Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
lindius

Dieselläckage md5b

Rekommendera Poster

Hej alla glada seglare, hoppas ni haft det bra i solen de senaste dagarna!

 

Jag kände en annorlunda doft, lite som diesel när jag seglade senast, för dryga 2 veckor sedan och tyckte samtidigt att det blev rätt varmt i båten när motorn fick gå en stund. Tänkte inte så mkt på det då vi drog iväg och fjällvandrade men nu har vi varit ute igen och jag kände doften, diesel, kanske varm olja en motor som luktar svagt överhettad. Kollade kylvattnet, det var lagom ljummet efter att ha passerat värmeväxlaren, ska imorgon kolla nivån på kylarvätskan i värmeväxlaren, det var för mörkt nu.

 

Kollade ner i kölsvinet, diesel! Inte några jättemängder men inte heller bara en matsked eller två och utblandad med lite vatten så luktade den inte förens jag tog upp en del på ett papper och luktade.

 

Har inte kunnat felsöka så mkt pga ljuset men tänkte slänga upp en tråd här där ni kan spekulera. Sitter och kollar sprängskisser nu för att se vad det kan vara. 

 

Till saken hör att under motorgången idag så börjar varningssummern tjuta, överhettning? Dessutom var avgasröken något vit...dock mer åt vattenångehållet, den löstes upp snabbt i luften.

 

Jag bytte aldrig impeller i våras, kan jag straffas för detta nu?

 

Det kan vara 2 olika problem som kommer samtidigt, överhettningen kan bero på låg nivå kylarvätska, det finns i tanken men det kan ju ha blivit något stopp på vägen, jag säg nämligen en luftbubbla i slangen som ska tömma ev överflödig kylarvätska.

 

Det var en kortare slang på ovansidan av motorn som verkade blöt av diesel, har ännu inte kunnat identifiera den på sprängskisserna men denna skulle kanske kunna vara dieselboven, det är en ca 25cm lång slang med textilöverdrag som går mellan 2 delar på motorn.

 

Som sagt, jag är tacksam över alla spekulationer, förstår att det är näst intill omöjligt att avgöra med den information jag ger, men det finns ju många md5;or där ute, så det kan ju kanske  vara så att någon har varit med om något liknande.

Nu vet jag iaf vad jag ska göra de sista 3 dagarna på semestern...inget stora nassa för oss som var planerat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselslangen kan gå från matarpump till högtryckspump alternativt som retur från spridaren, det första är troligare. Läcker den så byt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar, den ligger ute på vindö, nära Sollenkroka, stockholms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.Har efter en del kollandes läst till mig två saker, impellerpumpen kan ha problem, och då kan man få kylarvatten in i båten.

2. Värmeväxlaren kan vara trasig..den ser helt ok ut på utsidan men det säger ju inte allt..

 

Tillägg: Motorn går i övrigt bra, krävde lite choke vid start när den stått i dryga 2 veckor, brukar annars inte behövas och har inte heller behövts vid övriga starter i helgen. Jag jag kör henne aldrig över 4,5 knop (oftast max 4) för att hålla ner belastningen på den gamla damen (årsmodell 78-79 på båten).

Svärfar som är lite mer motorkunnig än jag tyckte dock att hon gick lite tyngre när varningssummern gick igång vilket jag antar betyder varm motor. Jag hörde dock ingen skillnad så detta är högst osäkert.

 

 

Fortsättning följer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har bra flöde i båda kretsarna så börja med att köra utan termostat, det är nog lättaste felsökningen.

Bad är det för båt? Jag kör 5,7 knop med md5a och 3,6 ton segelbåt... Att det går tungt kan ju bero på beväxning, det dödar fart totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så var det det med var den liger, fel kust för mig... Många ligger ju i björlanda i Göteborg, så även jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 2,2 tons Sunwind 26, 2 bladig fast propeller och 120 drevet (inte helt hundra på det).

Var tvungen att åka hem över dagen men kommer börja rota under måndag och tisdag, sedan är semestern slut på onsdag så vi får hoppas att det är ett enkelt fel, känner inte för en ny motor på en 37 år gammal båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett mindre läckage av kylvatten i min båt också, men min MD5A är lite annorlunda då den alltid varit kyld med dubbla system - jag tror hursom att jag spårat läckaget till min dubbelpump (har dubbel mekanisk pump för sjövatten och sötvatten), och jag tror det läcker ut sötvatten i sjövattenkretsen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt utsago så har min båt haft färskvattenskylning i minst 15 år (så länge förra ägaren haft den) men jag läste någonstans att md5b till skillnad från md5a kom med just färskvattenkylning? Får iaf se imorgon, ska köra motorn och se vad som händer när jag kan titta på den.

 

Har en ny impeller som jag ska slänga in, om impellerpumpen lever det vill säga, det kan ju vara så enkelt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft läckage av diesel två gånger på min MD3B, ena gången var det skruven till finfiltret som gängat upp sig, då läckte det jättemycket. Andra gången gav bränslepumpens tätning upp och då droppade det bara lite.

