Alicia1 44 Postad 8 Augusti , 2015 Önskar lite tips och hjälp hur dessa skall användas vi gång. Har inte haft båten så länge och har inte använt dessa så mkt. När skall dessa användas för att få en optimal gång? Vi är oftast 3 personer + packning som åker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 8 Augusti , 2015 Hej, jag använder endast trimplanen då jag kör och har vinden i sidan. När vinden kommer tex rakt från styrbord lutar båten åt styrbord. Då trycker jag ner styrbord trimplan för att båten ska gå plant. I övrigt upplever jag att båten går som bäst med trimplanen helt inne. Men jag kanske också har en del att lära! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Augusti , 2015 Som ovan, använd trimplanen för att balansera båten så den går rakt i planingsfart. Kan även användas om båten är för tungt lastad för att komma över planingströskeln. När båten är uppe i plan ska trimplanen vara "uppfällda" förutom när man balanserar båten, men då är det ju antinget det ena eller det andra som används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 529 Postad 9 Augusti , 2015 Vissa båtar slingrar mindre i låg fart med trimplanen helt nere. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 17 Augusti , 2015 Ok. Tackar för dom tipsen! Då har jag fått nyttig input. Tack!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haddock_ 10 Postad 18 Augusti , 2015 Vissa båtar går att köra "halvplanande" med nedfällda drev och fullt ut trimplan. De gör stora vågor och går tungt men lättare och mindre vågor än med trimplanen uppe. Detta är typiskt runt 12 knop som är max i vissa zoner... En del båtar går inte alls så ändå, beror på vikt, skrovform osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser