Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Ute och seglar och motorn yanmar YSB 8 läcker olja?

Rekommendera Poster

Oljanivån har inte minska, jag ser att det läcker från spridaren där diesel ska sprutas i motorn. Se bild, vad göras? post-99780-0-20359600-1439032446_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rengör men det är från spridaren som sitter med två bultar, delen som närmaste motorblocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle oljenivån minska om du har ett diesellekage?

Varifrån läker dieseln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle oljenivån minska om du har ett diesellekage?

Varifrån läker dieseln?

 

Nu har jag kollat ordentlig, rengjorde allt och startade motorn, Det läcker inte från spridaren utan det läcker olja från grenröret,  delen som en fastskruvade med 3 stycken bultar mot blocket.

 

Funderingar är följande:

 

1.- Ska det inte bara komma ut genom grenröret avgaser?  Dvs ingen olja?.

 

2.- Om det är så att det borde inte komma ut olja och det är fel i cylinder varför är avgaserna som kommer ut ej blåaktiga/svarta?.  

 

3.- Om det skulle vara någon fel varför är tomgången jämn och motor startar bra/går bra? 

 

4.- Motor drar inte särskild mycket olja. 

 

Möjliga åtgärder: 

 

1.- Dra åt bultarna, märkte att det sitter en bricka i en av bultarna som har gått av. Kanske räcker med det. 

 

2.- Byta ut packningen. 

 

Frågan som återstår

 

1.- Är det normal med olja som kommer därifrån??

 

2.- Dags att renovera motorn? eller till och med skrota och byta till någon nytt? 

 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall inte komma annat än avgaser där men längre upp i böjen på den del som sitter ihopskruvad med kröken kommer kylvattnet ut. Är det rostigt här kan kylvattnet komma tillbaka ner i avgasröret.

 

Om detta har hänt är det risk för vatteninslag i cylindern med motorhaveri som följd, har hänt mig.

 

Skruva bort kröken, båda delarna och se om det är rostigt. Delarna finns som reservdel men är ohemult dyra, jag gav runt 4000kr vill jag minnas.

 

Var försiktig när du skruvar ur de tre skruvarna, en av mina gick av, det slutade med att jag fick ta ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte vatten, problemet är att olja rinner från grenröret, den delen som är ihopskruvat med 3st bultar till blocket. Jag tror att motorn har varit så redan jag köpte den. Har funnits alltid en droppe vid bultarna med rann aldrig på golvet.

 

Frågan är om det räcker med att efterdra de 3st bultarna och se om oljan följer med kylvatten ut i ställe att hamna på golvet. Om det klaras av tryckas ut genom den krokiga röret återstår att se.

 

 

Pratade med en mekaniker och han sa att det kunde vara ventiltätning som har spruckit.

 

Det lutar nog att jag demontera hela motorn och gör en totalrenovering under vinter. Men frågan är om jag kan försätta åka som det är nu... Annars då är det kör och bara ta ut båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du ser delarna är ej rostiga och ser nya ut. Hela motorn ser ny ut. Bara en ägaren innan mig. Toppen renoverades 2003.

post-99780-0-24570100-1439208180_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall inte komma olja där du säger att det läcker. Jag tror att läckan är någon annan stans men kan såklart ha fel. Jag skulle tro att oljan kommer från någonstans i närheten.

 

Rosten jag skrev om är på insidan av den övre böjen som man bara ser nedre delen av.

 

Kolla så att inte oljan försvinner ut motorn, eller blir full med vatten, om så inte är fallet hade jag kört vidare, men det är ju jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker ingen markant skillnad angående oljanivå. Oljan ser bra ut dvs ej grå som det brukar blir om det blandas med vatten. Ja jag är 110% säker att det kommer från grenröret. En mekaniker som jag pratade med tror det kan vara ventiltätning som gör att oljan rinner in i cylinder?? I alla fall har beställt ny grenrörpackning så när jag öppnar och byter borde jag märka om oljan kommer inifrån eller ej. Det blir spännande att se. Vad fick du betala för renovering av din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker ingen markant skillnad angående oljanivå. Oljan ser bra ut dvs ej grå som det brukar blir om det blandas med vatten. Ja jag är 110% säker att det kommer från grenröret. En mekaniker som jag pratade med tror det kan vara ventiltätning som gör att oljan rinner in i cylinder?? I alla fall har beställt ny grenrörpackning så när jag öppnar och byter borde jag märka om oljan kommer inifrån eller ej. Det blir spännande att se. Vad fick du betala för renovering av din?

 

Jag renoverade inte motorn utan köpte en annan likadan för 3500kr.

 

Jag tycker det låter märkligt att det skulle läcka ut olja där, om packningen var dålig skulle det läcka ut avgaser, du har inga problem med det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inga avgaser, men det kan vara så pass lite att det inte märks men att olja kan läcka ändå.

 

Ja tror det kommer att visa sig när vi byter packningen för att I så fall borde det vara en hel del olja inne I grenröret som kommer att rinna ut när vi öppnar.  En annan teori kunde bara en spricka I blocket men då skulle motorn går urdålig.  Motor som sagt går jämnt och fin.

 

Jag börjar med att byta grenrörpackningen för att stoppa läckan inne I motorumet och fortsätta använda den till det är dags för torrsättning.  Olja I så fall kommer att hamna I avgasvatten ut från båten. (Skulle gissa att de har varit så förut med när jag köpte)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla 3 bultar till grenröret var lösa!!??? Jag har dragit åt och nu blir det bara lite fuktig dvs inga läckage på golvet, jag har köpt en ny packning men tänker inte byta tills jag har fixa läckage, under vinter får jag börja med att byta ventiltätning för att se om det hjälper.. Mekaniken tror det kan vara det som spökar. Motor annars fungerar och startar mycket bra!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...