Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
skylarker

Livflotte - väska eller container?

Rekommendera Poster

Hej hej, undrar lite om vilken typ av livflotte man ska välja. Hade tänkt försöka få tag på en begagnad och väskor verkar vara billigare än containrar och lättare att stuva undan.

Så jag undrar allmänt om för- och nackdelar med vardera.

Redigerad av skylarker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en väska. Fördelen att den är lättare att stuva undan blir snabbt en nackdel om den väl skulle behöva användas, vår ligger längst in i BB-stuven. Då väskeländet dessutom väger typ 50kg är det även tämligen tveksamt om man skulle klara av att få den i sjön när det är skarpt läge.

Illustrationen på väskan är en smula löjeväckande. Man ser en gubbe som knyter fast en tamp i väskan och sedan glad i hågen sular väskan överbord. Som om han kastade i en livboj eller något. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne på samma tanke, man ska väl inte stuva undan en livflotte. Den bör stuvas så att en person lätt kan få den i sjön eller så att den löser ut när båten sjunker.

Det innebär troligen att den ska ligga på däck eller liknande och då tror jag att en hård är att föredra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst att det kan vara vanskligt att ha den på däck i container. I sämsta fall spolas den iväg om du kapsejsar(inte fastsatt tillräckligt) mm. Fast det kanske är bekymmer att ta hänsyn till om man ska ut i Nordsjön, Biscaya, kaphorn mm :P

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar container. Så hade jag på min Allegro 27. Den stod på däcket mellan sprayhood och masten. Man bör alltid ha en kniv fastsatt i närheten så att man kan skära loss livflotten då båten sjunker snabbt.

Jo minsann; dom väger några kilon !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...