Fairweather 2 Postad 8 Augusti , 2015 Hej, Jag har precis köpt en MAXI 77 med utombordsmotor (Mariner 6 hk, 2-takt) och har väldigt lite erfarenhet av motorer överhuvudtaget. När jag växlar från neutralt (tomgång) till antingen fram eller back och ger lite gas tar en 2-3 sekunder innan motorn svarar med en varvtalsökning. Det känns lite knepigt att behöva ta med fördröjningen i beräkningarna när man angör en brygga, 3 sekunder är ganska lång tid i sammanhanget. Det känns inte rätt men som sagt, är inte särskilt bekant med utombordare eller motorer i allmänhet. Är detta normalt? /Fairweather Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 8 Augusti , 2015 Nån mer motorkunning får rätta mig om jag har fel. Jag tycker det låter som om den får lite för mycket bränsle/för lite luft på tomgång så den går lite sur. Då brukar liknande symtom uppstå. Eller att det är för mycket olja i bensinen. Ryker motorn mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fairweather 2 Postad 8 Augusti , 2015 Hej. Nej, det ryker inget och låter hyfsat bra vid tomgång och när den jobbar. Det finns ett skjutreglage på baksidan (mot aktern) som ska dras ut vid start. Motorn dör när jag skjuter in det efter några minuters tomkörning så det har jag ute konstant. Kan detta vara en del av problemet? /Fairweather Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 8 Augusti , 2015 Låter som om reglaget du beskriver är en choke. Denna ska som sagt användas vid start och sedan tryckas in. Den göra att bränsleblandningen blir lite fetare och motorn mer lättstartad. Om du tittar på förgasaren när du drar ut spaken så kan du kanske se att den täpper igen en del av luftintaget i förgasaren. Om så är fallet så tror jag du har en dåligt inställd förgasare som inte går ok utan att choken är ute. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fairweather 2 Postad 8 Augusti , 2015 Låter som om reglaget du beskriver är en choke. Denna ska som sagt användas vid start och sedan tryckas in. Den göra att bränsleblandningen blir lite fetare och motorn mer lättstartad. Om du tittar på förgasaren när du drar ut spaken så kan du kanske se att den täpper igen en del av luftintaget i förgasaren. Om så är fallet så tror jag du har en dåligt inställd förgasare som inte går ok utan att choken är ute. Aha, då blir det att lära sig ännu en ny sak: förgasarens uppbyggnad och inställningssätt. Stort tack för svaren allihopa, jag återkommer med besked om hur det gick. /Fairweather Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 8 Augusti , 2015 Låter som om reglaget du beskriver är en choke. Denna ska som sagt användas vid start och sedan tryckas in. Den göra att bränsleblandningen blir lite fetare och motorn mer lättstartad. Om du tittar på förgasaren när du drar ut spaken så kan du kanske se att den täpper igen en del av luftintaget i förgasaren. Om så är fallet så tror jag du har en dåligt inställd förgasare som inte går ok utan att choken är ute. +1 Men jag har aldrig sett ett choke-reglage på baksidan av motorn. Du kan inte ta en bild och lägga upp, Fairweather? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fairweather 2 Postad 8 Augusti , 2015 Låter som om reglaget du beskriver är en choke. Denna ska som sagt användas vid start och sedan tryckas in. Den göra att bränsleblandningen blir lite fetare och motorn mer lättstartad. Om du tittar på förgasaren när du drar ut spaken så kan du kanske se att den täpper igen en del av luftintaget i förgasaren. Om så är fallet så tror jag du har en dåligt inställd förgasare som inte går ok utan att choken är ute. +1 Men jag har aldrig sett ett choke-reglage på baksidan av motorn. Du kan inte ta en bild och lägga upp, Fairweather? Det är nog bara jag som inte vet var fram och bak är på en utombordare, därför la jag till "(mot aktern)" i mitt inlägg och då menade jag båtens akter. Utombordaren är nog inte av någon ovanlig sort med choken "bak" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fairweather 2 Postad 22 Augusti , 2015 Nu äntligen kom jag iväg till båten. Lite skämmigt men problemet är löst och jag beskriver lösningen så att andra kan lära sig av mina misstag... jo, tvåtaktsmotorolja är en bra idé att tillsätta vid tankning... Det hade jag inte gjort på första eller andra turen. Nu svarar motorn betydligt bättre och choken kan skjutas in efter ett par minuter, motorn spinner finfint. Säljaren nämnde såklart detta flera gånger men det hade jag glömt naturligtvis. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser