Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
gudden

Raymarine c97 och e97

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt båt och med den kom en plotter Raymarine C90W som jag tänkte byta ut. Jag har börjat titta på Raymarine c97 och e97 i kombination med Navionics+ sjökort. Detta eftersom jag inbillar mig att det är lättare att uppgradera om man håller sig till samma märke. (Har tidigare haft Garmin och var mycket nöjd med det)

- Jag har försökt hitta tester av ovan nämnda plottrar men inte hittat något. Så min fråga är om det är någon här på forumet som antingen känner till några tester av c respektive e97 eller som själva har erfarenhet av dessa. Skulle vara mycket intressant att ta del av det i så fall.

- En funktionalitet som verkar mycket intressant är autorouting. Hur tycker ni på forumet att det fungerar? Är det värt att köpa de dyrare versionerna av Navionics för att få med den funktionaliteten?

- Raymarine erbjuder ett program som heter Voyager Planner men som endast fungerar på PC med  Winows Vista, Windows 7 och Windows 8. Det finns tydligen inget alternativ för Mac. Hur har ni Macägare som har Raymarine löst detta? Finns det alternativ till Voyager Planner. 

Som sagt, om ni vill dela med er av era erfarenheter skulle det uppskattas.

Mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har en C95 i båten (samma som C97 fast utan medföljande ekolod). 

Skillnaden mellan C och E är ju touch-skärm på E som vi valde bort då det är ett elände när det regnar och touchen inte fungerar pga väta eller handskklädda fingrar. 

Jag tycker att enheten fungerar bra och Raymarine är snabba på att släppa uppdaterad mjukvara.

Autorouting är något som jag aldrig skulle få för mig att använda, verkar helt livsfarligt. :-)

Voyage planner har jag installerat och det fungerar väl okej, men jag saknar lite i handhavande när det gäller lägga upp rutter etc. Bör väl gå att köra med Wine eller liknande om man inte sitter på en Winbox?

Har du fler frågor är det bara att hojta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Skillnaden mellan C och E är ju touch-skärm på E som vi valde bort då det är ett elände när det regnar och touchen inte fungerar pga väta eller handskklädda fingrar. 

Jag tycker att enheten fungerar bra och Raymarine är snabba på att släppa uppdaterad mjukvara.

Autorouting är något som jag aldrig skulle få för mig att använda, verkar helt livsfarligt. :-)

Voyage planner har jag installerat och det fungerar väl okej, men jag saknar lite i handhavande när det gäller lägga upp rutter etc. Bör väl gå att köra med Wine eller liknande om man inte sitter på en Winbox?

Hej och tack för svaret!

Det kommer antagligen bli en utan touch just pga de anledningarna du nämner. Autorouting tänkte jag mest använda som underlag för att sedan korrigera rutten så som jag vill ha den. Skulle heller aldrig få för mig att gå efter den utan att ha kollat.

Wine hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Bra ide!

MVH

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipsar också om Lighthouse II sjökorten till Raymarine. Lighthouse II sjökorten innehåller även 88 st Hydrographica sjökorten. Se gärna test på Dagens Båtliv. 

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/jamforelse-mellan-digitala-sjokort

Hej!

Hej och tack för svaret!

Det kommer antagligen bli en utan touch just pga de anledningarna du nämner. Autorouting tänkte jag mest använda som underlag för att sedan korrigera rutten så som jag vill ha den. Skulle heller aldrig få för mig att gå efter den utan att ha kollat.

Wine hade jag faktiskt inte ens tänkt på. Bra ide!

MVH

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipsar också om Lighthouse II sjökorten till Raymarine. Lighthouse II sjökorten innehåller även 88 st Hydrographica sjökorten. Se gärna test på Dagens Båtliv. 

Förstår inte riktigt hur du menar. Vad är ett Lighthouse II-kort? Lighthouse är ju Raymarines namn på sin plottermjukvaras gränssnitt. Korten är ju Navionicskort som finns från silver till platina eller nåt.

Har du lust att förklara hur du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autorouting är något som finns i Navionics/iPad, en funktion jag använder väldigt ofta. Funderar man på att ta sig igenom en skärgård där det blir en massa waypoints så får man snabbt rutten presenterad för sig. Sen måste man gå igenom den naturligtvis innan man kör skarpt, men i stort är rutten välgjord.

e97 har väl inte bara touchskärm utan man kan väl använda pilarna som vanligt? Touch är ju överlägset om man undantar de här gångerna det regnar eller man har handskar?

c97 har wifi? Kan koppla upp sig mot en iPad när man kan lägga upp rutter mm. En suverän funktion. Jag kan inte dessa plotters fullt ut men jag tycker att kombinationen e97 + iPad är klart vettig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lighthouse II är mycket riktigt namnet på mjukvaran i plottern men det finns också sjökort som hör till Lighthouse II konceptet.

Se mera info på Raymarines hemsida

https://charts.raymarine.com/store

Dessa rastersjökort originaldata från Sjöfartsverken i Sverige och Finland och för Sverige även original data från Hydrographica.

Sjökorten går att ladda ner från Raymarines hemsida enligt ovan.

Förstår inte riktigt hur du menar. Vad är ett Lighthouse II-kort? Lighthouse är ju Raymarines namn på sin plottermjukvaras gränssnitt. Korten är ju Navionicskort som finns från silver till platina eller nåt.

Har du lust att förklara hur du menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en Raymarine e95 med Lighthouse II sjökorten och en Sony Xperia Z4 tablet som komplement.

Jag kan helt och hållet styra plottern med min vattentäta platta. Ett enkelt sätt att få "dubbla skärmar"  till plottern.

Sony Xperia Z4 tablet har en skärm som utan problem syns i dagsljus dessutom ett internt batteri som räcker hela 15-17 timmar.

Autorouting är något som finns i Navionics/iPad, en funktion jag använder väldigt ofta. Funderar man på att ta sig igenom en skärgård där det blir en massa waypoints så får man snabbt rutten presenterad för sig. Sen måste man gå igenom den naturligtvis innan man kör skarpt, men i stort är rutten välgjord.

e97 har väl inte bara touchskärm utan man kan väl använda pilarna som vanligt? Touch är ju överlägset om man undantar de här gångerna det regnar eller man har handskar?

c97 har wifi? Kan koppla upp sig mot en iPad när man kan lägga upp rutter mm. En suverän funktion. Jag kan inte dessa plotters fullt ut men jag tycker att kombinationen e97 + iPad är klart vettig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en Raymarine e95 med Lighthouse II sjökorten och en Sony Xperia Z4 tablet som komplement.

Jag kan helt och hållet styra plottern med min vattentäta platta. Ett enkelt sätt att få "dubbla skärmar"  till plottern.

Sony Xperia Z4 tablet har en skärm som utan problem syns i dagsljus dessutom ett internt batteri som räcker hela 15-17 timmar.

Hm,

Kan du manövrera med plattan som du kan direkt på plottern, dra och zooma med fingrarna etc?

I så fall är det en utomordentligt anledning att köpa E istället för C. Med C95 måste jag välja "Control" och få upp joysticken för att kunna manövrera plottern från telefonen vilket känns helt tvärsegt om man tänker sig att lägga en rutt. Dessutom täcker "Control"-läget hela displayen, men det kanske det inte gör på en platta (det är en xperia z2 lur som jag har)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm,

Kan du manövrera med plattan som du kan direkt på plottern, dra och zooma med fingrarna etc?

I så fall är det en utomordentligt anledning att köpa E istället för C. Med C95 måste jag välja "Control" och få upp joysticken för att kunna manövrera plottern från telefonen vilket känns helt tvärsegt om man tänker sig att lägga en rutt. Dessutom täcker "Control"-läget hela displayen, men det kanske det inte gör på en platta (det är en xperia z2 lur som jag har)

Det har jag ingen aning om. Min beskrivning av autoroutingen gäller Navionics i paddan, ingen koppling till Raymarine. När autorouting kom tyckte jag det var komplett vansinne, nu tycker jag det är ett utmärkt hjälpmedel om det används rätt.

--

Vi åkte en båt med en båt med möjlighet att lägga upp/ändra rutter till Raymarine plottern. Vi höll oss i den varma, torra salongen. Vi kunde korrigera rutten i lugn och ro. Sen att vi drev rorsman till vansinne ibland är en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har jag ingen aning om. Min beskrivning av autoroutingen gäller Navionics i paddan, ingen koppling till Raymarine. När autorouting kom tyckte jag det var komplett vansinne, nu tycker jag det är ett utmärkt hjälpmedel om det används rätt.

--

Vi åkte en båt med en båt med möjlighet att lägga upp/ändra rutter till Raymarine plottern. Vi höll oss i den varma, torra salongen. Vi kunde korrigera rutten i lugn och ro. Sen att vi drev rorsman till vansinne ibland är en annan sak.

Ah, ser att jag ditt inlägg som Grisslan citerade kom med bland det jag citerade ur Grisslans inlägg.

Det var såklart Grisslan som jag ställde frågan till. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

ville bara tacka för alla råd. Det slutade med att jag köpte en Raymarine eS98 MFD och en ny akterspegelgivare till ekolodet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...