 

Enda gången jag har haft kylvatten som läckt drån motorn har det varit impellerpumpens ena tätning som gett upp och då har det droppat från skvallerhålet under pumpen.

Min far har en MD5 och han har haft en slang som läckt vid slangklämman.

 

Inget av detta ska orsaka överhettning. Jag hade börjar med att kolla impellern, om du saknar ett blad så se till att hitta alla delar så dom inte korkar igen någonstans. Nästa steg är att rensa värmeväxlaren, görs lättast genom att lossa allt och ta med den hem. Skrapa med styv ståltråd och spola med vattnen. Passa på att byta anoden samtidigt.

 

Jag brukar någongång ibland när jag ska bättringsmåla motorn spruta ner den med avfettning först och därefter försiktigt tvätta den med varmt vatten. Efter det suger jag upp allt vatten med vakumpump. Kanske är en ide för dig om du inte hittar läckan att efter nogrann rengöing placera tidningspapper under för att lättare se vart det droppar.

 

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choke på en diesel ?

 

 

 

alle

Jag har en köldstartknapp på min Penta MD-2b, kanske är en sån även på MD-5. Den påverkar bränslepumpen och ger extra bränsle vid start och kan väl kallas choke. En mässingknapp på insprutningspumpen som stannar i intryckt läge tills motorn startar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Choke på en diesel ?

 

 

 

alle

Jag har en köldstartknapp på min Penta MD-2b, kanske är en sån även på MD-5. Den påverkar bränslepumpen och ger extra bränsle vid start och kan väl kallas choke. En mässingknapp på insprutningspumpen som stannar i intryckt läge tills motorn startar.

/Claes

Det stämmer att det finns en kallstart på MD5, behövde aldrig använda den på min förra motor men någon förklarade att den droppar ner extra bränsle i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni får ursäkta min okunnighet, bara antog att det var en choke. Har två saker att dra i vid tändningen, den ena dödar motorn, den andra trodde jag var choke, har iaf använt den till det :P

 

Har iaf lokaliserat dieselläckan och det är den lilla textilbeklädda slangen som går mellan två delar ovanpå motorn, den blir lätt att byta när jag väl hittat var jag stänger av dieselinförseln.

 

Vad det gäller kylan så öppnade jag värmeväxlaren och så fort jag lättade på locket så rann det över, ska den vara så full? Jag såg ut att ha bra flöde in från drevet ären om det efter ett tag verkade sluta alternativt så var flödet så starkt att det inte syntes i slangen. Jag har dock luft i den lilla slagen som går från den lilla tanken med kylarvätska till värmeväxlaren, så jag undrat om detta har stoppat upp systemets möjlighet att utjämna trycket och att detta påverkat. Jag ska is ta loss den och se till att det inte finns luft där, det är enkelt gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då så, då är jag något kunnigare. Jag har monterat bort slangen som tig dieseln från filtret till gasreglaget då den tydligt läckte, ska ta med den till någon firma som kan hjälpa mig med en ny lösning, den satt inte med klämmor utan satt i två kopparrör. Jag känner mig ganska säker på att detta löser dieselproblemet. Jag kommer att byta impeller, dieselfilter och oljefilter imorgon, lika bra att göra höstservicen när man ändå är igång. Det kan vara impellern som spökar vad det gäller kylningen, i annat fall tänkte jag byta cirkulationspump till värmeväxlaren.

Svärfar tar på sig att göra en grundlig motorservice under vintern, perfekt projekt för en 80-åring :)

Jag känner mig mer positiv idag, jag tror och hoppas att felen är mindre och att motorn klarar sig med lite kärlek.

Är dock lite orolig för att diesellukten satt sig i dynorna, vill helst inte byta dessa.

Vad använder ni för lösningsmedel för att få bort diesel? Det finns ju lite kvar på golvet ner mot och i själva kölskrapet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså det där med kallstart på md5 tror jag är en internetmyt. Jag har skruvat mycket md5 och inte sett någon, har inte heller sett det i någon dokumentation om motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör då det andra handtaget jag kan dra i?! :P

Får kolla var det är inkopplat imorgon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det kallstart på MD5 kolla i MD5 for dummies bara att ladda ner http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf

Här finns det mesta om MD5'orna 

 

Vad jag vet var inga av MD5orna sötvattenskylda som standard, iallafall så är inte MD5C det som standard så jag tror inte MD5B var det heller. MD5B har 110 drev och inte 120.

 

Tycker att 4-4,6 knop låter lite. MD5B maxar på 2500 varv och du skall ligga under 2000 var men inte för lågt. Med fast propeller så borde du nog komma upp i 5 knop då. 

MD5'or skall inte köras vare sig för hårt eller för försiktigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om denna omtalade kallstart inte bara är ett sätt att ge gas utan att lägga i växeln? Var är den inkopplad i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två MD5b, båda med köldstartsfunktion. Iofs var det inte inkopplat men armen sitter i bakkant insprutningspumpen, har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det kallstart på MD5 kolla i MD5 for dummies bara att ladda ner http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf

Här finns det mesta om MD5'orna 

 

Vad jag vet var inga av MD5orna sötvattenskylda som standard, iallafall så är inte MD5C det som standard så jag tror inte MD5B var det heller. MD5B har 110 drev och inte 120.

 

Tycker att 4-4,6 knop låter lite. MD5B maxar på 2500 varv och du skall ligga under 2000 var men inte för lågt. Med fast propeller så borde du nog komma upp i 5 knop då. 

MD5'or skall inte köras vare sig för hårt eller för försiktigt.

 

Kan man sätta varvmätare på denna gamla motor? Hur går jag annars tillväga för att veta att jag ligger under 2000 varv?

 

Och efter att ha läst "md5 for dummies" så fick jag ett svar på denna fråga :=

 

"Om man lyssnar på motorns dunkande på tomgång så kan man räkna antalet ”dunk” och sen multiplicera med 2 för att få tomgångsvarvtalet för samma tidsperiod. "

Redigerad av lindius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaah! Varför sitter locket till vattenpumpen med vanliga, enkelspåriga skruvar?? Dessa sitter som berget och IOM att de bara har ett spår så är de sjukt lätta att dra sönder...hoppas att lite 5,56 och knackning kan få dem att släppa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puh, fick loss skruvarna till slut, upptäcker då att jag inte lyckats stänga sjövattenkranen helt, det sipprar vatten... Kranen var oerhört trög, inte öppnad på läääänge.

 

Skyndar mig att byta impeller (den gamla såg nästan bättre ut än den nya) och får igen locket. Vrider på sjökranen igen, pumpen verkar tät! Suckar lättat, man blir ju lite stressad när man sitter där och jobbar och vattnet sipprar in i båten. Tittar på motorn och ser, va sjutton, det rinner fortfarande lite vatten ner mot kölskrapet! Lyser in med ficklampan och ser till min förfäran att det kommer vatten direkt från sjövattenkranen på drevet. Det verkar dock tätt när jag drar åt den igen. Nu är ju frågan om jag skruvade för mkt på den när jag öppnade den igen, tyckte att jag drog lika många varv som när jag stängde den, eller, gick den sönder efter att ha varit oanvänd länge? (Varför är den inte en kulventil?!).

 

Det verkar som sagt tätt nu, ska ner och kontrollera ikväll igen och imorgon bär det av till biltema för att köpa en automatisk länspump så att jag vågar lämna båten...

 

Det som kändes så positivt under dagen känns nu tyngre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst finns det kallstart på MD5 kolla i MD5 for dummies bara att ladda ner http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf

Här finns det mesta om MD5'orna 

 

Vad jag vet var inga av MD5orna sötvattenskylda som standard, iallafall så är inte MD5C det som standard så jag tror inte MD5B var det heller. MD5B har 110 drev och inte 120.

 

Tycker att 4-4,6 knop låter lite. MD5B maxar på 2500 varv och du skall ligga under 2000 var men inte för lågt. Med fast propeller så borde du nog komma upp i 5 knop då. 

MD5'or skall inte köras vare sig för hårt eller för försiktigt.

 

Kan man sätta varvmätare på denna gamla motor? Hur går jag annars tillväga för att veta att jag ligger under 2000 varv?

 

Och efter att ha läst "md5 for dummies" så fick jag ett svar på denna fråga :=

 

"Om man lyssnar på motorns dunkande på tomgång så kan man räkna antalet ”dunk” och sen multiplicera med 2 för att få tomgångsvarvtalet för samma tidsperiod. "

 

Ett sätt att få en billig varvräknare är att köpa en cykeldator på ex.vis B-tema. Limma fast magneten på svänghjulet och sätt fast läsaren på motorn. Ställ in datorn på rpm och din varvräknare är klar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha det var ju en väldigt smart lösning faktiskt. Det ska tydligen gå att sätta en "riktig" varvmätare på den dock, finns oxå billigt på BT :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läcker kranen så bör du fundera på att lyfta upp båten och byta, nog bland vanligaste orsaken till att båtar sjunker oförklarligt.

 

Dieselkladdet får du bort med kallavfettning och sedan varmt vatten, skrubba med diskborste och glöm inte att lämna allt på miljöstation.

Har du uttag på generatorn för varvräknare är det bara koppla in dig, märkt "W".

Själv bytte jag generator och varvräknare när min givaren gav upp.

Köpte en universalgenerator för volvo 240 på biltema med gott resultat, även varvräknaren köptes på samma ställe och sedan kalibrerade jag allt med en laser från ebay.

 

summan är att trögar kranen så byt den, jag valde mässing både till genomföringar och kranar men det finns rostfritt och numera även komposit. Tror tom man kan få kranar som stängs med hjälp av el om dom sitter knöligt till.

 

Ang impellerpumpens skruvar som orginal är skitdåliga så kan man köpa en sats med vingmuttrar istället och byta ut skruvarna. Tror crome marine har dessa till ett helt ok pris, men finns säkert på andra ställen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för alla tips! Ja, jag kommer ta upp den så fort det går, kranen verkar dock tät nu. Jag som tänkt segla den till ny vinterförvaring, nu blir det dyr transport istället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...