad med en cirkulationspump. En RÄTT luftad GeHå har tillräckligt god cirkulation utan cirkulationspump men värmaren måste ha två expansionskärl som de gamla GeHå-värmarna hade. Jag hade en Vega med gasolvärmare. Den var nog bra sommartid men på våren orkade inte värmaren värma något särskilt och den drog snabbt ur bränslebehållaren. Dyrt och onödigt. Därtill hade värmaren en cirkulationspump som drog onödig ström. GeHå kan du elda med diesel och koppla av lugnt då den inte drar ström. Då den är rätt luftad så ger den enorm värme. Det tog mig många år att tro att min GeHå var rätt luftad men så var icke fallet. GeHå föreföll då ganska värdelös tills jag kom på knepet att lufta den på rätt sätt. Fyra år gammal tråd.😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 27 Mars , 2019 7 timmar sedan skrev pseudonym: Fyra år gammal tråd.😂 Jag får väl göra nya trådar men har inga idéer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser