crabfish 61 Postad 18 Augusti , 2015 Ingen som har erfarenhet av fusk-teak så vi får in de alternativen? Kikat på isiteak men blir lite misstänksam då de bara är limmade mot varandra och kanske släpper efter ett tag. De har två ribbor som limmas mot nästa två osv. Flexiteak verkar dyr men verkar vara i ett stycke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Augusti , 2015 Här är en film på teak som kommer i skivor. Består av teakribbor som är limmade med varandra (ser ut som nåtmassa) till skivor som man skär till. Alltså borde det gå att ta ribbor som ej har spår och sätt ihop på samma sätt med nåtmassa. Då jag inte ska skruva borde de kunna vara lite tunnare ån 12mm. t.ex. 9 mm Kika gärna på filmen och kommentera https://www.youtube.com/watch?v=3TOHwrkw4NQ Min tanke vara att från mallarna använda en skiva som man bygger på och där kan man tillfälligt skruva fast ribborna i spalten där nåtmassa ska vara. När man fått ihop en del så plockar man bort skruven och efterfyller med nåtmassa. Man får då skivor i form efter mallen som man sedan limmar på båtens durk. Vid byggandet andvänder man distanser mellan ribborna så man får snygga avstånd. Skivan man bygger på får man lägga en plast på så nåtmassan inte limmar fast ribborna mot skivan. Detta påminner lite om när jag vintern 2013 byggde elementskydd till vårt vardagsrum. Då sågade jag ut ribbor (15 mm breda) i board (sänksåg) som sedan limmades mot några tvärgående ribbor till färdiga elementskydd. Tog lite tid men betydligt billigare än köpt variant. Elementskydden sprutmålade jag vita med elektrisk spruta. Nu tänkte jag inte såga ut teakribbor utan köpa färdiga. De delar som kan bli lite stora skulle man kunna dela på mitten och efter limning i båten fylla skarven med nåtmassa. Genom att bygga med lösa ribbor skulle det bli mindre spill än hela skivor typ filmen. Gärna kommentarer till detta alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Augusti , 2015 Håller nog inte riktigt med om att att "teak är det dyraste sättet att förstöra en däck". Enligt en av mina vinter-båt-grannar är det TBS som är dyrast. Hans däck höll inte många år, det slutade med ett vanligt teakdäck, fusketeaken enl honom blir dyrare på sikt. Sköter man ett teakdäcket håller det 20-30 år men jag har sett ett däck som var 40+ och forfarande i gott skick. Lägger man teak idag så vakuumlimmar man, det är väldigt enkelt. Vakuumpumpen hyr man. Sen nåtar man med MS Polymer, inte Sika eftersom den släpper på sikt. Jag har varit med och lagt teakdäck på en segelbåt, inomhus och med byggnadsställeingar runt om, det var en ganska bekväm arbetsplats men det tog tid. Vakuumlimning går betydligt fortare. Man ska inte välja tunn teak på plywood. Plywood är inget material som ska användas i båtar, i vart fall inte utomhus. Livslängden är begränsad. Man kan använda typ Cumaro, Ipé, Bankirai/Kirai, Massaranduba mfl teakalternativ. Dessa är oftast betydligt billigare men tyvärr verkar de inte finnas som däcksrib så man ska ha tillgång till en bra klyvsåg och en femkutterhyvel. Det blir ca 30% spill + arbete så det tveksamt om det lönar sig. Kan man däremot lägga tex Cumaro 21x95 mm (det väger!) så kostar det runt 600 kr/m2 (teak ligger på >1500 kr/m2). Man skulle kunna tänka sig att köpa Bankirai 28x145 mm, klyva två gånger så man får 12x70 mm, då hamnar man på under 400kr/m2. Den riktiga sneakvarianten är brunt tyckimpregnerat som man målar med oljelasyr (det har jag i min sittbrunn - men bara tillsvidare!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Augusti , 2015 (redigerade) bhemac svara angående elände med TBS matta Hittade ytterligare en länk om sådan. http://www.maringuiden.se/forum/topic/71071-varning-tbsitalnordic/ Verkar vara fullkomlig skit och företaget ännu värre. Därför även intressant om så kallad fuskteak har problem. Den typ av fuskteak jag har har uppenbarligen problem med dels blekning och att den delaminerar sig. Halkrisk har det varit sedan den var ny och brännhet blir den i solljus. Redigerad 18 Augusti , 2015 av crabfish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 18 Augusti , 2015 Verkar som du svarat på din egna fråga ang teak eller fuskteak. Varför inte kork? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Augusti , 2015 Verkar som du svarat på din egna fråga ang teak eller fuskteak. Varför inte kork? Är inte det lite korkat? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 Augusti , 2015 (redigerade) Min summering hittills Vanlig teak är beprövat och håller 20-30 år. Kräver en hel del underhåll och en en hel del jobb att lägga Fuskteak av den typ jag redan har i båten bleknar relativt snart. Klarar slitage och motståndskraftig mot slagmärken. (typ laminatskiva av plywood med övre skikt liknande köksarbetsbänkar med utseende som teakribbor med svart nåtning) Dock börjar de delaminera men verkar klara drygt 10år Flexiteak är i hela stycken och tillverkas på fabrik efter mallar. Rätt så dyra i förhållande till att det är plastmaterial. Ska vara underhållsfria men dåligt med erfarenhet om hur länge de håller. Isiteak limmas ihop av parvisa plastribbor. "Gör-det-själv" och har ett kvadratmeterpris på ca 1500kr. Ingen hittills framkommen erfarenhet om hur de sitter ihop efter ett tag eller hur livslängden är. Flera verkar ha valt fuskteak typ Flexiteak och Isisteak för att slippa arbetskrävande underhåll. Ungefär som den fuskteak jag själv har. Kräver inget arbete men ser ut som en kopia av något riktigt. Sedan TBS som verkar vara fullständig skit men har aldrig varit i min tanke att välja Inte heller kork. Som tråden anger så är det teak respektive plastkopior av teak som är aktuella. Tror detta är rätt så intressant för flera då Uttern sålt många båtar med den typ av fuskteak jag har och troligen börjat få behov av åtgärder. Även andra båtfabrikat kan vara aktuella att åtgärda. Redigerad 18 Augusti , 2015 av crabfish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 Augusti , 2015 Du får väl besöka "Öppna Varv" på Orust nu till helgen och skåda de i verkligheten och prata med "mattläggare". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Augusti , 2015 Kork sägs vara bra men i mina ögon ser det förskräckligt ut. Treadmaster är också mycket bra men behöver man så bra grepp? Sen finns j de moderna gummiliknande däcksfärger, de som har det verkar nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 27 Augusti , 2015 Intressant tråd, jag har också en S64 med samma skönhetsproblem och tittar även jag på att byta ut skiten (!) till troligtvis flexiteek. Snyggt att även sätt på det lilla peket på båten! Om du får fram ett pris från någon leverantör får du gärna dela med dej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 Augusti , 2015 (redigerade) Intressant tråd, jag har också en S64 med samma skönhetsproblem och tittar även jag på att byta ut skiten (!) till troligtvis flexiteek. Snyggt att även sätt på det lilla peket på båten! Om du får fram ett pris från någon leverantör får du gärna dela med dej! Jo vi är säkert många som behöver göra något åt dessa dåliga skivor som Uttern använt. Det finns rätt så många båtar med den typen av fuskteak och många har nog börjat ge med sig nu. Uttern är i grunden välbyggda kvalitetsbåtar men så har man släppt in fusk på vissa ställen. På S64:an är de stoppade dynor och sitsarna till ståstolarna av miserabel kvalitet med stomme av dålig trelagers plywood av icke marinkvalitet och klädseln fastsatt med häft av järn vilka rostar sönder. Mina dynor har jag renoverat själv och blev mycket bra med häft av rostri kvalitet. Annan skit är de lösa dynor man kan köpa som har blixtlås med dragsko i zink, idioter sådant använder man som anoder. Eller överdragen till pulpet och stolar som antingen blåser bort eller går sönder efter några få år samt nya kostar ca 5000 kr. Har sytt nya i blått tyg samt har fångrem så de inte åker av. Original bara resårsnöre som man tror ska hålla dem kvar. Tog de gamla trasiga och sprättade upp sömmarna och använde som mallar. Bad/räddningsstegen som original är en katastrof och hopplös att ta sig upp i båten. Utbytt till kasettstege som de nyare har. (tror de bytte ca 2005) Eller den jobbiga luckan till ruffen som bara ramlar i huvudet när man går upp och ned i ruffen som sedan fick en smart luckfjäder efter mitt tips till Uttern. Dock utan minsta tack för idén. Men det finns mycket jag inte rört som är perfekt med denna fantastiska båt. Men i denna tråd ska det handla om teak mm och om någon annan S64;a ägare är nyfiken kan jag maila om sådana tips i övriga områden jag nämnt ovan. Redigerad 29 Augusti , 2015 av crabfish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser